Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

Spånade lite på en vidareutveckling av FOAn men jag tror att det blev en kompakt Labmaster-CM istället.
Det skulle kanske räcka med två kolonner :)
Är lite osäker på hur mycket kylning man ska ha?
En grov skiss bara :)
5pkkj.gif
5pkkj.gif (11.16 KiB) Visad 458 gånger
Jag undrar om vi ska starta en ny tråd av typen Experiment eller Vidareutveckling under FOA?
Skulle kunna vara något för de andra trådarna också kanske?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av aqua vitae »

För det första behövs en refluxkylare för att en kolonn skall göra någon nytta över huvud taget. Att transportera ånga genom rör utan att inducera reflux ovanifrån ger ingen separation, dvs produkten kommer ha liknande sammansättning som när den lämnade kärlet.

Dessutom så väljer ångan enklaste vägen och skulle förmodligen pysa in i de där rören i botten.
Om det var vattenlås som underhölls av en refluxkylare skulle det kanske fungera, men då får du en stor mängd heads som ligger kvar under lång tid och kontanimerar produkten.


Om det är neutral sprit du är ute efter är det en bra början med en rak kolonn, med skurbollar funkar det bra med över metern och med SPP går det bra med lite kortare till och med. Centreringsringar för att centrera refluxen och slå sönder kanalbildningar i packningen är lämpligt.

Sedan behövs en rejäl refluxkylare så att kolonnen kan stå på full reflux i början och koncentrera heads, en ventil för att styra produktuttaget och en produktkylare. Öppen i toppen då förstås så att det inte bildas övertryck.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

Hej aqua vitae
Jag har lyssnat på dina råd och gjort lite ändringar så att det blev en kompakt
LM kolonn. Du kanske har andra åsikter om det :wink:
Jag har förenklat konstruktionen så att man kan använda befintliga rör delar:
Returböj 180° inv. lödning.
http://www.rinkabyror.se/artikel/lod-returboj-12/
Böj 90° in-ut. lödning.
http://www.rinkabyror.se/artikel/lod-helboj-1-muff-10/
Böj 90° inv. lödning.
http://www.rinkabyror.se/artikel/lod-helboj-2-muff-10/

Målet är att göra en lika kompakt brännare som FOAn
Jag har även gjort en refluxkylare på den med öppning upptill men det jag inte tycker om är kranen/ventilen på den. Skulle vilja bli av med den på något sett.
Ett vattenlås kanske? men hur?
De små kapillärrören i botten har jag tänkt att de skulle vara strypta till viss
del som på en FOA.
Jag har sett industrikolonner med labyrintkolonn med de var av liggande typen och de måste nog ligga i vattenpass för att fungera.

OBS. kolonn 3 och 4 sitter ihop upptill.
25pjwd3.gif
Senast redigerad av Anubis, redigerad totalt 1 gång.
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av abbe77 »

jokkman skrev:Och till sist till alla "FOA poliser", varför inte starta en egen tråd där ni kan klaga på FOA'n? då slipper vi som är intresserade läsa era .... bara en tanke :roll:
(Grisa nu inte ner Anubis tråd med en massa "tjoller")
TACK! Man kan fan inte SÄGA FOA utan att det blir en massa tjafs. Starta en egen tråd vetja. Så kan ni diskutera hur puckade vi är som inte använder VM/LM och vi kan fortsätta att byta idéer utan att behöva bläddra förbi tolv sidor av förståsigpåare med behov av att föreläsa för andra.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

gummipropp?

Inlägg av Anubis »

Jag tycker att det är enklast att bara ignorera negativa personer som inte kan bidra med något till diskussionen.
Om man hetsar upp sig och skriver skarpa mothugg så kommer diskussionen att handla om något annat än vad det var från början avsedd.

Med det sagt så undrar jag om ni vet var man kan köpa en värme tålig gummipropp?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av AirQ »

Kan själv inget angående detta så har säkert helt fel.

Men blir inte kolonn 2 & 3 väldigt ineffektiva på den ritningen ?
Borde inte ångan jobba i kolonn 1 samt sticka ut i 4an direkt ?
Learning by doing is the shit
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

Hej AirQ
AirQ skrev:Kan själv inget angående detta så har säkert helt fel.

Men blir inte kolonn 2 & 3 väldigt ineffektiva på den ritningen ?
Var snäll och utveckla vad du menar.
Om du menar den lilla kapillär röret så kommer den att vara delvis strypt med 2-3mm öppning för att återföra kondensat. Eftersom kolonn rören bara kommer att ha ca 12mm innermått så kommer de att delvis luftkylas.
Jag är mer rädd att det kommer bli för kallt vilket ger mer kondensat som
kommer att göra att det inte hinner "rinna bort" och täpper igen mellan 2&3.
AirQ skrev:Borde inte ångan jobba i kolonn 1 samt sticka ut i 4an direkt ?
Jag försöker att förlänga den teoretisk kolonnen, så 2 & 3 är ca 20 cm packad kolonn som jag vill testa att ha med. Men om det inte fungerar så kommer jag att ta bort dem.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av jokkman »

Så här ser mina tankar om att ”seriekoppla” flera foa i ett ”huvud”. Har inte testat detta så jag har ingen aning om det blir bättre/sämre eller inte alls fungerar……
Grundtanken är att denna skall monteras direkt på kärl, alltså ingen kolon under.
Rött = ånga från kolumn (och sedan ut till produktkylare)
Blått = kylrör, liknande som på en labmaster (seriekopplade, liknande original otto)

Vet inte om man skall koppla ihop dom i en” cirkel” runt ett ”runt rör”, som en ljuskrona eller som i skissen. Ingen aning om man kan ha 2, 3, 4…st i serie och rör dimensioner på dessa.
Tror att man måste ha större rördimensioner på foa1 och sedan minska eftersom för att behålla ångflödet/hastigheten. Varje foa efter nr1 blir ca 2cm högre, har tänkt så bara för enkelhetens skull (övergång från föregående foa).
Kropparna är ihop klämda i botten som en vanlig foa. Denna variant är inte ”lättare” att bygga men det är inte meningen heller;)
Tanken är att få ett fast antal ”plattor” i en körning så man enkelt kan upprepa och som släpper igenom "smak" och även låg höjd.
Om nu det skulle fungera så att man gångrar antal plattor i en foa med antal foer så borde man få någonstans mellan 4-6 plattor.
Men det är inget som säger att det blir så eller inte blir så, kan lika gärna bli 3 eller 8 plattor (nu hittar jag på 8, men som exempel)

Funderingar:
- Vad tillför sista/flera foer?
- Hur mycket ”smak” släpper seriekopplade foer igenom?

”Otto” flöjt, 2st foa
Foa1: 8mm ”ångrör”, 15mm kropp
Foa2: 6mm ”ångrör”, 10mm kropp
Kylrör 6mm

Effektmässigt så tror jag inte att ”flöjt kopplade” som ovan klarar mer än ett 700W element…

Men nu funderar jag fritt, har ingen aning om detta kommer att fungera eller blir av att bygga.
Skulle vara intressant att höra andras tankar, sedan får man väl ta sig en funderar på om man ska bygga eller inte....

skiss (inte snygg men men.....)
http://sv.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... xIcEU2YaUl
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av AirQ »

Anubis skrev:Hej AirQ
AirQ skrev:Kan själv inget angående detta så har säkert helt fel.

Men blir inte kolonn 2 & 3 väldigt ineffektiva på den ritningen ?
Var snäll och utveckla vad du menar.
Vet faktiskt inte riktigt vad jag menar (kan som sagt inte ett jota om brännare i praktiken eller teorin mer än att de separerar vatten och alkohol)

Men av den ritningen så tycker jag att iaf kolonn 3 ser ut att vara onödig, ångan bör väll ha blivit flytande innan den når 3an och eftersom ingen värmekälla finns i botten vid 2-3 så borde väll 3an inte ge någon större funktion eftersom inget lär förångas där igen ?


Som jag förstår det är väll fördelen med en Foa att den är en "liten" kolonnbrännare med flera små kolonner istället för 1 stor?


vore det inte bättre att sätta kolonnerna på sidan av "huvudkolonnen" för att få det som att förångas mer?

typ något liknande detta (skitbild med ger väll en hyfsad bild av vad jag tänkte)
11jreaf.jpg
Learning by doing is the shit
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

FOA i serie

Inlägg av Anubis »

jokkman skrev:Så här ser mina tankar om att ”seriekoppla” flera foa i ett ”huvud”. Har inte testat detta så jag har ingen aning om det blir bättre/sämre eller inte alls fungerar……
Grundtanken är att denna skall monteras direkt på kärl, alltså ingen kolonn under.
Jsg tror att det skulle fungera att serie koppla två FOA.
jokkman skrev: Vet inte om man skall koppla ihop dom i en” cirkel” runt ett ”runt rör”, som en ljuskrona eller som i skissen. Ingen aning om man kan ha 2, 3, 4…st i serie och rör dimensioner på dessa.
Eftersom de sitter på samma "matar" rör så borde värmen spridas till nr2
jokkman skrev: Tror att man måste ha större rördimensioner på foa1 och sedan minska eftersom för att behålla ångflödet/hastigheten. Varje foa efter nr1 blir ca 2cm högre, har tänkt så bara för enkelhetens skull (övergång från föregående foa).
Tror inte att det är nödvändigt då ångan kommer att tryckas neråt i kolon 2
jokkman skrev: Funderingar:
- Vad tillför sista/flera foer?
- Hur mycket ”smak” släpper seriekopplade foer igenom?
Fler FOA i serie => Högre koncentration (förhoppningsvis)
Jag vet inte hur smaken påverkas men så länge de inte är packade så tror jag inte att den påverkas.
Kör du med en vinmäsk? (Vinjäst)
jokkman skrev: ”Otto” flöjt, 2st foa
Foa1: 8mm ”ångrör”, 15mm kropp
Foa2: 6mm ”ångrör”, 10mm kropp
Kylrör 6mm
I testsyfte tror jag inte att du behöver gå ned i storlek. Däremot tror jag att det kommer att ta längre tid för den att "komma igång" fast kanske inte lika länge som min kompakt LM
jokkman skrev: Effektmässigt så tror jag inte att ”flöjt kopplade” som ovan klarar mer än ett 700W element…
Den större värme förlusten i systemet gör nog att den behöver tillföras lite mer värme :)
Om man har två FOA redan så är det ganska enkelt att testa detta.
Jag har förtydligat din bild lite, hoppas du inte misstycker.
33cqcg6.gif
33cqcg6.gif (5.62 KiB) Visad 452 gånger
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

AirQ skrev: Men av den ritningen så tycker jag att iaf kolonn 3 ser ut att vara onödig, ångan bör väll ha blivit flytande innan den når 3an och eftersom ingen värmekälla finns i botten vid 2-3 så borde väll 3an inte ge någon större funktion eftersom inget lär förångas där igen ?
Ja i ett inledande skede så kommer det att bli flytande i kolonn 3, men efter ett tag kommer den att värmas upp då kolon 3 kommer att lödas ihop med
kolonn 1
ioqdf8.gif
ioqdf8.gif (2.84 KiB) Visad 450 gånger
Jag vidareutvecklade min tidigare ritning och glömde ta med det i den nya ritningen
AirQ skrev: Som jag förstår det är väll fördelen med en Foa att den är en "liten" kolonnbrännare med flera små kolonner istället för 1 stor?
Igentligen bara en och kanske en halv:) på 10cm.
Fast jag vet inte om man kan kalla det en riktig kolonn. Jag har gjort det för att underlätta diskussionen.
AirQ skrev: vore det inte bättre att sätta kolonnerna på sidan av "huvudkolonnen" för att få det som att förångas mer?
Är de inte bara parallellt monterade?
Du har numrerat kolonnerna, men hur har du tänkt att de ska matas med ånga i den ordningen?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av AirQ »

nja hade ingen tanke på matningen utan mer att det borde fördelas på alla "3" då det egentligen är 1 kolonn med 2 sido huvuden eller vad man skall säga.

Tanken var att stället för 1 lång som man har med VM så blir det samma mängd matrial för ångan att fastna emot, dvs att man kan ha en kortare kolonn, men jag vet inte om det riktigt är samma sak som en FOA :)
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av jokkman »

@Anubis
Tack för svaren, inga problem med bilden. De e bara o rita på :-)

Jag kör med både vinmäsk och tubro mäsk, lite beroende på... väder, vind och humör ;-)

proppen i systemet kommer att vara första foan, dom rördimensionerna klarar inte mera än kanske max 700w element (ångan som produceras av 700w element), men jag begränsar uttag till foa nr2 med att gå ner i "ångrör" så man får "renare ångor" till foa nr2. och den storleken på rören borde klara av mängden ångor.

Är foa nr1 för liten i rör diam kommer den att "choka" och systemet blir mer eller mindre oanvändbart. Det är "kroppen och ångröret" i kombination som avgör hur mycket ånga som den kan hantera. Som ex 12mm ångrör och 22mm kropp klarar 2000w i en foa. Därför ritade jag också bara ett kylrör på foa nr2 i org skissen, tror att det räcker.

Nedre röret dvs "kammaren" som foerna sitter i, 42mm låter bra!
Eller så blir det ett stående 32mm, lite jobbigare med att löda osv... men så kan man sticka in kropparna från foerna och låta dom "värmas" mera av ångorna. Jacka sidorna och halva delen i röret och halva utanför, ända upp till ångröret.

Ska ta fram miniräknaren och fundera lite... troligen blir det större foer * 2, vill kunna köra med 1000w element minimum. Får återkomma om det.

(Försöker sätta mig in i ditt tänk med kolonner också)
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

AirQ skrev:nja hade ingen tanke på matningen utan mer att det borde fördelas på alla "3" då det egentligen är 1 kolonn med 2 sido huvuden eller vad man skall säga.

Tanken var att stället för 1 lång som man har med VM så blir det samma mängd matrial för ångan att fastna emot, dvs att man kan ha en kortare kolonn, men jag vet inte om det riktigt är samma sak som en FOA :)
Då skulle det bara vara som en jätte tjock kolonn som är så hög som din ritning.
Ångan tar den lättaste vägen rakt ut så "materialet" den passerar kommer bara att vara längden av din kolonn

Jag försöker att mata mina kolonner i serie så att det går att addera kolonnlängderna.

Jag såg en kille här i forumet hade gjort en spiral av kapillärröret som matade kolonnen och mha det fått högre procent ut.
Så frågan är hur man kan öka längden på röret utan att höjden ökar.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=18484

Kul att folk börjar dela med sig av sina funderingar, snart kan vi kanske komma med en FOA v2.0 :D
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

jokkman skrev:
Är foa nr1 för liten i rör diam kommer den att "choka" och systemet blir mer eller mindre oanvändbart. Det är "kroppen och ångröret" i kombination som avgör hur mycket ånga som den kan hantera. Som ex 12mm ångrör och 22mm kropp klarar 2000w i en foa. Därför ritade jag också bara ett kylrör på foa nr2 i org skissen, tror att det räcker.
Tänkte bara att man skulle kunna testa konceptet med två orginal FOA.
Min andra FOA har jag gett till min far så jag får nog ersätta den med något
innan jag får löda isär den. :D

Har någon sett denna typ av FOA:
20afixe.gif
20afixe.gif (2.35 KiB) Visad 448 gånger
Jag såg den i en katalog för många år sen, där den salufördes som efterföljaren till Otto eller FOA. Den var gjord i rostfritt. Det är allt jag vet.
:(
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst