Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utveckling och experimentverkstad

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

Utveckling och experimentverkstad

Här tänkte jag att man kunde dela med sig av sina erfarenheter med att experimentera med FOAn så vi kan föra utvecklingen framåt av FOA brännaren.
Målet som jag ser är att göra brännaren mer effektiv men samtidigt behålla den kompakta storleken.
Jag kommer att föra över mina inlägg till denna tråd för att samla dem här.
Mvh
Anubis
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Flöjt FOA

Inlägg av jokkman »

Nu har man fått sova lite och hjärnan är lite piggare (om den nu kan bli det... )

Nya funderingar på designen är att man skulle ta ett större rör och stoppa i ett mindre (diametermässigt).
Det mindre skulle ligga inne i det stora med åtkomst till sidan utifrån. Man ”slitsar” upp det stora på en sida.
Med det så tar man tillvara på värmen från rör1 (stora) och låter reflux från rör2 rinna tillbaka till rör1.
Samtidigt så kommer ju refluxen att ”kyla” rör2 lite.
Vilket borde ge bättre verkningsgrad på foan genom att renare reflux ”kokas om 1gång till (eller i alla fall delar av refluxen)
Samtidigt så kan man köra på lite större diameter så att det inte blir en ”propp” i det första och gör så att den ”floodar”.

Tankar om storlekar på rör
”Stora foan” 35mm och 12mm, kylrör 8mm
”Lilla foan” 12mm och 8mm, kylrör 6mm
Tot höjd ca 250mm


Skiss (inte den bästa men jag tror det går att förstå mina tankar)
blått= kylrör, går rakt igenom resp rör
rött= ånga in/ut
"ångrören" ansluts som på en vanlig foa

http://sv.tinypic.com/m/i2t4er/2


Vad tror ni om detta, bättre eller sämre?
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Mina orginal FOA

Inlägg av Anubis »

Så här ser min orginal FOA ut
(Den högra i bild 2)

1. I centrum röret av min Otto finns det ett glasrör.

2. Det finns en plugg mellan dessa rör se figur:
Bild1
2rogl04.gif
2rogl04.gif (2.58 KiB) Visad 517 gånger
Jag har även gjort en labb version av FOAn
(Den vänstra i bild 2)
Där jag har en skruv kork på centrum röret för att kunna byta packnings material. (Se bild 3)
Dammade av den för några dagar sen.
Bild2
v4rki8.jpg
Bild3
nvozkg.jpg
Senast redigerad av Anubis, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av jokkman »

För att enkelt kunna ”fin inställa” en FOA så rekommenderar jag följande:
Separat anslutning av vatten till resp kylare dvs till reflux och produkt kylare med en ventil på resp utgående vatten.
Förutom att den blir ”super enkel” att fininställa så kan man använda FOA’n som stripper också!
(fungerar riktigt bra när man kör ädeldestillerat också)

Har detta på min FET-FOA och är mycket nöjd, kommer aldrig att ta bort det oavsett vilka versioner jag ev bygger i framtiden

Har lött på ett 12mm rör på resp vatten anslutning/utgång (har 6mm rör med en 12mm stump i slutet).
Då kan man köpa std kranar/ventiler från tex biltema, jula osv
Minikranar/balofix är svåra att ställa in med, bättre med en som har långt "handtag/spak" tex: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Venti ... er-860050/ (kulventil med spak)

EDIT: Förtydligade montering av kulventil och typ
Senast redigerad av jokkman, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av jokkman »

Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

jokkman skrev:För att enkelt kunna ”fin inställa” en FOA så rekommenderar jag följande:
Separat anslutning av vatten till resp kylare dvs till reflux och produkt kylare med en ventil på resp utgående vatten.
Måste fråga var du införskaffade kranen till Foan har lite svårt att hitta så små.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av jokkman »

"FOA Tillbehör"
Göra Gin mm med din foa, bygg en gin basket/gin head

"infusionskammar teknik" : http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16828
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av jokkman »

Anubis skrev:
jokkman skrev:För att enkelt kunna ”fin inställa” en FOA så rekommenderar jag följande:
Separat anslutning av vatten till resp kylare dvs till reflux och produkt kylare med en ventil på resp utgående vatten.
Måste fråga var du införskaffade kranen till Foan har lite svårt att hitta så små.
Har 6mm kopparrör för vattnet som anslutning men har lött på en "stump" 12mm i slutet så man kan köpa std kranar/ventiler från tex biltema, jula osv
Minikranar/balofix är svåra att ställa in med, bättre med en som har långt "handtag/spak" tex: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Venti ... er-860050/ (kulventil med spak)
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

Ok. jag trodde att du hade en skjutventil som denna
http://www.rinkabyror.se/artikel/skjutventil-10/
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

(Klippt från min förra tråd)
Spånade lite på en vidareutveckling av FOAn men jag tror att det blev en kompakt Labmaster-CM istället.
Det skulle kanske räcka med två kolonner :)
Är lite osäker på hur mycket kylning man ska ha?
En grov skiss bara :)
25pjwd3.gif
Hej
Jag har lyssnat på aqua vitae´s råd och gjort lite ändringar så att det blev en kompakt LM kolonn.
Jag har förenklat konstruktionen så att man kan använda befintliga rör delar:
Returböj 180° inv. lödning.
http://www.rinkabyror.se/artikel/lod-returboj-12/
Böj 90° in-ut. lödning.
http://www.rinkabyror.se/artikel/lod-helboj-1-muff-10/
Böj 90° inv. lödning.
http://www.rinkabyror.se/artikel/lod-helboj-2-muff-10/

Målet är att göra en lika kompakt brännare som FOAn
Jag har även gjort en refluxkylare på den med öppning upptill men det jag inte tycker om är kranen/ventilen på den. Skulle vilja bli av med den på något sett.
Ett vattenlås kanske? men hur?
De små kapillärrören i botten har jag tänkt att de skulle vara strypta till viss
del som på en FOA.
Jag har sett industrikolonner med labyrintkolonn men de var av liggande typen och de måste nog ligga i vattenpass för att fungera.

OBS. kolonn 3 och 4 sitter ihop upptill.
5pkkj.gif
5pkkj.gif (11.16 KiB) Visad 515 gånger
Ja i ett inledande skede så kommer det att bli flytande i kolonn 3, men efter ett tag kommer den att värmas upp då kolon 3 kommer att lödas ihop med
kolonn 1
ioqdf8.gif
ioqdf8.gif (2.84 KiB) Visad 515 gånger
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Mitt experiment

Inlägg av Anubis »

I ett första steg så kommer jag att först prova ut min nyligen fyllda labb FOA.

I andra steg kommer jag att byta ut stigar röret till en ny fylld kolonn.
b4hlc4.gif
b4hlc4.gif (4.76 KiB) Visad 512 gånger
Om det går bra så kommer jag att tillverka min kompakta LM kolonn.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

latmasken skrev:
Anubis skrev: Om du menar den lilla kapillär röret så kommer den att vara delvis strypt med 2-3mm öppning för att återföra kondensat.
Fundera över hur högt trycket kommer att vara på olika ställen.

Som jag ser det kommer du ha högst tryck i nederkant av rör nummer 1, det innebär att ångan i första hand kommer att tryckas ut genom det lilla röret mot rör 4, det kommer att krävas en rätt stor vätskepelare i rör 4 innan ångan börjar tvingas iväg genom den övre packningen i rör 1.
Hej tack för inlägget
Jo jag har funderat på det en hel del också. Antingen ändrar jag rör dimensionerna eller hur hårt jag packar kolonnerna.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av aqua vitae »

Anubis skrev:Efter att ha lyssnat på aqua vitaes råd
Nja du missar fortfarande väldigt grundläggande saker i hur separation sker och hur en LM fungerar.
Refluxkylaren måste kunna mata hela kolonnen med reflux. I din skiss rinner ju det kondensat som inte tas ut som produkt bara ner i undre kolonnen/kokkärlet och gör liten till ingen nytta.
I dina numrerade parallella kolonner finns inget som skapar reflux och de blir bara ren transportsträcka för ångan där liten eller ingen separation sker.

Dessutom tror jag det kommer bli väldigt svårt att få till de små rören där reflux skall rinna tillbaka. Blir de för stora smiter ångan förbi och kolonnerna kommer ej att användas.
Blir de för små kanske deti värsta fall bildas en reservoar av kondensat nere i böjen som till slut bildar någon slags vattenlås. Risken för högt tryck och läckage blir då stor och chansen till bra separation liten.

Även om du skulle ha en refluxkylaren i toppen på varje kolonn och ett vattenlås på röret som leder tillbaka kondensat stör du ju varje kolonns balans genom att mata det i botten. Det blir ju bara labmaster av det hela.
Det hade väl behövts ett pumpsystem som matar föregående kolonns topp med nästas kondensat om du förstår hur jag menar.
Men då är det nästan lite enklare med ett rakt kolonnrör med bra packning och lite centreringsringar. Om det är bra separation och ren sprit som efterfrågas är det svårt att gena förbi byggen på höjden. :-/
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av latmasken »

Det spelar ingen roll hur du ändrar dimensionerna, om du har ett flöde så har du alltid ett högre tryck i den ände där flödet kommer in. Det är grundläggande fysik.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Utveckling och experimentverkstad

Inlägg av Anubis »

Tack för era synpunkter i ämnet.
Jag kommer att beakta dem vid utvärderingen av byggena, men då jag inte kommer att bygga denna konstruktion
fören jag har testat fram med två och tre kolonner på FOAn så är de inte aktuella ännu.
Jag har gjort en Reflux Karta över en FOA och en traditionell kolonn, få se vad ni tycker om den :wink:
Ni får gärna rita en egen (eller på min) om ni inte tycker att min stämmer med er syn på saken.
Mvh
Anubis
24qtyyt.gif
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster