Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Andy »

Anubis skrev:
jokkman skrev:
Är foa nr1 för liten i rör diam kommer den att "choka" och systemet blir mer eller mindre oanvändbart. Det är "kroppen och ångröret" i kombination som avgör hur mycket ånga som den kan hantera. Som ex 12mm ångrör och 22mm kropp klarar 2000w i en foa. Därför ritade jag också bara ett kylrör på foa nr2 i org skissen, tror att det räcker.
Tänkte bara att man skulle kunna testa konceptet med två orginal FOA.
Min andra FOA har jag gett till min far så jag får nog ersätta den med något
innan jag får löda isär den. :D

Har någon sett denna typ av FOA:

20afixe.gif

Jag såg den i en katalog för många år sen, där den salufördes som efterföljaren till Otto eller FOA. Den var gjord i rostfritt. Det är allt jag vet.
:(
En sådan ligger uppe på forumet någonstans. Kan se ifall jag hittar den då jag sitter vid en dator och inte mobilen.. Det jag uppfattade det som från den tråden var att militären hade den som destillator för att omvandla bräckt/saltvatten till dricksvatten.
Antagligen hade varje pluton/grupp en sådan att dela på . Jag tror ej att varje enskild soldat hade en.

Principen är väldigt simpel. Ett stigarrör som sedan omvandlas till en nedåtgående spiral som kringlar sig runt stigarrröret.
Allt detta var inhängnat av ett stort rör som vatten rann genom för att kyla.

Så ett rör= vatten in
Ett annat = vatten ut
Ett tredje= sprit ut.

Ifall stigarröret skulle kylas tillräckligt så skulle denna kunna placeras ovanpå en kolonn och bli en bra CM
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av jokkman »

@Anubis
Jag var killen som gjorde/testade idén med ”spiral-FOA’n”
Har tyvärr inga "orginal otto" kvar, måste bygga allt

@andy
Det var alltså en "kompakt potstill" variant?

Nu har man fått sova lite och hjärnan är lite piggare (om den nu kan bli det... )
Nya funderingar på designen är att man skulle ta ett större rör och stoppa i ett mindre (diametermässigt).
Det mindre skulle ligga inne i det stora med åtkomst till sidan utifrån. Man ”slitsar” upp det stora på en sida.
Med det så tar man tillvara på värmen från rör1 (stora) och låter reflux från rör2 rinna tillbaka till rör1.
Samtidigt så kommer ju refluxen att ”kyla” rör2 lite.
Vilket borde ge bättre verkningsgrad på foan genom att renare reflux ”kokas om 1gång till (eller i alla fall delar av refluxen)
Samtidigt så kan man köra på lite större diameter så att det inte blir en ”propp” i det första och gör så att den ”floodar”.

Tankar om storlekar på rör
”Stora foan” 35mm och 12mm, kylrör 8mm
”Lilla foan” 12mm och 8mm, kylrör 6mm
Tot höjd ca 250mm


Skiss (inte den bästa men jag tror det går att förstå mina tankar)
blått= kylrör, går rakt igenom resp rör
rött= ånga in/ut
"ångrören" ansluts som på en vanlig foa

http://sv.tinypic.com/m/i2t4er/2


Vad tror ni om detta, bättre eller sämre?
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Dags att gå vidare

Inlägg av Anubis »

Jag har startat ett nytt inlägg som heter:
Utveckling och experimentverkstad
Här tänkte jag att man kunde dela med sig av sina erfarenheter med att experimentera med FOAn så vi kan föra utvecklingen framåt av FOA brännaren.
Målet som jag ser är att göra brännaren mer effektiv men samtidigt behålla den kompakta storleken.
Jag kommer att föra över mina inlägg till denna tråd för att samla dem här.
I fortsättningen kommer jag att göra mina inlägg där då rubriken stämmer bättre med vad jag gör.

Mvh
Anubis
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av latmasken »

Anubis skrev: Om du menar den lilla kapillär röret så kommer den att vara delvis strypt med 2-3mm öppning för att återföra kondensat.
Fundera över hur högt trycket kommer att vara på olika ställen.

Som jag ser det kommer du ha högst tryck i nederkant av rör nummer 1, det innebär att ångan i första hand kommer att tryckas ut genom det lilla röret mot rör 4, det kommer att krävas en rätt stor vätskepelare i rör 4 innan ångan börjar tvingas iväg genom den övre packningen i rör 1.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Anubis »

latmasken skrev:
Anubis skrev: Om du menar den lilla kapillär röret så kommer den att vara delvis strypt med 2-3mm öppning för att återföra kondensat.
Fundera över hur högt trycket kommer att vara på olika ställen.

Som jag ser det kommer du ha högst tryck i nederkant av rör nummer 1, det innebär att ångan i första hand kommer att tryckas ut genom det lilla röret mot rör 4, det kommer att krävas en rätt stor vätskepelare i rör 4 innan ångan börjar tvingas iväg genom den övre packningen i rör 1.
Hej tack för inlägget
Jo jag har funderat på det en hel del också. Antingen ändrar jag rör dimensionerna eller hur hårt jag packar kolonnerna.

Jag har startat en ny tråd där vi kan fortsätta diskussionen:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=163981#163981

Kopierar över svaret dit också
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Andy »

Anubis skrev: ons feb 26, 2014 22:33 Som jag kan se så saknas två saker på dessa ritningar, kanske har det ingen betydelse men tänkte poängtera dessa och höra vad ni tycker om dem.

1. I mitten av min Otto finns det ett glasrör.
(Hört från några ingenjörer som hade kapat isär den)
Det funkade även med keramik ringar. Bara jobbigare att tvätta.

2. Det finns en plugg mellan dessa rör se figur:
Bild
Ursäkta att jag bumpar en sådan gammal tråd.. men bättre det än att skapa en ny.

Har funderat kring detta på sistone. Är övertygad om att det ska vara som du skriver i punkt nummer två. Utan den pluggen så "makes det no sense" varför FOAn ser ut som den gör. Med den pluggen så tycker jag att allt blir solklart. Då fungerar den precis som denna apparat:
download.jpeg
download.jpeg (8.99 KiB) Visad 110 gånger
Ångan färdas in i FOAns 15mm "ingångsrör", vidare till 6mm röret, når toppen av produktkylaren och färdas sedan ner genom produktkylaren. Här vill vi kyla ALL ånga till reflux. Refluxen samlas sedan i det ihopklämda 10mm röret som ska agera som en vätskefälla där delar av refluxen droppar tillbaka ut ur FOAn till kokkärlet (eller kolonnen) via det ihopklämda 10mm röret. Övriga delar av refluxen värms upp av nya ångor som kommer in i FOAns ingångsrör och övergår återigen till ånga och tar sig ut via 6mm röret som leder till produktkylaren.

En brist jag fortfarande ser är det ihopklämda 10mm röret. Man vill inte att någon ånga ska passera in i detta via "ingångsröret". Man vill i princip ha en backventil här som endast släpper ut reflux men inte släpper in ånga. Bygger man en FET-foa så är det lättare att förhindra att ånga tar sig in i detta rör genom att göra något som liknar konstruktionen i bilden jag bifogade. Jag tvekar dock på att ett ihopklämt 10mm rör med ca 1mm glipa kommer att uppfylla detta.

En korrekt byggd FOA motsvarar alltså två st destillationer (som en potstill + thumper).

Skulle man sätta en kylare på det stigande 6mm röret som leder till produktkylaren så skulle man även kunna köra FOAn på full reflux. Jag tror att Jokkman har gjort detta vid något tillfälle. Kör man apparaten i full reflux i början så kan man se till att vätskefällan fylls med reflux som kan omdestilleras.

Jag tror att effekten är viktig. Kör man med för hög effekt finns risk att man floodar apparaten (vätskefällan blir överfull och når ända upp till refluxkylare) kör man med för låg effekt så finns det risk att vätskefällan hinner att tömmas (bygger man en FET-foa så kan man som sagt göra en bättre konstruktion där vätskefällan inte kan tömmas helt).

En korrekt byggd FOA med en extra kylare för att kunna uppnå full reflux skulle alltså motsvara en CM med en extra destillation om man sätter den på en kolonn.

Edit: jag tror inte på att lägga till en kylare på en originalfoa då det troligtvis skulle leda till flooding pga så små rör. Men få en FET-foa tycker jag att det vore rimligt. Jag tycker även att 6mm rören borde kunna bytas ut till exempelvis 10mm rör på originalfoan. Ska göra en ritning imorgon om jag kommer ihåg och förklara sakerna i den
Användarvisningsbild
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Hur bra stämmer dessa ritningar med orginal FOAn?

Inlägg av Laphroaig »

Kul att det finns folk som fortsätter att utveckla FOA:n!
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster