Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FET foa!!!

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
winemedineme
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: fre feb 15, 2008 15:46

FET foa!!!

Inlägg av winemedineme »

Enklast är att sätta röret i svarven och pressa in änden tills du har den koning du vill ha, annars funkar det att glödga röret och knacka med en hammare runt rörändan men det blir ju såklart inte lika snyggt.
sebbe898
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:13

Re: FET foa!!!

Inlägg av sebbe898 »

Mycket fint:D
Har produktkylaren mindre diameter än mitten kylaren?
Spelar det någon större roll om man gör dem med samma storlek ?

hur stor centreringsring i kollonnen kör ni med när man har en kollon på 35mm dia
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re:

Inlägg av jokkman »

sebbe898 skrev:Mycket fint:D
Har produktkylaren mindre diameter än mitten kylaren?
Spelar det någon större roll om man gör dem med samma storlek ?

hur stor centreringsring i kollonnen kör ni med när man har en kolonn på 35mm dia
1. Går lika bra med samma diameter.
2. Har själv ett 35×800mm rör, aldrig haft centreringsringar i det. Dock är 800mm i kortaste laget, skulle rek 1200mm längd.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Butcher33
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jan 29, 2021 2:04
Utrustning: FOA mellan

Re: FET foa!!!

Inlägg av Butcher33 »

Lillis skrev: mån aug 16, 2004 4:10 Jag håller på att snickra ihop en dubbelt så stor foa som orginalet samtidigt så tänkte jag mecka dit en kolonn på diameter 35mm höjden har jag inte bestämt ännu och den skall fyllas med skurbollar.
Målet med kolonnen är att slippa kola.
Jag kommer att testköra den på min vanliga 30 liters balja med en effekt på 1000 watt.
Jag saknar några kopparrör som förrådet får beställa i morgon annars hade jag varit färdig nu.
Återkommer med bilder och testresultat.
Arean på ett dubbelt så stort rör ökar inte med det dubbla utan med 4 gånger mao så skall den vara lika snabb som fyra fo:or.

Lillis
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster