Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Godkväll !

Ny på detta forum och precis registrerat mig efter att ha smygit omkring som gäst en längre tid.
Fantastiskt trevlig sida det här !

Jo nu är det som följer , hittade en bottendel bestående av 2 st hopsvetsade 10l hinkar med en 1200w värmare monterad på sidan. I glädjeruset gick tankarna genast till att nu ska jag bygga mig en fet foa.

Efter många timmars studerande på denna sida , har jag kommit fram till att jag nog är kapabel att snickra ihop en foa med kolonn...trodde jag !

På hinken där kolonn skall fästas är ett ca 55mm hål med 1,5 varv gänga , och det är här mina funderingar börjar.

Hur vet jag vad det är för storlek/gänga ?
Var kan man tänkas hitta motsvarande del som passar denna gänga ? (VVS branschen misstänker jag)

Har läst att det finns mejerikopplingar etc. men begriper ingenting av detta ! fattar totalt noll hur jag ska kunna fästa kolonnen till hinken!

Har försökt infoga bilder , tror det funkar ?

Tackar på förhand och hoppas ni förstår vad jag menar !



Bild

Bild
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Flerpen »

Den gängan som nån gång suttit där ser ut att vara bortsågad. Svetsa dit en ny valfri övergång (gänga, union, mejeri, triclamp, muff, osv)
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Anubis »

Välkommen till forumet
Någon har tyvärr kapat gängan. Du behöver tyvärr svetsa dit en ny eller hårdlöda.
Jag skulle nog testa värme elementet innan man börjar svetsa i behållaren.
Om den är trasig så kan du köpa billiga på ebay. Den är väl fastgängad?
Du får kolla upp på hur många watt den är på också. För du lär behöva en effektregulator.
Lycka till
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

hmm...vilket sabotage !

har välsorterade byggvaruhus triclamp , union , mejerikopplingar ?
känns som att jag måste ta en tur dit isånnafall och titta på vad som finns för att jag ska förstå mig på hur jag ska få ihop detta! lär väl även vara läge att fundera vilken storlek man ska ha så det finns matchande kopparrör att köpa.

Har provkört med vatten så jag vet att elpatronen funkar iaf, 1200w står det instansat, så man får väl utgå från att den ligger på den effekten.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Anubis »

byggvaruhus har inte vad jag vet sådana saker som mejeri kopplingar.
Om man beställer så slipper man folk som ställer dumma frågor :)
http://www.sveflow.se/skruvkopplingar-svetsrordelar
http://www.roykon.se/se/prods/SVEJSEFIT ... jseunioner
finns säkert fler. Hade dessa på på min favoritlista. Aldrig beställt från dem.

Triclamp är billigare via ebay eller aliexpress samt enklare att handskas med.
tex
http://www.ebay.com/itm/171456953968?_t ... EBIDX%3AIT
Du behöver nog inte en effektregulator pga att ditt element bara är på 1200W. Men om du tänker direkt montera FOAn på kärlet så kan det vara bra att kunna reglera effekten:
tex
http://www.ebay.com/itm/290900564247?_t ... EBIDX%3AIT
Men jag skulle vilja tippsa dig att skaffa en spisplatta (2000W) för att snabba på uppvärmningsfasen (som du stänger av när det börjar komma sprit ut).
Som du kan modda genom att direkt koppla med en tvåvägsbrytare kanske. Du vinner flera timmar med detta.
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Det finns inga dumma frågor , bara dumma svar ! förstår vad du menar ;)

Ja nu när man fick se en riktigt bild på en triclamp så verkar det ju inte vara någon raketforskning direkt !
det blir nog det man får sikta in sig på, bara hitta lämplig storlek på kopparrör då.
Och då har jag förstått att rinkabyrör är bästa stället ?

Spisplatta verkar föregående ägare ha använt då det sitter en kastrullbotten fastsvetsad på nedre hinken. så den möjligheten bör man ju kanske nyttja.

Jo tanken är ju att jag ska ha en 1m kolonn mellan foa och kokkärl. en till fråga där , Har ju bara kokat i spiralbrännare förut och då är det ju viktigt att den är "rak" så man inte får vattenlås på spiralen,
är en foa med kolonn lika känslig att den måste vara rak för att fungera optimalt eller är det varken eller om den blir lite sned ?
tänkte rent hypotetiskt om man fäster kopplingen på kokkärlet lite snett , så det ser ut som lutande tornet i pisa när det är klart !

tack för länkarna !
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Flerpen »

Vet inte hur foan reagerar på lutningen men har du en packad kolonn så vill du att refluxen rinner genom packningen och inte på sidorna så den ska stå så rakt som möjligt annars kommer det mesta bara att rinna ner i kokkärlet igen.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Anubis »

Lutningen på FOAn beror på åt vilket håll den lutar och hur mycket.
Om sidorna är stigarrören så kan du luta den lite framåt och bakåt utan problem. När man lutar den åt sidan däremot finns det stor risk för vatten lås. Du kan ju alltid korrigera med underlaget så att själva FOAn är någorlunda rak.

Vilken typ av FOA har du tänkt att bygga/ byggt och till vilken storlek på kolonn?

Det Flerpen säger är en sanning med modifikation :)
När man kommer upp i storleken på kolonnen till runt 2" och över så finns det behov av centreringsring.
Men för kolonner från 42 mm och nedåt så skulle jag säga att du klarar dig utan.
Gjorde inte så längesen en 28 mm spiralkolonn (fylld) för att testa denna teori och den fungerade lika bra som en rak kolonn.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Flerpen »

Men låg inte rören mot varandra i den? Då motbildas kondensationen lite även fast det du säger är sant
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Anubis »

Flerpen skrev:Men låg inte rören mot varandra i den? Då motbildas kondensationen lite även fast det du säger är sant
På den första som var på 22 mm var det.
Den andra som var på 28 mm var de mer som en spiral.
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Hade tänkt att försöka kopiera "Lillis" fet foa , och han använder ju 35mm kolonn , så det blir väl den dimensionen för mig med.

Är det en fördel med grov kolonn , ju grövre desto bättre ? eller är det längden som har störst betydelse ?
kanske är mängden skurbollar som avgör t.o.m

tänkte sätta mig i lugnan ro någon kväll och skriva upp allt man behöver så är det bara lägga en beställning när lönen ramlat in på kontot !
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Anubis »

Dr.Jekyll skrev:Hade tänkt att försöka kopiera "Lillis" fet foa , och han använder ju 35mm kolonn , så det blir väl den dimensionen för mig med.

Är det en fördel med grov kolonn , ju grövre desto bättre ? eller är det längden som har störst betydelse ?
kanske är mängden skurbollar som avgör t.o.m

tänkte sätta mig i lugnan ro någon kväll och skriva upp allt man behöver så är det bara lägga en beställning när lönen ramlat in på kontot !
Nej snarare tvärt om. Har man en för stor kolonn typ 42 mm med en original FOA så kommer man inte se någon större förbättring. Det är pga att original FOAn inte producerar tillräckligt med reflux till den kolonnen. Lillis uppställning däremot är väldigt bra.
Tänkte tipsa dig att bygga den så att du kan montera fetfoan direkt på kärlet för att kunna koka sprit med smak i framtiden.
Ladda upp lite bilder på ditt verk, sen när du är klar.
Lycka till
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Då blir det till att försöka efterlikna Lillis så gott det går (kommer se ut som kreti & pleti varit i farten)

Absolut kommer det läggas upp bilder allt eftersom bygget fortlöper , kan dock inte säga när det blir , beställde man kopplingarna från hongkong via ebay så var beräknad leveranstid 2-4 veckor ! sen är det ju förstå gången jag ska försöka mig på att löda/svetsa kopparrör och rostfritt , kan bli väldigt spännande , kommer nog klia mig i huvudet både en två tre och fyra gånger innan man börjar begripa någonting.

Att bygga så det går att ha foa direkt på kokkärl är med i planerna , tanken är att det blir triclamp på varje ände på kolonnen så man kan välja själv hur man vill ha det.

I väntan på att delar ska beställas tänkte jag roa mig med att försöka rengöra kokkärlet så gott det går , så då undrar jag om det är nån som har ett ess i rockärmen hur man gör det på bästa sätt med lämpligt rengöringsmedel ? luktar och ser inge trevligt ut i kärlet.

Skål och trevlig helg !
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Anubis »

Tvätta lite (fin)grus från gårdensplan :) och kör med diskmedel (YES) sen så är det bara att snurra runt kärlet lite. Sist tar du citronsyra och kokhetvatten och låter den stå i några minuter tills elementet ser ut som ny inuti.
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Sådärja ! nu är beställning av diverse koppardelar gjord , nu är det bara gå i väntans tider!!!
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster