Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

Hej alla
Jag byggde min första FOA för ca 20 år sen och hade då en lånad original FOA som förebild och experimenterade då med några byggen åt kompisar.
Jag surfade runt för några dagar sen för att se hur folk har uppdaterat FOAn när jag hittade detta forum.

Som jag kan se så saknas två saker på dessa ritningar, kanske har det ingen betydelse men tänkte poängtera dessa och höra vad ni tycker om dem.

1. I mitten av min Otto finns det ett glasrör.
(Hört från några ingenjörer som hade kapat isär den)
Det funkade även med keramik ringar. Bara jobbigare att tvätta.

2. Det finns en plugg mellan dessa rör se figur:
2rogl04.gif
2rogl04.gif (2.58 KiB) Visad 506 gånger
Den första FOAn jag byggde var som ritningarna på detta forum men jag tyckte inte den var så bra så jag gick tillbaka till originalet och experimenterade
med varmvatten för att se hur rör dragningen var internt och det var då jag upptäckte pluggen.
Det var visserligen inte SÅ stor skillnad mellan modellerna vad jag minns.
Jag fick ut som mest ca 75% i head och body sen dalade det neråt.

Tänkte bara höra med er vad ni tycker?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Andy »

Ifall man följer punkt 2:
Det blir som en sådanhär (fast med vattenlås på uttaget):
http://www.freewebs.com/hembryggt/foaritning.gif

Kallas för Ponu eller puno har jag för mig.

Punkt 1 har jag inget att komma med tyvärr.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Redan byggt

Inlägg av Anubis »

Tack andy för din snabba svar.

Jo jag har byggt en sådan apparat också men jag hade då problem med
värmen, dvs för lite av den. Jag fick inte ut något vad jag minns.

Eftersom jag är ny på detta forum så undrar jag om någon har experimenterat med konstruktionen och förhoppningsvis hittat förbättringar.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av jokkman »

Anubis skrev:Hej alla
1. I mitten av min Otto finns det ett glasrör.
(Hört från några ingenjörer som hade kapat isär den)
Det funkade även med keramik ringar. Bara jobbigare att tvätta.
Kan du utveckla "i mitten av min...." förstår inte riktigt vad du menar och även att det går lika bra med "keramik ringar"?
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

Hej jokkman

Vad jag menade med punkt 1 var att i centrumröret har jag ett glasrör på 8 mm eller keramik ringar.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av jokkman »

Anubis skrev:Hej jokkman

Vad jag menade med punkt 1 var att i centrumröret har jag ett glasrör på 8 mm eller keramik ringar.
Okej, så du har 1st glasrör i övre delen av "centrumröret" ungefär samma dimension som innerdiametern på röret.
Och du vet att andra har "fyllt" detta "centrumrör" med ”raschi ringar” istället för 1st glasrör, ringar staplade på varandra?

Varför jag frågar är för att jag är rätt intresserad av FOA och varianter på den, har gjort lite tester själv med olika förändringar men har inte provat att fylla ”centrumröret” med ”raschi ringar” därför är jag nyfiken att veta resultat av den förändringen.

Däremot tror jag inte att 1st glasrör eller att stapla flera raschi ringar på varandra skulle göra nämnvärt bättre produkt.
Om man däremot fyller med flera mindre (raschi ringar) liknande som i en kolonn så borde ge bättre % och produkt.
Men för att kunna göra det kanske man måste ha en fet-foa (större diameter) för att det ska vara möjligt, alternativt använda SPP som fyllning.
Dock så måste man ordna så att inte "packningen" i "centrumröret" täpper till inlopp och utlopp, och så har man rengörningen att tänka på. Den blir ju inte enklare...

Det var intressant att läsa, folk har pratat om att det finns "glasrör" i FOA'n men ingen har kunna visa det eller verifiera så det har varit lite av en sägen över det hela. ;-)
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

Hej jokkman

Jo jag håller med att det inte är så stor skillnader mellan glasröret och raschi ringar. Förutom när ringarna var nya då fick jag några procent högre alkoholhalt. Efter ett par körningar så var porerna täppta, efter det så var det inte någon större skillnad mellan dem.
Så en lös fyllning med skurbollar eller kopparnät i en Fet FOA skulle kunna vara en idé.

Fast nu när jag efter några år har tagit upp intresset igen så hoppades jag att
man hade utvecklat FOAn lite mer :)
Jag får leta upp mina gamla anteckningar och se om det finns något intressant i dem.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av jokkman »

Anubis skrev:Hej jokkman

Jo jag håller med att det inte är så stor skillnader mellan glasröret och raschi ringar. Förutom när ringarna var nya då fick jag några procent högre alkoholhalt. Efter ett par körningar så var porerna täppta, efter det så var det inte någon större skillnad mellan dem.
Så en lös fyllning med skurbollar eller kopparnät i en Fet FOA skulle kunna vara en idé.

Fast nu när jag efter några år har tagit upp intresset igen så hoppades jag att
man hade utvecklat FOAn lite mer :)
Jag får leta upp mina gamla anteckningar och se om det finns något intressant i dem.
Tack för infon Anubis:)
Jo jag har testat lite olika idéer med FOA men med en FET-FOA och det jag tycker är förbättringar är följande.
1. Separata kylningsanslutningar med ventil på utgåendevatten.
(man kyler alltså produkt och reflux för sig)
2. En spiral på ”inkommande” ångrör, se länk: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=18484

Men annars så är det inte så mycket som händer på FOA fronten, FOA’n är ärligt talat inte så omtyckt på detta forum vilket jag tycker är lite tråkigt.
Ofta när frågor ställs så blir det nedvärderande komentarer om att den är totalt värdelös och varför man en försöker osv…. blir tråkig stämning fort.

Jag använder min FET-FOA mestadels till att göra gin (med gin head), vilket den fungerar helt utmärkt till. Länk till ”gin head” : http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16828
Har på gång att testa ”cornflakes whiskey” men det är väl ca en vecka kvar innan jag kan köra den mäsken.
”Cornflakes whiskeyn” kommer jag även att köra ”tjernobyl” på dvs med ek chips i micron. Efter det så blir det rom baserat på sockerbets melass som står på tur.

Jag har väl ett gäng ritningar på tankar och funderingar gällande FOA men har inte fullföljt alla dessa pga att den variant jag har nu fungerar mycket bra.
Nästa steg blir nog snarare att bygga en ny snyggare en. Den jag har nu är testat och hårdlödd lite ”här o där” så en "total make over” skulle inte skada ;-)

Återkom gärna med lite anteckningar mm om du hittar dessa, alltid roligt att läsa om vad som har testats och resultat.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av latmasken »

Problemet med FOAn är ju att den inte togs fram för att ge ren etanol, den togs fram för att destillera fram bränsle till förbränningsmotorer.

En VM med skurbollar är betydligt enklare att bygga och då slipper man kola spriten. Så varför ska man krångla med en komplex FOA annat än som kuriosa?

OM nån nu lyckas ta fram en variant av FOA som ger lika ren sprit som en VM så är ju FOAn ändå krångligare att bygga. Fördelen skulle väl då vara att det går att ta ut produkt snabbare, men det är ju ändå jäsningen av mäsk som tar längst tid när man ska göra sprit?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Andy »

Dessa kanske kan vara intressant läsning:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17616
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=1293

det diskuteras möjliga förbättringar på foan i dem
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av abbe77 »

latmasken skrev:Problemet med FOAn är ju att den inte togs fram för att ge ren etanol, den togs fram för att destillera fram bränsle till förbränningsmotorer.

En VM med skurbollar är betydligt enklare att bygga och då slipper man kola spriten. Så varför ska man krångla med en komplex FOA annat än som kuriosa?

OM nån nu lyckas ta fram en variant av FOA som ger lika ren sprit som en VM så är ju FOAn ändå krångligare att bygga. Fördelen skulle väl då vara att det går att ta ut produkt snabbare, men det är ju ändå jäsningen av mäsk som tar längst tid när man ska göra sprit?
För att det går att göra ädeldestillat? För att det är kul att få en gammal FOA som man kan förbättra med kolonn osv.? För att det är hobbyverksamhet man håller på med? Går du ner till garagebandet som repar i cykelstallet och börjar gnälla på att de inte har de senaste förstärkarna också?
Här måste jag dra det gamla talesättet: Om jag måste förklara skulle du inte förstå ändå.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av latmasken »

abbe77 skrev: För att det går att göra ädeldestillat?
Så du menar att det är enklare att göra ädeldestillat med en FOA än med en mer lättbyggd LM?
För att det är kul att få en gammal FOA som man kan förbättra med kolonn osv.?
DET argumentet köper jag, det var det jag menade med "som kuriosa".

Men de allra flesta är mer intresserade av att snabbt och enkelt får bra sprit, och då är en enkel LM eller VM betydligt enklare att bygga. De går i princip att bygga utan lödning. En FOA kräver betydligt mer verktyg och kunskaper.

Visst, om man HAR en FOA kan man väl sätta en kolonn under, men att bygga en FOA att ha som refluxkylare när man istälelt kan göra en spiral av bränslerör verkar rätt jobbigt.

Varför laga mat på en elspis när man kan laga mat över öppen eld?
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

Här kommer bilder på mina Otton:
95o6q1.jpg
Grävde fram min gamla labb foa med avtagbar top (vänstra) så jag kan testa olika fyllningar.
Hittade lite kopparnät som jag nu har fyllt den med. Kan tyvärr inte testa just nu för jag har ingen mäsk pågång.
35mhzlh.jpg
Har idag "byggt" en kolonn till vanliga foan på 1m med 90cm fyllning som jag också ska testa senare.

Funderar just nu om man kan dubblera mitten "kolonnen" eller t o m fyrdubbla den så att den teoretiska längden blir då ca 45cm men den är fortfarande lika hög (kompakt). Utan kylning på mitten rören då.

Varför jag tycker om foan är för att den är kompakt och får plats på spisen.
Plastbrännare tar för lång tid att bränna ur.
Förra året gjorde jag en väldigt god äppelbrännvin som jag misstänker att en VM eller LM inte riktigt skulle klara av att bränna ut med smak.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av jokkman »

Härligt att se dina FO'er :)
Kolonnen låter bra, kör själv med en 800*35mm isolerad koppar kolonn fyll med löst packade rostfria skurbollar ca 7-8st

Problemet med att ta bort kylningen helt på "mitten röret" blir att den fungerar som en stripper. Däremot om man vill "strippa mäsk" med FOA'n så kan man koppla ur mitten kylningen!

Smart att ha en "gängad ändplugg" längs upp, mycket intresserad av vad kopparnätet gör på produkten. Tror man kan öka diametern på stigaröret (övre delen av mittenröret) kanske 2ggr (rent av 4gg) med samma höjd och göra en mindre kylare utanpå.
Det borde ge möjlighet att få in mera packning och reflux i själva foan vilket gör att du får bättre produkt. För det är ju i övre delen av foan som det avgörs vad som kommer ut ur den.
Med min foa tar jag ut ca 94,5% (+/-) och "hjärtat" är kolningsfritt dvs mycket bra! (med kolonnen under)

Jag har läst om andra som gjort "äppelbrännvin" och varit riktigt nöjda tom en amerikan som var potstill frälst!
Ha sa att FOA'n var en "keeper" :-)

Skriv gärna en rad eller 2 när du haft möjlighet att testa.

Och till sist till alla "FOA poliser", varför inte starta en egen tråd där ni kan klaga på FOA'n? då slipper vi som är intresserade läsa era .... bara en tanke :roll:
(Grisa nu inte ner Anubis tråd med en massa "tjoller")
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av latmasken »

Visst kan vi göra det, men då kan ni som lovsjunger FOAn sluta att diskutera "oss".

För det var ju så det började i den här tråden, jag kommenterade bara:

" FOA’n är ärligt talat inte så omtyckt på detta forum vilket jag tycker är lite tråkigt.
Ofta när frågor ställs så blir det nedvärderande komentarer om att den är totalt värdelös och varför man en försöker osv…. blir tråkig stämning fort. "

Så man kan ju fråga sig vem det var som började med den tråkiga stämningen? :)
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster