Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av Fantastian »

Hej.

Jag har blivit tipsad om att göra en FOA brännare för mitt lilla behov och sug för att koka lite eget.

Det är så att jag kan inte påstå att jag är en man med tummen mitt i näven, men jag ska erkänna att jag är bekväm av mig.

Så det jag söker nu är en ritning till den konstruktion som är på bilden som är bifogad. Samt en inköpslista, från till exempel biltema. Är det någon vänlig själ som kan ordna detta vore jag fantastiskt tacksam. Säkert en massa efter mig med som vill bygga denna smidiga bryggare.
Bilagor
Objektet som skall göras!
Objektet som skall göras!
otto.gif (46.98 KiB) Visad 1539 gånger
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av Fantastian »

Jag är fullt medveten om att det redan finns ett par trådar med ritningar till en foa.

Det som hade varit än bättre hade varit en som man slapp löda i. Om det finns så man kan göra en med olika skarvar med gängor osv.

Allra bästa är ju om någon kan göra en för att sedan sälja den till mig. :D
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

Roligt att du vill bygga en foa:)
Det finns ritningar i klistrad post på olika varianter. Om du lägger till lite extra på ritningens sidorör så har du tot längden på dom. Övriga rör är redan specade.

Några frågor för att kunna rekommendera dig i bygget.
Storlek på kärl?
Effekt på värmeelement?
Effekt reglerare på värmeelement?
Vilken typ av produkt är du ute efter, "blank sprit", gin, rom osv
Har du tänkt att använda kolonn under?
Vill du att kokningen ska gå lite snabbare eller har du gott om tid för hobbyn?

Det finns en klistrad tråd "den ädla konsten att......."
Läs den först och återkomm sedan med hur du vill göra och mål, så ska "forumet" nog kunna hjälpa dig med planering och byggandet av en foa som passar just dina önskemål!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

Fantastian skrev:Jag är fullt medveten om att det redan finns ett par trådar med ritningar till en foa.

Det som hade varit än bättre hade varit en som man slapp löda i. Om det finns så man kan göra en med olika skarvar med gängor osv.

Allra bästa är ju om någon kan göra en för att sedan sälja den till mig. :D
Det är faktiskt rätt enkelt att kapillär löda om man köper skarvar osv med silverlod från ex clas ohlson och med en gasolbrännare. Enklare än man tror, dock måste man tänka på att löda saker i rätt ordning så att inte första lödningen lossnar när man löder sista....
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av Fantastian »

Min tanke är relativt enkel.

Att ha en "labbflaska" i den modellen som jag bifogar, i storlek av 3-5 liter endast. Sen en gummiplugg där jag sticker in foan.

Det jag vill koka är ren enkel sprit, inga konstigheter. Till att börja med i alla fall. Någon tidspress är det inte på det, hellre att den är smidig och gör sitt jobb bra än att det ska gå fort. Och då kärlet inte är större så kan det ju inte gå annat än ganska fort med kokandet.

Den lilla maskinen ska jag ställa på spisen för att koka det bara. Som du kanske förstår så är det ingen stor produktion jag är ute efter, endast för eget behov då och då.
Bilagor
stor-labbflaska-28515452.jpg
stor-labbflaska-28515452.jpg (68.47 KiB) Visad 1532 gånger
stor-labbflaska-28515452.jpg
stor-labbflaska-28515452.jpg (68.47 KiB) Visad 1532 gånger
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

Ok, en klassisk foa på klassiskt vis;)
Då är nog en standard/"orginal foan" du ska välja.
Du kommer att få koka 2ggr alt kola produkten om du använder vanlig turbojäst i mäsken.
Rek är att använda vinjäst istället, blir betydligt renare resultat jämfört med turbojäst. Också att inte ha mer än 6kg socker i mäsken och låta den jäsa ut ordentligt.

Sitter med mobilen nu och behöver räkna lite på skarvar osv som du behöver, tror dock inte du kommer undan utan lödning... Men återkommer när jag sitter framför datorn och kan kolla lite bättre på vad du behöver.

Kolla gärna hur mycket höjd du har dvs tot längen mellan spis och fläkt alt om du kan dra ut spisen.
Höjd på kärl/flaska så du vet hur hög/lång foan kan max vara.
Därför jag säger detta är för att kunna göra foadelen du fäster i "gummi korken" så lång som möjligt och genom det pilla in lite av en skurboll i den och förbättra produkten genom att ta tillvara på refluxen.
Det blir en "mini kolonn" så att säga.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av Fantastian »

Grymt tacksam för den hjälpen du ger mig. Jag såg något inlägg där en hade köpt allt på bauhaus, kanske kan du lägga allt i en kundkorg på deras eller en annan butiks hemsida och sedan ta en screenshot på den och posta här :D

Jag har 63 cm upp till fläkt. Jag har tänkt att man kanske kan ha en oanvänd färghink som kärl, då kanske den inte blir lika hög. Anledningen till mitt intresse för denna maskin var att den är smidig och inte för stor.

Det låter kanon med en mini kolon på den :D
Jag har inga som helst problem med att behöva kola, det har jag räknat med. Jag vill få ut en fin stark produkt i slutändan. Heller inga bekymmer med att köra det två gånger.

Undrar sen, luktar det mycket när man kokar med en foa?

En rookie fråga också.
Om jag har färdig märk som jag kört klarsynt i osv. Kan jag hälla den på flaska/dunk och spara? För att kunna plocka fram den efter någon månad eller månader och köra den? Eller blir den dålig?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

Fantastian skrev:Grymt tacksam för den hjälpen du ger mig. Jag såg något inlägg där en hade köpt allt på bauhaus, kanske kan du lägga allt i en kundkorg på deras eller en annan butiks hemsida och sedan ta en screenshot på den och posta här :D

Jag har 63 cm upp till fläkt. Jag har tänkt att man kanske kan ha en oanvänd färghink som kärl, då kanske den inte blir lika hög. Anledningen till mitt intresse för denna maskin var att den är smidig och inte för stor.

Det låter kanon med en mini kolonn på den :D
Jag har inga som helst problem med att behöva kola, det har jag räknat med. Jag vill få ut en fin stark produkt i slutändan. Heller inga bekymmer med att köra det två gånger.

Undrar sen, luktar det mycket när man kokar med en foa?

En rookie fråga också.
Om jag har färdig märk som jag kört klarsynt i osv. Kan jag hälla den på flaska/dunk och spara? För att kunna plocka fram den efter någon månad eller månader och köra den? Eller blir den dålig?
Törs inte lova att en "färghink" är ok att använda. Har tyvärr ingen koll på vad den är tillverkad av osv.
Men ett labratorieglas, rf kastrull eller något annat i rostfritt funkar på plattan.
Om du monterar ett värmeelement från en vattenkokare i en "vinhink" funkar det också... men då kan du ju inte ställa den på spisen så det går nog bort pga det.

Lukt:
Om du bara kör som man ska så är det ingen lukt att prata om, små volymer ånga som far runt i foan. Om det luktar när man kör så har man förmodligen för hög effekt på plattan/elementet kombinerat med vad kylningen klarar av.

Mäsk:
Generelt så om du bara häller över färdigjäst mäsk i en hink med lock/glasflaska mm så mer än 2månader är inte att rekommendera.
Men om du kör den snabbt 1 gång genom foan så går det bra att "lagra", är ju "blank sprit då" (men oren/"finklig") och det blir då lite som att du har "strippat" mäsken.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

Här kommer som utlovat


Bränslerör från Biltema

Bränslerör 6mm
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... par-52450/

10mm rör och 15mm rör köper du nog billigast hos din lokala rörmokare. Det är mer eller mindre bara "stumpar som behövs" så det blir nog billigare. Dessutom kanske du rent av kan få dom från deras "skrotbinge" mot en bullpåse eller så :-)

När du bygger foan så skaffa kärlet först, detta för att veta hur mycket du har att spela på men "mini kolonnen".

15mm rör
2st 100mm långa + ändslut om du löser med silverlod. om det blir att använda silverlod så köp rörslut mm från rikabyrör på nätet. mig veterligen så är det "bäst pris" hos dom...
Eller kapa till ”stumpar” av 10mm rör och stoppa i 15mm röret. du skapar en ”rörförminskning” genom att göra så

Om du använder "fosforkopparlod" så kan du "klämma ihop ändarna eller göra engna "förmiskningar som ovan och sedan löda, behöver ej vara kloss rör mot rör, klarar av spalter.
Kom bara ihåg att det skall vara VVS godkänt lod

15mm rör, "mini kolonn" längden beror på hur mycket utrymme du har kvar, org ritningen har 100mm långt rör

10mm rör (övre kolonn) ca 200-220mm

6mm rör, dra och koppla enligt ritningen, du behöver ej vara exakt på måtten. Bara du får ihop sakerna liknande. 1 cm hit eller dit på tot längden på resp rör har ingen betydelse.
Produktuttaget sätter du på mitten av röret dvs mellan kanten av 10mm röret och böjen nedåt på 6mm röret

Om ritningen: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=16&t=12427
*viktig liten pip" är inte viktig alls. dock blir det lättare att löda ihop om man kapar röret snett.

När du knackar ihop nedrerdelen av "övre kolonnen" (10mm röret) så ska det bara vara ett par mm glipa.

När du böjer 6mm rören, fyll dom först med vanligt bordssalt och tejpa ändarna.
Då får du snyggaste böjarna och minst veck i rören (trots att dom är glöggade blir det ganska lätt veck)

Vattenlåset är bra att ha, ger "mottryck" i foan.

Ett (eller 2 3) tips är att ta en "alkohol beständig slang" och fästa på produktuttaget. så du kan leda "produkten" tex till ett kärl på golvet istället för att behöva pallar mm för att ställa uppsamlingskärlet på.
Kolla också på ritningen ”XL-Foa”, där har du lite tips på hur du gör anslutningarna i toppen. (i ditt fall 6mm rör och 10mm rör)
Skadar aldrig att göra en längre "produkt kylare", bara fördelar inga nackdelar :-) gör den så lång du kan utan att den blir ivägen eller kan ta i kärlet. kanske 1.5 gånger längre dvs ca 150mm


Hoppas detta hjälper dig att komma igång med ditt foa bygge :-)

Lycka till!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av Fantastian »

Helt vansinnigt snällt av dig att engagera dig så mycket i någon annans bygge.

Kan du vara snäll och göra en sak till. Speca det som behövs.

1. 6mm rör, hur långt?
2. 10mm rör, hur långt?
3. 15mm rör, hur långt?
4. Lod
5. Gasolbrännare
6. T-kopplingar, storlek?
7. Rörslut
8. Slang
9. Verktyg
Etc....

Igen, sjukt tacksam. Kommer göra den lilla sköna manicken i veckan..... :D
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av Fantastian »

Ska det vara kopparrör eller rostfritt?

Finns det en chans till att du la kladda ner en sprängskiss på det hela och märka ut T-kopplingar och storleksförändrimgar på rören.....?
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av Fantastian »

Har jag räknat rätt med:
8 st T-kopplingar
6 st 90 graders svängar
?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av jokkman »

Hej igen

Vill inte vara dryg eller så men du bör läsa igenom tipsen du fått och ritningarna mm först så att du får en klar bild av vad du ska bygga.
(svaren finns där i kombination av det jag skrivit)

Jag har prata om kopparrör, inte rostfritt. Koppar är bra mycket enklare att bearbeta med enklare verktyg än rostfritt (dock går det utmärkt med rostfritt men kräver lite "bättre" verktyg mm)

*För hårdlödning med silverlod*
Du behöver inga 90 graders böjar, du bockar 6mm röret för hand
3st förminskningar 15-10 mm
2st huvar för produkt kylaren. 10 eller 15mm beroende på vilken diameter du väljer på den.
Hur du ansluter 6mm röret i toppen på foan finns beskrivet med bilder i tidigare svar av mig, se XL-foa ritningen

Du kan sätta T-kopplingar för ingående/utgående kylvatten men enligt mig så är det enklare (mindre lödning) med att löda fast direkt på reflux/produkt kylare.
6mm rör kan användas med fördel, det hjälper om du löder fast en 10mm rörstump i ändan så att du lättare kan fästa en vattenslang.
Även att du inte "seriekopplar" vattenkylningen, utan har separata ledningar.
Detta gör att du kan "finjustera" bättre. Det mesta du behöver veta finns här: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=16&t=20728
Är några sidor att läsa men ger dig en bra start och lite tips på "förbättringar man kan göra :-)

En "skidvallar" gasolbrännare funkar kanon när det gäller hårdlöda med silverlod, gassvets är bättre för fosfor-kopparlod(enligt mig)
(bra att veta, fosfor-kopparlod kräver ca 660 grader vid lödning, silverlod från classes drygt 220 grader...)

Ta dig nu tid och gå igenom svaren och länkarna så har du allt du behöver för att kunna bygga en Foa.

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
spyvingen
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 11, 2011 13:18

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av spyvingen »

Den andra delen som är förstorad på ritningen du länkade till som ska ner i röret längst ner är det bara vanligt rör som man sågar snett så det blir typ som en sprut nål?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Sökes! Exakt inköpslista till en FOA brännare.

Inlägg av latmasken »

Såvitt jag förstått nej, det är ihopklämt.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster