Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med bränning i FOA

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
ginslinger
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 06, 2014 18:09

Hjälp med bränning i FOA

Inlägg av ginslinger »

Jag har nyligen lagt vantarna på en liten FOA och skulle behöva hjälp kring hur jag ska använda den på bästa sätt (jag har aldrig använt FOA tidigare och är allmänt grön gällande bränning).
Mäsken står på jäsning och är nog färdig om någon dag. Jag har en e-kolv på 5 liter som kokkärl. Syftet är att göra små mängder med så fin sprit som möjligt för att sedan krydda. Har ett gäng frågor:

Hur hårt ska jag koka mäsken?

Ska kylvattnet stå på max?

Hur gör jag med separering och cuts med ett så litet kokkärl?

Hur vet jag när alkoholen i kokkärlet är slut och jag måste fylla på mer mäsk?

Har läst massvis med trådar här men skulle behöva en kortfattad guide som stegvis går igenom hela proceduren. Vore grymt tacksam för hjälp!

*Flyttade tråden till FOA forumet, lämnade skugglänk
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hjälp med bränning i FOA

Inlägg av jokkman »

ginslinger skrev:Jag har nyligen lagt vantarna på en liten FOA och skulle behöva hjälp kring hur jag ska använda den på bästa sätt (jag har aldrig använt FOA tidigare och är allmänt grön gällande bränning).
Mäsken står på jäsning och är nog färdig om någon dag. Jag har en e-kolv på 5 liter som kokkärl. Syftet är att göra små mängder med så fin sprit som möjligt för att sedan krydda. Har ett gäng frågor:

Hur hårt ska jag koka mäsken?

Ska kylvattnet stå på max?

Hur gör jag med separering och cuts med ett så litet kokkärl?

Hur vet jag när alkoholen i kokkärlet är slut och jag måste fylla på mer mäsk?

Har läst massvis med trådar här men skulle behöva en kortfattad guide som stegvis går igenom hela proceduren. Vore grymt tacksam för hjälp!
Hej, roligt att du testar en foa:-)

Antar att du kokar på en platta (spisplatta) och har en så kallad "orginal otto/foa" den med ca 10mm rör som kropp och 6mm som "rör på sidorna".

1. låt mäsken verkligen jäsa färdigt innan du börjar, använd "turbo pure" eller liknande jäst (funkar även med vin jäst alt champagne jäst)
2. var noga när du tappar ur mäsken och lämna "botten slammet"

Nu kan du koka

Ha inte högre effekt på plattan än du behöver, du ser ju när det kokar i E-kolven.
Vattnet är lite svårt att säga hur mycket du behöver men du ska kyla så mycket så att det bara droppar och kommer "pärlband" med produkt ur foan.
Du slår på vattnat "just innan" det börjar koka i E-kolven.

Du har inga termometrar mm på en foa, du kör på "känn" (och erfarenhet) du lär dig hur det "droppar produkt" ur den, vad plattan stod på och ungefär hur mycket vatten som du behöver.
Med den "lilla foan" som du har behöver du nog koka om produkten alt "kola den", inget att vara orolig för men det behövs för att få den "ren"

Hur mycket alkohol man kan få ur en mäsk (beroende på 6kg eller 8kg socker antal liter mäsk..) är tex 16% mäsk på 10liter ger dig 1,6 liter totalt/max med alkohol. ex du fyller 5 liter i E-kolven du kan du totalt/max ta ut 8dl.
Av det så är en del head, hjärta och tail. Det är hjärtat du ska spara, head kan du kasta (ev spara andra halvan och hälla i mäskdunken) och delar av tail kan du hälla tillbaka i mäsk dunken. Prova med 20/60/20 (head/hjärta/tail) som början.
Med det så menar jag att om du tex ska få ut 1l sprit, kasta 2dl (alt 1dl sparas och hälls i mäskdunk), spara 4dl, 2dl tail kastas (alt häller du tillbaka första dl i mäskdunken, sista dl tail kastar du).

I slutändan är det ju din näsa/smak som avgör vad du vill behålla/kasta, lukta/smaka hela tiden under körningen så du får kolla på smak skillnader mellan head/heart/tail osv.
(på labmastertiden sparade folk mer eller minre all produkt (kastade ca ett snapsglas i början eller 1dl) och renade sedan med aktivtkol... du gör precis som du vill)

Hoppas detta hjälper dig att komma igång, har du mer frågor om din Foa så är det bara att posta i FOA forumet!

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hjälp med bränning i FOA

Inlägg av jokkman »

Finns ju ett alternativ till...

Spara allt från foan dvs all produkt som kommer ur den och så länge du har lust att koka (kasta första 0,5dl) i en "bunke"/flaska eller vad du nu har.

Blanda sedan allt du har fått ur foan 50/50 med vatten och koka det igen!
Den kokningen med 50/50 blandningen köra du enligt 20/40/20 metoden på det du sparar, du kan behöva att kola produkten men det är helt upp till "din näsa" och smaklökar att avgöra :)

Koka försiktigt :drunk:
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hjälp med bränning i FOA

Inlägg av jokkman »

jokkman skrev:Finns ju ett alternativ till...

Spara allt från foan dvs all produkt som kommer ur den och så länge du har lust att koka (kasta första 0,5dl) i en "bunke"/flaska eller vad du nu har.

Blanda sedan allt du har fått ur foan 50/50 med vatten och koka det igen!
Den kokningen med 50/50 blandningen köra du enligt 20/40/20 metoden på det du sparar, du kan behöva att kola produkten men det är helt upp till "din näsa" och smaklökar att avgöra :)

Koka försiktigt :drunk:
typo... menade 20/60/20..... blind blir man först på ögona sägs det.... :mrgreen:
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
ginslinger
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 06, 2014 18:09

Re: Hjälp med bränning i FOA

Inlägg av ginslinger »

Tusen tack för hjälpen jokkman! Gjorde en provbränning på 3 liter mäsk igår trots att den inte klarnat helt (var så nyfiken). Fick ut ungefär 4 dl produkt som enligt alkoholmätaren var ca 75 procent. Sedan började det droppa väldigt långsamt, kan man tolka det som att den kvarvarande mäsken i kokkärlet är förbrukad då eller måste man smaka/lukta sig fram till det också? Den del som jag antar är hjärtat smakade faktiskt helt ok ändå efter en bränning. Ska låta mäsken klarna nu sen köra 5 liter, koka om den och separera den efter 20/60/20 som du rekomenderade och därefter kola den. Ska bli kul att se skillnaden! Hur hög procent tror du man kan komma upp i om man kokar om den så?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hjälp med bränning i FOA

Inlägg av jokkman »

ginslinger skrev:Tusen tack för hjälpen jokkman! Gjorde en provbränning på 3 liter mäsk igår trots att den inte klarnat helt (var så nyfiken). Fick ut ungefär 4 dl produkt som enligt alkoholmätaren var ca 75 procent. Sedan började det droppa väldigt långsamt, kan man tolka det som att den kvarvarande mäsken i kokkärlet är förbrukad då eller måste man smaka/lukta sig fram till det också? Den del som jag antar är hjärtat smakade faktiskt helt ok ändå efter en bränning. Ska låta mäsken klarna nu sen köra 5 liter, koka om den och separera den efter 20/60/20 som du rekomenderade och därefter kola den. Ska bli kul att se skillnaden! Hur hög procent tror du man kan komma upp i om man kokar om den så?
Vad roligt att du är nöjd med "jungfru kokningen" :-)

När det börjar droppa riktigt sakta så är det mindre alkohol kvar i mäsken, tycker att du borde lukta/smaka på produkten i alla fall för att lära dig hur den fungerar och vad den leverera!
Och som vanligt är det din näsa och smaklökar som skall avgöra vad som är bra eller inte ;-)

Om du kör en kokning (kokning 1) och sedan blandar produkten från det 50/50 med vatten så håller sig "50/50 mäsken" i runda tal runt 30-40% (finns dom som blandar högre % men jag rekar inte det), men det blir ju ganska lagom om man tar produkten från kokning 1 och späder 50/50 med vatten.

En foa ger ca 2-3 plattor i styrka ("per kokning"), se här: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=15125
Här kan du kolla vad tex 3 plattor på 30% skulle ge osv. Men en foa är ju lite annars än en kolonn brännare, den separerar "finkel/oönskat innehåll" på ett litet annat sätt.
Vad jag vill säga med det är att du kan inte stirra dig blind på poduktens % utan det är "kvalite'n" på produkten som gäller!

När du gjorde mäsken, vad använde du för jäst?
(vanlig turbo, turbo pure, vinjäst mm)


Och till sist, när du ska "kola produkten" ha ej högre än ca 45%. Detta för att du ska få så bra verkningsgrad på kolet som möjligt!
Kolla här för tips på hur du kan förbättra kolets reningseffekt: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=15&t=12459

Lycka till och skriv gärna en rad eller 2 när du har gjort 50/50 kokningen och jämfört det med kolning av produkten!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hjälp med bränning i FOA

Inlägg av jokkman »

Kom på en sak när det gäller kolning....

Eftersom det inte är fråga om så mycket produkt efter 1-2 kokningar så skulle du kunna använda dig av en modifierad "brita kanna"
länk: http://www.jula.se/tillbringare-med-vat ... ing-802392

1. Skär av toppen på "filterpatronen" och häll ut bef "kol"
2. Stoppa i 1-3 bomulls poddar i botten på filtret
3. Häll i kol (rymmer ca 1-2dl)
4. Tejpa fast ett kaffefilter på "röret" som sticker ner i själva kannan
5. Montera ihop kannan, häll på 0,5l kokande vatten och vänta tills det runnit igenom (häll i den övre delen av kannan)
6. Häll i spriten i den övre delen (du häller ut vattnet som runnit igenom först)

Repetera tills du är nöjd, troligast måste du hälla igenom 2-3 ggr

Använder denna typ av rening själv när jag testar recept på "smaksatt sprit" är jag inte nöjd så "snabbrenar" jag bort smaken :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
ginslinger
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 06, 2014 18:09

Re: Hjälp med bränning i FOA

Inlägg av ginslinger »

Stort tack för alla tips! Ja jag använde vanlig turbo-jäst. Mäsken har stått i en vecka nu men ser fortfarande inte riktigt klar ut så idag hällde jag i klarningsmedel så jag kan bränna på söndag.
Har även skaffat fler glasburkar så jag kan sortera produkten mer noggrannt vart efter den droppar ut och verkligen kunna skilja på försats/head/hjärta/tail.
Efter att ha läst en hel del om kolning har jag fått uppfattningen om att röret ska vara minst 1,5 meter? En brita kanna är ju inte i närheten av det. Har jag missförstått något kanske? Annars verkar den ju väldigt smidig!

Ytterligare en fråga: Har du provat att göra gin eller något annat smaksatt i Otto? Jag tänker mig någon variant på rackning. Kanske någon korg eller ett rör mellan kokkärlet och Otto liksom?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hjälp med bränning i FOA

Inlägg av jokkman »

ginslinger skrev:Stort tack för alla tips! Ja jag använde vanlig turbo-jäst. Mäsken har stått i en vecka nu men ser fortfarande inte riktigt klar ut så idag hällde jag i klarningsmedel så jag kan bränna på söndag.
Har även skaffat fler glasburkar så jag kan sortera produkten mer noggrannt vart efter den droppar ut och verkligen kunna skilja på försats/head/hjärta/tail.
Efter att ha läst en hel del om kolning har jag fått uppfattningen om att röret ska vara minst 1,5 meter? En brita kanna är ju inte i närheten av det. Har jag missförstått något kanske? Annars verkar den ju väldigt smidig!

Ytterligare en fråga: Har du provat att göra gin eller något annat smaksatt i Otto? Jag tänker mig någon variant på rackning. Kanske någon korg eller ett rör mellan kokkärlet och Otto liksom?
Det jag menade vara att du får ut kanske 6dl produkt/kokning i och med att du har en 5l E-kolv. För mig känns det överarbetat att hälla ca 8-9dl 45% genom en 1,5m kolanläggning. Du behöva kanske koka 5-6 gånger för att komma upp i lite volym och då funkar en kolanläggning bra. Det var därför jag nämnde "brita kannan", om du har kokat produkten 2gånger så är det betydligt "renare" än 1 gång. Med det så menar jag att om du gör om en brita kanna som jag föreslog så kanske du bara behöver hälla igenom 2-3 gånger för att få en ok produkt.
Nu spelar ju kvalite på mäsk mm in på hur produkten blir men en brita kanna kosta ca 100:- så det är enligt mig värt att prova det innan du bygger en reningsanläggning
och sparar produkt från 5-6 kokningar för att prova. Men det var bara ett förslag ;-)

När det gäller gin så gör jag gin, men med en "gin basket", det är (i mitt fall) en rostfri behållare som monteras mellan kärl och foa.
I den stoppar jag kryddor/örter/skal mm så att ångan från "kärlet" går genom gin basket och tar med sig smaker och blir gin!
Här kan du läsa om mitt gin och min gin head: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=23&t=20184

Jag har inte provat att sätta i krydor/örter mm i kärlet och sedan koka men jag vet att det förekommer, här kan du läsa lite: http://homedistiller.org/flavor/gin
Googla på "gin macerating" och du får en hel del svar. Det svåra är nog att krympa recepten så dom passar dig men det går ju alltid att köra ihop så du har ca 5liter produkt och utgå från det!
Det finns även ett sätt som utgår ifrån att man "blötlägger produkt med kryddor/örter" och det får dra x timmar alt 1 dygn eller så, efter det silas "smaken/kryddorna" bort och så kokar du "mäsken" som blivit.... alternativen är många :)

Här kan du läsa lite om mitt senaste projekt: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=23&t=20508

Är du inte nöjd med "produkten" efter 2 kokningar så kan göra nästa 20-25liters mäsk på startvinsjäst och 6kg socker (billigare alternativ, har för mig att vanlig vinjäst kostar ca 13:-/paket)
eller på en "turbo-pure" jäst, du får då en "renare" mäsk och med det en "renare produkt".


PS
Jag använder aldrig klarningmedel eller något annat i min mäsk, jag väntar hellre ett par dagar till. Du kan alltid kasta i ett gäng isbitar när du tror det är färdigt så "klarnar det" lite fortare.
Oftast så tar det runt 2v (ibland lite längre) innan mäsken har klarnat av sig själv och är färdig, om du vill ha bra kavlit'e på slutprodukten så måste man låta mäsken jäsa färdigt i lugn och ro ;-)


Lycka till!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster