Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av BertilBarkbit »

Dr.Jekyll skrev:Då blir det till att försöka efterlikna Lillis så gott det går (kommer se ut som kreti & pleti varit i farten)

Absolut kommer det läggas upp bilder allt eftersom bygget fortlöper , kan dock inte säga när det blir , beställde man kopplingarna från hongkong via ebay så var beräknad leveranstid 2-4 veckor ! sen är det ju förstå gången jag ska försöka mig på att löda/svetsa kopparrör och rostfritt , kan bli väldigt spännande , kommer nog klia mig i huvudet både en två tre och fyra gånger innan man börjar begripa någonting.

Att bygga så det går att ha foa direkt på kokkärl är med i planerna , tanken är att det blir triclamp på varje ände på kolonnen så man kan välja själv hur man vill ha det.

I väntan på att delar ska beställas tänkte jag roa mig med att försöka rengöra kokkärlet så gott det går , så då undrar jag om det är nån som har ett ess i rockärmen hur man gör det på bästa sätt med lämpligt rengöringsmedel ? luktar och ser inge trevligt ut i kärlet.

Skål och trevlig helg !

Oxalsyra hittar du i närmsta färghandel det käkar ytrost på rostfritt. Blanda ut två liter varmt vatten med fem matskedar svep i kärlet och fyll upp med varmt vatten låt stå ett par dagar och ytrosten utanpå kan du lösa upp lite i Oxalsyra i burk och skrubba bort med en vanlig grov köksvamp från Konsum.

Skölj allt noga sen och se till så det torkar ordentligt jag brukar ställa mitt gamla kärl från 80-talet i torkskåpet för att torka. Det såg ut som en krigszon med ytrost när jag tog över det. Inte nu längre :mrgreen:

(TÄNK PÅ ATT när du använder oxalsyran att använda nån form av skyddsglasögon och handskar stå inte i kalsongerna och skvätt med det)

Luktar det fortfarande illa och unket sen tidigare om kärlet efter oxalsyra behandlingen så kan det vara ett tips och använda ättika för att bli av med lukten
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Nu är kärlet fyllt med oxalsyra-vatten blandning. Tror det hade blivit för klent med YES.

Har sen senaste inlägget nu fått hem lite rör och diverse löddelar!
IMG_0678.jpg
IMG_0678.jpg (5.13 KiB) Visad 434 gånger
Verkar dock ha gjort ett rookie misstag , jag trodde att om man beställde en förminskning ex 35 x 22
så skulle ett 35mm rör glida in som handen i handsken i förminskningen men där hade jag fel !
Men det kanske går lika utmärkt att löda ihop som bilden visar ?

Bild

så nu är det bara vänta in helgen och se om man får något gjort !
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Anubis »

Använd en 35 skarvhylsa
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av harley03 »

Inga problem att hårdlöda detta så det blir 100% tätt och även starkt med 5P hårdlödningslod....

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Ja det blir nog skarvhylsa (lödmuff?) törs inte frihanda det där !

Naturligtvis måste man vänta till veckan med att handla då lokala rörfirman kvällar tidigt på fredagar...gottegrisar!

Skål och trevlig helg !
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Tankevurpa...behöver inga lödmuffar

Laborerade med rören igen och kom fram till att jag "kopplat" fel , allt stämmer enligt planerna.
Skrattade för mig själv när jag stod och provmonterade delarna och konstaterade att det kommer bli mer t-rör , böjar etc
än raka rör :D

känns som jag kommer få kämpa på bra när det är dags att löda, kommer smälta i ena skarven när man löder en annan !
kanske inte är något vidare nybörjarprojekt detta , men skam den som ger sig !


en annan tanke som slog mig , på en fetFOA är rördimensionen det dubbla , gäller det även längden på rören ? allt mått på ritningen är x2 ?
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Ja då var byggandet igång , det var riktigt roligt att löda :)
Så här långt kom jag innan brännarmunstycket gav upp !

Bild
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Det går framåt !

Avvaktar med produktkylaren då jag ska köpa lite grövre ytterrör , hade tänk 12 resp 15mm men provmonterade och blåste i röret , det går tungt, så jag tänker att jag kliver upp i grovlek så vattnet kan flöda fritt !

Bild
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Fick hem efterlängtade grejer från hongkong i dagarna , nu är dessa på plats!
och till veckan får jag hem de sista koppardelarna som behövs för produktkylaren.
mäsken står och bubblar för fullt, premiärkoket närmar sig :)

Med kolonn
foakolonn.jpg
foakolonn.jpg (2.43 KiB) Visad 427 gånger
Utan kolonn

Bild


Lite polering på detta så kommer det väl se rätt skapligt ut !


Så till nästa gång , skål & trevlig helg !
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av jokkman »

Ser bra ut, några tips ang produkt kylaren och reflux kylaren. Kanske lite sent att komma med tips nu men "bättre sent än aldrig" ...
Sätt separata vatten ingångar på resp kylare dvs produk och reflux kylaren. Även en "kulventil" på resp kylares "vatten ut".
Om du gör så kan du finjustera refluxen utan att påverka effekten på "produkt kylningen". Köp kulventiler på ex biltema (exempel modell: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Venti ... il-866138/ )
Bra att ha ett "längre" handtag för justering än ett kortare, har själv provat med std "toa balofix" och rek inte den typen av kulventil.

När det gäller storleken på "produkt kylaren" så bygg den så stor/lång som du kan, tänk bara på hur den blir när du monterar FOAN direkt på kärl så den går att använda utan kolonn.
rek rör diameter som enligt mig fungerar bra är 12mm/24mm (innerrör/ytterrör)

När du ska köra med kolonn så är det en fördel om du bygger en "förlängnings del" av "produkt ut" som du kan skruva fast när du kör men kolonn, rek längd ca 500mm
Det gör att du inte behöver "palla upp" uppsamlingskärlet så mycket (har tyvär ingen bild att visa...)
Du skruvar dit "förlängningen" direkt på "produkt ut" röret på den färdiga FOAN, är i stort sett bara en hylsa med en "klämskruv" för att fästa fast den och ett rakt produktrör på ca 500mm.

Lycka till!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Tips är alltid bra ! har dock redan hunnit köpt och monterat "toa-balofix" på reflux kylare. provar köra med den så får vi se hur det går !

har även som du skriver tänkt ha separat matning av kylvatten , hittade en Y-förgrening för trädgårdsslang som jag kommer använda mig utav.

På produktkylaren blir det 12/18mm , det är de rören jag beställt och väntar på.

Att förlänga produktröret lät som en smart ide , det hade jag inte tänkt på !

att montera kulventil på produktkylarens vattenutlopp , det är väl egentligen bara för att snåla in på vatten åtgången ?
där ska ju ändå bara ånga övergå till flytande ?

" Om du gör så kan du finjustera refluxen utan att påverka effekten på "produkt kylningen" = ju mer kylvatten desto mer reflux ?

mindre kylvatten = snabbare produktuttag ?
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Vattnet till refluxkylaren alltså , om jag var otydlig 8)
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Flerpen »

Precis!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av jokkman »

Dr.Jekyll skrev: att montera kulventil på produktkylarens vattenutlopp , det är väl egentligen bara för att snåla in på vatten åtgången ?
där ska ju ändå bara ånga övergå till flytande ?
Jo, men man ska inte "spola i onödan". Blir både ekonomiskt och mindre ljud i ledningarna:-)
Har man inte separat "kran" på produktkylaren/refluxkylaren så brukar produkten bli ljummen/varm om man kör hårt/snabbt
(riktmärke för vattenförbrukning: refluxkylarens "vatten ut" ungefär som 3st tändstickor)
Dr.Jekyll skrev:" Om du gör så kan du finjustera refluxen utan att påverka effekten på "produkt kylningen" = ju mer kylvatten desto mer reflux ?
mindre kylvatten = snabbare produktuttag ?
Exakt, tänk bara på att det är en viss fördröjning innan justeringen på vattnet "slår" vänta en minut efter att du ändrat på "kranen"

Förutsätter att du läst "Grunderna i den ädla.....med en FOA" PDF'en, det mesta står där och även tips på mäsk och körning.
Lycka till!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Hittat en "bottendel" tänkte bygga FOA

Inlägg av Dr.Jekyll »

Helt rätt , man ska inte slösa på naturens resurser :wink:

Kanske jag som är trög men kan du utveckla "ungefär som 3st tändstickor" ?

jodå läst pdf:en, kanske lite för fort men ska läsa igenom den ordagrant , jag lovar ! ;)

Nu när jag närmar mig sista handpåläggningen på bygget , hur bockar jag vattenlåset på enklaste sätt utan rätt verktyg ?
ljumma på med gasen och trycka runt ett annat rör ?
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster