Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FET foa!!!

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

FET foa!!!

Inlägg av Signalfel »

<Off Topic> Detta var välkommet - finns det fler "Farbror Plast-klipp" där ute? Kul att nån hann bevara något av den kloke mannens nedskrivna kunskaper på detta forum. Själv tänkte jag tanken flera gånger, då FP på ett mycket bra sätt förklarade en hel del saker som lyste upp destillationstillvaron, men hann inte förrän han tyvärr försvann, och inläggen med honom. </Off Topic>
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

FET foa!!!

Inlägg av Flintis »

Nu har jag kört min FET-foa och har en bunt med frågor.

Hur lite vatten kör ni med ?
Jag körde med ca 1000W och fick inte ut mer än 1-1,3 liter på 6 timmar och det fanns mer alkohol i mäsken.

Vidare så fick jag en lätt "päron"doft och smak och var inte riktigt nöjd då jag siktar på att slippa kola. Jag körde med Amphora (kopparnät), kan det påverka smaken ?

Är erat prima eller har ni bara hög finkeltröskel ?

Tar gärna emot tips som leder till kolningsfritt.
Hjälper det med att strippa ?

// Flintis

edit:
Ps
Vill bara tillägga att det var det renaste jag varit med om från en kolonn-maskin men det räckte liksom inte ända fram.
Ds
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

FET foa!!!

Inlägg av Lillis »

Samtidigt som det låter som du kört för fort (Päronsmak) så låter det också som du kört för sakta (1.3 liter på 6 timmar) men det är ju en ganska omöjlig kombination.
Det kan vara så att du kört för fort i början och sedan ökat kylvattnet för mycket.
Själv körde jag oisolerad balja på 1000W men det svänger lite med tanke på omgivningstemperaturen så jag isolerade baljan och kör nu på ca 700w konstant.
Kylvattnet ställer man efter hastigheten på produktuttaget det ska droppa så snabbt att det nästan rinner , rinner det så går det för snabbt.
Produktuttaget är inget jämt flöde utan kommer stötvis , det beror på att det sitter ett vattenlås precis innan.
Jag rekommenderar ett Svebry reglerdon till alla som kokar för alla kolonner har sin effekt där dom jobbar optimalt så även foan , det blir betydligt enklare att justera vattnet också.
När du klurat ut hur mycket kylvatten som krävs så kan man sätta igång det redan när temperaturen är på väg upp genom kolonnen så blir det kanon redan från första droppen.
Jag är ganska kräsen när det gäller kvalite (finkelfritt) och jag är helt nöjd med kvaliten från en rätt inställd fetfoa med kolonn.
När det kommer till rening så renar jag ändå anledningen är att när man blandar kranvatten med 95% sprit så blir det lite grumligt (kalk,mineraler och annat) så istället för att rena vattnet innan blandning så kan man lika gärna rena efter blandning och få en jämn och bra kvalite.

Lillis
Användarvisningsbild
pa416
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 18, 2005 2:00

Förträngning

Inlägg av pa416 »

Hej ,

Har kört foa i många år och har en orginal "otto" blir imponerad av Bygget av fetfoa både funktionellt men även rent kvalitattift snyggt jobbat .
En fråga -det som verkar vara mest magi är den knackade "förträningningen " i stigröret. är det någon som funderat /testat att göra ett stopp nertill och därefter borra tex ett 5 mm hål ? eller har ni hittat någon annan modell för att få till exakt öppning ?


Hälsnigar

PA
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

FET foa!!!

Inlägg av Lillis »

Jag vet att den varianten finns men jag har ej testat själv , verkar inte ha någon större betydelse.

Lillis
Användarvisningsbild
pa416
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 18, 2005 2:00

tackar lillis

Inlägg av pa416 »

du som är fetfoa Master :-) hur stor spalt brukar du lämmna när du knackar ändröret ? //pa
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

FET foa!!!

Inlägg av TIGMASTER »

Jag rekommenderar ett Svebry reglerdon till alla som kokar för alla kolonner har sin effekt där dom jobbar optimalt så även foan , det blir betydligt enklare att justera vattnet också.
När du klurat ut hur mycket kylvatten som krävs så kan man sätta igång det redan när temperaturen är på väg upp genom kolonnen så blir det kanon redan från första droppen.
Jag är ganska kräsen när det gäller kvalite (finkelfritt) och jag är helt nöjd med kvaliten från en rätt inställd fetfoa med kolonn.
När det kommer till rening så renar jag ändå anledningen är att när man blandar kranvatten med 95% sprit så blir det lite grumligt (kalk,mineraler och annat) så istället för att rena vattnet innan blandning så kan man lika gärna rena efter blandning och få en jämn och bra kvalite.


Det är just detta som man numera inte behöver tänka på med den nya ARC`N bara att fylla på med mäsk sen sköter den sig själv och stänger av sig själv :D :D
Användarvisningsbild
bryggner
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 25, 2005 2:00

Äntligen

Inlägg av bryggner »

Tjohopp alla äntligen har jag fått upp bilderna fattar inte varför det inte funkade förut men nu gick det.
Dom heter brygformen 1 .... 2.....3.....4....5

kommentera gärna :D
Användarvisningsbild
t_ksson
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: tis jul 12, 2005 2:00

feting i rf

Inlägg av t_ksson »

hallo bygger en fet foa i rf, men hittar inte rör av exakt diam. (antar att det är inner diam. man mäter..)

12mm = 12,6mm
20mm = 21,8mm
30mm = 34,0mm

borde fungera ändå eller?
tycker ändå jag saknar lite mått på hur jag ska bocka rören och lite avstånd mellan ingångar osv. men kanske inte är så känsligt?

skulle vilja ha en lite bättre förklaring på hur det mittersta röret är strypt.. hur stor "glipa" man ska ha.. någon som kan fixa foto på detta? annars någon som testat en bricka med ett litet hål i? vore bra att veta, då man tigat fast skiten blir det jobbigt att skära bort svetsarna om man gjort fel..

hur har ni andra gjort där uppe vid "T-korset" ? har ni bara grenat ihop själva eller köpt färdigt kors och lött fast?

tacksam för all hjälp
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

FET foa!!!

Inlägg av Lillis »

Jag har ett foto på "glipan" och en foaritning som enligt killen jag fick den av ska vara avritad från orginalet , men vi har inget bildarkiv och jag har ingen hemsida som jag kan länka till heller.
Pm:a ditt mail så kan jag skicka det jag har.

Lillis
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

kolonn

Inlägg av caolila »

tänkte höra om de gör nån skillnad med en kolonn på en vanlig foa http://www.pbase.com/image/53748646 lr om de bara är på "fetfoan" jag har en vanlig men tycker de blir för dålig sprit 8O ?? och i så fall villka mått ska man ha då??
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Re: kolonn

Inlägg av Lillis »

caolila skrev:tänkte höra om de gör nån skillnad med en kolonn på en vanlig foa http://www.pbase.com/image/53748646 lr om de bara är på "fetfoan" jag har en vanlig men tycker de blir för dålig sprit 8O ?? och i så fall villka mått ska man ha då??
Skulle tippa på att du klarar dig med ett 60cm långt 28mm kopparrör fyllt med skurbollar.

Lillis
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

FET foa!!!

Inlägg av caolila »

okej tack ska du ha ska prova de då!
Användarvisningsbild
theo
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 18, 2006 2:00

FET foa!!!

Inlägg av theo »

tjenare!!!
e ny på de här så man har lite frågor.
kan man skala upp en foa 4ggr? Så man kör med 22 och 38mm
rör. Detta måste bli en redigt fet foa!
Lillis skalar du alla mått 4x?

Ha det theo
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

FET foa!!!

Inlägg av Lillis »

Fetfoan är skalad 2 gånger mao 6mm blir 12mm , 10mm blir 22mm och 15mm blir 28mm.
Kolonnen 35mm.
Jag vet inte var gränsen går för att den inte ska funka men det är bara att testa.

Lillis
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster