Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av spyvingen »

Ok så ånga inte går in utan endast droppar kommer ut?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

spyvingen skrev:Ok så ånga inte går in utan endast droppar kommer ut?
Ja. Du ska knacka ihop den ändan av röret så du har ett par mm glipa. Det som kondenserats kommer i retur genom den glipan. Ångorna går ej gå upp den vägen, dom går i röret till vänster på ritningen, det längre av rören på sidan om foa kroppen.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av spyvingen »

Ok tack.
Har läst allt som finns om FOA nu tror jag men vet fortfarande inte riktigt hur det rör sig i den.

Min teori baserat på vad jag läst och vad jag tänkt ut såg går ångorna från kärlet in i det långa röret på sidan och sedan går det över till det korta och sedan in i mitten röret nedifrån och upp och sedan genom det korta igen i en cirkel tills det är kylt nog och ångan blir så lätt så det smiter ut i röret till nästa kylare som sedan rinner ut i sista röret som sprit.

Alltså ny ånga kommer in i långa röret och sedan går i cirklar i det korta och mitten röret och etanol ånga går ut i röret längst upp
Och vanlig ånga kyls och rinner ner i pipen uppenbarligen.


Detta är nu egna teorier baserat på ritningar med mera sådan judiska lite från verkligheten :)

Rätta mig gärna eller kommentera om jag fått det hela rätt
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

spyvingen skrev:Ok tack.
Har läst allt som finns om FOA nu tror jag men vet fortfarande inte riktigt hur det rör sig i den.

Min teori baserat på vad jag läst och vad jag tänkt ut såg går ångorna från kärlet in i det långa röret på sidan och sedan går det över till det korta och sedan in i mitten röret nedifrån och upp och sedan genom det korta igen i en cirkel tills det är kylt nog och ångan blir så lätt så det smiter ut i röret till nästa kylare som sedan rinner ut i sista röret som sprit.

Alltså ny ånga kommer in i långa röret och sedan går i cirklar i det korta och mitten röret och etanol ånga går ut i röret längst upp
Och vanlig ånga kyls och rinner ner i pipen uppenbarligen.


Detta är nu egna teorier baserat på ritningar med mera sådan judiska lite från verkligheten :)

Rätta mig gärna eller kommentera om jag fått det hela rätt
Jo, du har "fått igång foa tänket" ;) det är mitten kylaren/reflux kylaren som styr hur mycket produkt som kan komma ur foan.
Produkten/ångorna som du skriver slungas ut i produkt ut röret.
Helt rätt :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av spyvingen »

Ok. Det ända jag inte är riktigt med på är varför slungas endast alkoholångan ut? Vad är det som får den andra ångan att stanna inne är det typ luftcirkulationen som bildas i den som gör att det blir någon form av dragning i den så att ångorna dras med ett varv till. Och den ångan som är mycket lättare sipprar ut i sista röret?

Vet att jag har massa frågor men frågar man inget får man inget veta (om man inte hittar det på Google förstås) :)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

spyvingen skrev:Ok. Det ända jag inte är riktigt med på är varför slungas endast alkoholångan ut? Vad är det som får den andra ångan att stanna inne är det typ luftcirkulationen som bildas i den som gör att det blir någon form av dragning i den så att ångorna dras med ett varv till. Och den ångan som är mycket lättare sipprar ut i sista röret?

Vet att jag har massa frågor men frågar man inget får man inget veta (om man inte hittar det på Google förstås) :)
Ok, vi utgår ifrån att du har en korrekt fungerande FOA.
Kylaren i mitten fungerar som en CM, den ska alltså släppa igenom lite ångor/inte kyla ner alla ångor.
Ovanför den kylaren kommer sitter ett ångrör som har en öppning mot "FOA kolonnen/kroppen" Når ångan passerar skapas ett sug, pga det så sugs ångor som passerat kylaren ("CM kylaren") i mitten med. Dessa ångor har lägre hastigheter och "orkar" inte följa med helt och blir "utkastade" i produkt röret.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av spyvingen »

Ahh tack så mycket för hjälpen tror jag har koll så det räcker nu :)

Vill gärna ha lite koll på det jag gör innan jag gör det (även om FOA:n fungerar bra utan att jag har stenkoll på hur ångorna går) :)
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av spyvingen »

Kan man svetsa på en foa på utgångsröret direkt och på så sätt få dubbel destilering på en gång?

Känns som att effekten borde bli lika i nästa foa med men lite mindre trycka i :)

Bara en tanke! Kanske är en skitdum idé men värt att ställa frågan iaf :)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

spyvingen skrev:Kan man svetsa på en foa på utgångsröret direkt och på så sätt få dubbel destilering på en gång?

Känns som att effekten borde bli lika i nästa foa med men lite mindre trycka i :)

Bara en tanke! Kanske är en skitdum idé men värt att ställa frågan iaf :)
Det finns en avdelnig om det här: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=16&t=20386

Själv så har jag inte byggt färdig ännu så jag kan inte säga om det fungerar bättre/sämmer osv blir först efter helgerna som projektet fortlöper.
Håller på med en "seriekopplad variant", lite som du funderar på. Har dock inte sett/hört någon som gjort en ännu i detta forum (eller andra), så vi får se när den provkörs :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av spyvingen »

Haha intressant då är jag inte helt ute och cyklar iaf. :)

Du får lägga en post om det i FOA forumet sedan när du testkört :)
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst