Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glas foa/ponu.

Apparater som inte platsar i någon av de andra kategorierna.
GaryGrym
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 11, 2015 19:33

Glas foa/ponu.

Inlägg av GaryGrym »

Jag har en sådan.
Får ut rätt bra produkt på runt 90%.
Funderar på om man skulle gjort en kolonn och fyllt med skurbollar och satt den på.
Tror ni att det för någon märkbar förbättring på kvalitén?

Mvh!
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (21.03 KiB) Visad 1659 gånger
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av jokkman »

Intressant, aldrig provat den modellen. Kan du berätta lite mera om den tex uttagshastighet, mått, kvalite jämfört med ... mm.
Blir bättre med kolonn, frågan är hur pass lång man behöver till din modell??
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
GaryGrym
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 11, 2015 19:33

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av GaryGrym »

Jag har bara kört den en gång. Och då fick jag ut ca 4.6 liter 87% produkt.
Inte allt för dålig men den behövde kolas för att bli riktigt fin.
Med uppvärmning tog det ca 7 timmar att koka klart.
Jag ska köra den igen om någon vecka och då försöka justera kylvatttnet bättre och se vad det ger.
Funderar på en 1m lång kolonn med spp eller kopparnät, men jag vet inte om det blir lagom?
Har tidigare bara kört med en labmaster så jag har inte så mycket att jämföra med.
Lutar dock åt att bygga en VM i rostfritt framöver.
Eventuellt köpa rikus bok och prova ett e-arc bygge.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av jokkman »

GaryGrym skrev:Jag har bara kört den en gång. Och då fick jag ut ca 4.6 liter 87% produkt.
Inte allt för dålig men den behövde kolas för att bli riktigt fin.
Med uppvärmning tog det ca 7 timmar att koka klart.
Jag ska köra den igen om någon vecka och då försöka justera kylvatttnet bättre och se vad det ger.
Funderar på en 1m lång kolonn med spp eller kopparnät, men jag vet inte om det blir lagom?
Har tidigare bara kört med en labmaster så jag har inte så mycket att jämföra med.
Lutar dock åt att bygga en VM i rostfritt framöver.
Eventuellt köpa rikus bok och prova ett e-arc bygge.
ok, så du körde runt 20-25l mäsk med andra ord?
Med glasvarianten så verkar det bli ca 20% högre produkt jämfört med en klassisk FOA (tummen pekfingret ungefär...)
Funderat lite och du skulle kunna prova med en kolonn på 1m, börja att testa med skurbollar. Det borde inte vara några som helst problem att komma upp till 94,5% med den kombon.

För att få bättre kvalite på produkten använd vinjäst och 6kg socker, stor skillnad på produkten i en FOA med det.
När du kör så justera kylvattnet så att du får droppar/pärlband av utgående produkt. Då brukar man få bästa resultat.

Det jag är nyfiken på är dimensionerna på glasvarianten dvs innre rör, yttre rör, längd osv.
Hur är det med effekten på värmeelementet, hur mycket watt klarar "glasisen" av?
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
GaryGrym
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 11, 2015 19:33

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av GaryGrym »

Japp, 25 liter mäsk är lagomt då kärlet är på ca 30.
Jag kan ta lite mått imorgon och återkomma. Det jag vet säkert är att den i botten är ca 30mm.
Blir det för stort med en 2" kolonn då, ska man kanske göra en smalare?
Eller ska man prova 2" kanske :)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av jokkman »

GaryGrym skrev:Japp, 25 liter mäsk är lagomt då kärlet är på ca 30.
Jag kan ta lite mått imorgon och återkomma. Det jag vet säkert är att den i botten är ca 30mm.
Blir det för stort med en 2" kolonn då, ska man kanske göra en smalare?
Eller ska man prova 2" kanske :)
Återkom gärna med måtten, är riktigt nyfiken som sagt :-)
(likaså vilken watt du matar kärlet med under kokningen är intressant)

När det gäller kolonnen för din del så gå efter vad du har för möjligheter att fästa i kärlet och hur du fäster "glasisen" i kolonnen.
Kanske enklast med en "gummi plugg" i toppen på kolonnen för att fästa "glasisen"

Jag har kört i många år med en 35mm i diam kolonn ca 80cm lång till en "fet foa", det funkar hur bra som helst.
Är dock i kortaste laget (minimum längd skulle jag säga), skulle jag göra en ny kolonn idag skulle jag ta 100-120cm längd.
Jag packar inte skurbollarna hårt i kolonnen, tycker det blir bättre med "löst packade" till foan... min erfarenhet på min utrustning.

Om du får runt 87-90% i "std utförande" dvs utan kolonn så är det i högsta laget av % för att få med några smaker såsom gin, rom mm
Men det går kanske att köra med mindre kylvatten om du skulle vara intresserad av smaksatt produkt?
Om du skulle vara intresserad av smaksatt produkt skulle jag rekommendera att du testar "råg vodka" enligt mitt recept här på bryggforum.
Lätt och enkelt att göra och smakar riktigt "gött" :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av MRWELDER »

GaryGrym skrev:Jag har en sådan.
Får ut rätt bra produkt på runt 90%.
Funderar på om man skulle gjort en kolonn och fyllt med skurbollar och satt den på.
Tror ni att det för någon märkbar förbättring på kvalitén?

Mvh!

man kalla denna finska foan
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av Vector »

Hej grabbar,
Jag har hängt på forumet ett tag men bestämde mig nu för att bli medlem.

Det är så att jag tror att det är en sådan här pjäs jag har kommit över.
Fick den som arvegods kan man säga.

I paketet ingick hemsvetsat kokkärl, glaskona, kolonn med glasmakarone och FOA enligt tråd.
Ska se om det går att bifoga en bild.

Det jag undrar är om detta verkligen är en standardprodukt eller ett hemmabygge?
Sen letar jag efter någon som vet hur man kör grejerna. Har testat en gång än så länge men ska skaffa effektreglering till kokplattan.
Är 500 W lagom tro?
Bilagor
FOAKolonn.jpg
FOAKolonn.jpg (301.11 KiB) Visad 1526 gånger
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av jokkman »

Vector skrev:Hej grabbar,
Jag har hängt på forumet ett tag men bestämde mig nu för att bli medlem.

Det är så att jag tror att det är en sådan här pjäs jag har kommit över.
Fick den som arvegods kan man säga.

I paketet ingick hemsvetsat kokkärl, glaskona, kolonn med glasmakarone och FOA enligt tråd.
Ska se om det går att bifoga en bild.

Det jag undrar är om detta verkligen är en standardprodukt eller ett hemmabygge?
Sen letar jag efter någon som vet hur man kör grejerna. Har testat en gång än så länge men ska skaffa effektreglering till kokplattan.
Är 500 W lagom tro?
Svårt att säga utan diam på apparaten men kolla det klistrade inlägget så har du grunden till hur du använder en FOA.
Vild gissning är att du hamnar runt 700w för invändig värmepatron och uppåt 1000w för kokplatta.
Har själv inte sett/provat någon så pass stor glas-foa/Ponu tidigare så jag är riktigt nyfiken på vad den producerar och i vilken takt :-)
Lycka till och dela gärna med dig av dina erfarenheter efter att du har testat den.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
GaryGrym
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 11, 2015 19:33

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av GaryGrym »

Ojdå, nu var det länge sedan jag var här. Jag har iaf fått till en kolonn i rostfritt som ska monteras på kärlet.
2" 100cm lång och fylld med glaskulor. Blir väl ett test här framöver, hoppas på högre procent. :)
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av Vector »

Tack för respons!

Jag har inte haft möjlighet att mäta upp kolonnen än men jag tippar på att innerdiametern på glaskolonnen är 30 mm.
Körde en fulkörning med ostrippad turbomäsk på 1800 W kokplatta (utan bortkopplad termostat) och maxad hela koket.
Råspriten kom upp i 92-94 % och luktade svavelväte (ruttna ägg).
Antar att det är för att tails blåste med igenom hela apparaten pga den höga effekten?

Korrigeringar till nästa gång:
-Strippa mäsk i plastis.
-Effektregulator (triac) för att ställa ned effekten från 1800 W och nedåt.
-Centreringsring (eller enbart en koppartråd) från reflux-svanhalsen i FOA-delen ned i kolonnfyllningen.
-Ersätta glasmakaronerna med skurbollar.
-Få in någon form av koppar i kolonnen för att reagera bort svavel. Vet ej, kanske kopparnät eller ett gäng kopparmakaroner (korta, kapade bitar kopparrör).
-Isolera kolonndelen med rörisolering.
-Reglera kylvattnet bättre, med ventil eller sluten krets (akvariepump+tunna med vatten).

Jag har läst FOA pdf-en men det är några saker jag ej förstår.
Hur kör man egentligen en FOA med kolonn?

Tänker att man fyller kokkärlet med strippad mäsk och drar igång kokplattan på max. Montera kolonnen, FOA, kylvatten etc så att det är färdigt.
Väntar på kok, dvs synligt ångflöde genom kolonnen och startar då kylvattnet.

Sen då? Hur ska man reglera? Vad ska man titta på?
Vad jag förstår av destillationsteori så är ånghastigheten genom en viss kolonn det viktiga.
Skall jag då köra max kylning (kylvattentemp in = kylvattentemp ut) och vrida ned effekten på kokplattan till en viss nivå? Tänker mig att man ställer ned effekten tills man får ca 5 droppar per sekund i svanhalsen för reflux, eller till en viss specifik effekt?
Kan mäta med amperemeter.
Frågan är vilken parameter man kan titta på för att veta att effekten är rätt?
I den här konstruktionen bör refluxen bestämmas främst av effekten och inte av kylvattenflödet, väl?

Så, låt säga att jag kör enligt ovan och låter max kylning vara igång 30-60 min för att stabilisera kolonnen och mata denna med reflux (inget produktuttag).
Därefter stryper jag på kylningen tills jag börjar få uttag.
Målet bör vara att ligga på en refluxratio kring 1:8 - 1:10 (vill minnas att jag räknat på det).
Då tänker jag att jag reglerar in kylningen så att det droppar 10 droppar i svanhalsen för reflux per en droppe från uttaget.

Är jag helt ute och cyklar? :?

All input är såklart välkommen.
Vill poängtera att min kunskap inom destillation, apparater, teori kring dessa etc. är väldigt basal och jag har liten erfarenhet. Läser dock det jag hittar här på forumet och andra forum.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av Swedish Pride »

Vector skrev:Tack för respons!

Jag har inte haft möjlighet att mäta upp kolonnen än men jag tippar på att innerdiametern på glaskolonnen är 30 mm.
Körde en fulkörning med ostrippad turbomäsk på 1800 W kokplatta (utan bortkopplad termostat) och maxad hela koket.
Råspriten kom upp i 92-94 % och luktade svavelväte (ruttna ägg).
Antar att det är för att tails blåste med igenom hela apparaten pga den höga effekten?
Troligtvis för att du inte har någon koppar i din kolonn


har inte någon erfarenhet med foa alls så kan inte lägga till något på hur den skall köras, men att stippa först hjälper så klart.
antar att du får köra rätt långsamt med en så mager kolonn, kolla inte dig blind på %, två körningar som båda ger 95% sprit kan smaka väldigt annorlunda beroende på hur snabt man kör.
på min 80mm kolonn kör jag på 2.5 - 3l i timmen för bra nästan smaklös sprit.
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av Vector »

Swedish Pride skrev:
Vector skrev:Tack för respons!

Jag har inte haft möjlighet att mäta upp kolonnen än men jag tippar på att innerdiametern på glaskolonnen är 30 mm.
Körde en fulkörning med ostrippad turbomäsk på 1800 W kokplatta (utan bortkopplad termostat) och maxad hela koket.
Råspriten kom upp i 92-94 % och luktade svavelväte (ruttna ägg).
Antar att det är för att tails blåste med igenom hela apparaten pga den höga effekten?
Troligtvis för att du inte har någon koppar i din kolonn


har inte någon erfarenhet med foa alls så kan inte lägga till något på hur den skall köras, men att stippa först hjälper så klart.
antar att du får köra rätt långsamt med en så mager kolonn, kolla inte dig blind på %, två körningar som båda ger 95% sprit kan smaka väldigt annorlunda beroende på hur snabt man kör.
på min 80mm kolonn kör jag på 2.5 - 3l i timmen för bra nästan smaklös sprit.
Tack,
Jo jag har läst om att man behöver ha koppar i någon form, någonstans i apparaten, för att avlägsna svavelämnen.
Hur gör jag detta lättast? Som jag skrev tänkte jag kanske ha kapade kopparrörsbitar i kolonnen.
Hur "mycket" koppar behöver man? Och spelar det roll om det är i början eller slutet av kolonnen?
Tänkte köra en näve sådana kopparringar i botten av kolonnen, innan jag fyller med skurbollar.
Blir väl någon cm kopparringar isf.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av Mooki »

Minns inte helt hundra var jag först såg länken, AD eller HD skulle jag tro.
Om man ska tro på resultaten från Institute of Brewing gör koppar mest nytta antingen i produktkylaren (om man kör stripper) eller i kokkärlet (för själva finbränningen).
Minst nytta verkar den göra i stripperns kokkärl samt finbrännarens produktkylare, om jag fattat rätt.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0450.x/pdf

Gissar att några bitar kopparrör i kokkärlet kan vara värt att testa...
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Glas foa/ponu.

Inlägg av Swedish Pride »

mig veteligen så skall det vara koppar i ångvägen, i kokarn funkar med men inte lika bra.
I product kylaren så kvittar det
Skriv svar

Återgå till "Övriga apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster