Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Arvebrännaren

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

Så. Jag har spenderat senaste månaden med att läsa på om hobbyn. Började egentligen för kanske fem år sedan då jag såg en kompis spiralbrännare och tänkte att den såg lätt ut att bygga. Det blev inget av det då men nu tänkte jag göra slag i saken. Tänkte återigen på spiralbrännare, men tiden som verkar gå åt, nej då måste det vara lättare med en plastbrännare i förrådet. Sedan såg jag superplastisen av ingengör etanol och kom på att den måste ju vara optimal. Läste vidare, såg kolonbrännare. Tänkte att med det resultatet, ja det måste ju vara vägen att gå, vän med svets har man ju och kompis som jobbat som rörkrökare så det blir bra. Först tänkte jag att en lm med bokabob huvud var vägen framåt men sedan lutade det mer åt en vm kolon.
Och nu sitter jag här och lyssnar på Roland Cedermark och har fått med mig svärfars FOA hem. Som han i sin tur fick av sin svärfar.
Jag antar i alla fall att det är en foa, svärfar viste inte så mycket om hur den ser ut inuti men han kokade i alla fall nog för en bröllopsfest för trettio år sedan. Och det var nog senast den var igång.
Kan någon vänlig själ förbarma sig över min taskiga bild och peka mig i rätt riktning i trådar jag borde läsa.
bild_p_C3_A5_foa_-699.jpg
Kokkärlet och apparaten är i rostfritt och byggt i en verkstad i Söderhamn. Kokkärlet rymmer ca 6 liter har jag räknat ut så det blir till att köra små satser. Eller skulle jag bygga en stripper av en vinhink? Kan man köra på 22mm kopparrör från biltema eller behöver man gå upp till tvåtums?

Kanske är det bara att göra med det här som med öl- och vintillverkningen, "done is beter then perfect" och kasta sig in i det med full fart. Kanske skall försöka sätta en sats turbo till helgen och låta den jäsa och klarna ordentligt och under tiden lösa problemet med att jag inte vet hur brännaren fungerar, om den är tät, om värmaren fungerar, om termostaten till brännaren fungerar, hur kolningsanläggningen skall byggas.
Jag vill ju kunna sitta på altanen till sommaren iklädd snickarbyxor, spelandes banjo, drickandes hembränt ur barnmatsburk.

Någon som har några tankar och tips att dela med er av.

Tackarr
alterEgo
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

Sådär, då har jag tagit in och tittat lite noggrannare på den. Ser i mina ovana ögon ut som en foa. Den tjocka stigardelen är 78 mm i diameter och 200 mm hög. Rören på sidan av dem har en diameter på 8 mm. Röret till produktutaget är 6 mm. Kylarens ytterdiameter är 21mm. Hela skapelsen är 440 mm. Kopplingen till kokkärlet är 18mm klämringskoppling.
ZVgAyp3.jpg
4r2UFL2.jpg
Så. Åtskilliga år sedan den kördes. Jag borde kanske byta alla slangar mot nya fräscha
Behöver jag göra rent kokkärlet och insidan av foan med någonting. Elämpligt att provkoka en vända med vatten och kolla om den är tät. Eller pensionera den?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1030
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Arvebrännaren

Inlägg av Andy »

Ja, det ser ut som någon form utav FOA det där. Ifall du väljer att använda den här apparaten så får du se till att skaffa en kolreningsanläggning för att rena spriten i. Spriten som kommer dirrekt ut ur den där kommer ej att smaka särskilt gott. Om aktivt kol-rening:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12459 (Ifall du läser hela denna PDF så får du en väldigt bra uppfattning om hur kolet fungerar)
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509 (Väldigt lätt och bra kolanläggning)

Under själva koket så kan du dela upp spriten som kommer ut i olika kärl. Detta kallas för cuts. Det första som kommer ut ur apparaten kallas för foreshot, det är inte gott.. släng det. Efter foreshoten så kommer heads, detta innehåller en del finkel och bör därför få ett separat kärl. Efter headsen kommer bodyn, det du vill åt. Spara därför det i ett eget kärl.
Sist kommer tails, mer finkel som bör förvaras i ett eget eller samma kärl som headsen. Headsen och tailsen kan sedan blandas ihop med mäsken till nästa kok för att kokas om för att ta vara på mer utav etanolen i det. Cuts kan du läsa om i denna nyttiga tråd:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15125 (Cuts 3:e inlägget, det är värt att läsa hela tråden.)

Eftersom FOA:n inte separerar så bra så kan det dock vara svårt att ta ordentliga cuts. Men ifall man väljer att lägga till en kolonn under FOA:n så blir det mycket lättare att göra cutsen. Kolonn+FOA kan du läsa om i denna forumsdelen.

Det går även att behandla mäsken med KMNO4 och strippa mäsken för att bli av med en del tails. Den strippade spriten PH:behandlas sedan och kokas om ytterligare en gång för att bli av med en del heads. Länk: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13277

Jag ber om ursäkt ifall jag är otydlig eller har missat något. Är lite trött för tillfället. Ifall du undrar något mer så fyller jag gärna i det.
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

andy skrev: Jag ber om ursäkt ifall jag är otydlig eller har missat något. Är lite trött för tillfället. Ifall du undrar något mer så fyller jag gärna i det.
Jag är tacksam över att få en knuff i rätt riktning och någon med lite erfarenhet som säger till så att man inte är helt ute och cyklar. Det är ju lite knepigt att hitta någon i verkliga livet att bolla idéer med.
andy skrev: skaffa en kolreningsanläggning för att rena spriten i. Spriten som kommer dirrekt ut ur den där kommer ej att smaka särskilt gott. Om aktivt kol-rening:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12459 (Ifall du läser hela denna PDF så får du en väldigt bra uppfattning om hur kolet fungerar)
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509 (Väldigt lätt och bra kolanläggning)
Kan man använda PP avloppsrör från biltema i Gerts bok pratas det ju om vikten av att rörets diameter är minst 40mm. Gäller det vid nedifrån och upp- kolning? Annars såg jag att de hade någon form av dricksvattenrör i båtsortimentet i katalogen.
andy skrev: Eftersom FOA:n inte separerar så bra så kan det dock vara svårt att ta ordentliga cuts. Men ifall man väljer att lägga till en kolonn under FOA:n så blir det mycket lättare att göra cutsen. Kolonn+FOA kan du läsa om i denna forumsdelen.
Tror inte att jag skall lägga till en kolon till just den här brännaren. Det känns som att den har lite för mycket historia för att fipplas med. Blir till att bygga en rejäl kolon istället. Kanske till sommaren.
Men, kan man göra, säg bourbon med en foa, eller skall man satsa på en riktig potstill?
andy skrev: Det går även att behandla mäsken med KMNO4 och strippa mäsken för att bli av med en del tails. Den strippade spriten PH:behandlas sedan och kokas om ytterligare en gång för att bli av med en del heads. Länk: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13277
Strippa med en foa går förstås, då kör man bara full fart på den och hoppar över cuts. Men om man bygger en stripper som det beskrivs i den tråden, men går ned i diameter på röret, det blir bara att gå långsammare va?

Var till lokala bryggbutiken idag och köpte mer bryggrens samt kol för att kunna bygga ett kolfilter till jäshinken. Hustrun ogillade när jag gjorde vin i klädkammaren, hon ogillar nog mäskmakande ännu mer. Och det är nog lite kallt för att jäsa ute ett par månader till. :D
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1030
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Arvebrännaren

Inlägg av Andy »

PP-röret du länkar till fungerar klockrent. Till det röret passar även dessa "rörmuffar" perfekt: http://www.pgw.se/underdel-till-kolren-anl.html

Att göra bourbon med en FOA ska nog inte vara några omöjligheter. Vet tyvärr väldigt lite om det ämnet. Finns nog en hel del att läsa här dock: http://www.bryggforum.nu/viewforum.php?f=23

Angående strippern. Ja desto mindre kylare desto lägre effekt måste man köra på.

Sålänge man är noga med kolning så kan i princip all finkelsprit bli drickbar enligt mig. Så testa att koka utan att strippa eller behandla mäsk eller råsprit osv.. Utan fokusera på reningen. Sedan så kan du ju allt eftersom börja experimentera med de andra alternativen ifall du inte blir nöjd med resultatet.
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Arvebrännaren

Inlägg av abbe77 »

Jag skulle säga att det går att göra bourbon med FOA:N. Jag har fått ut en helt ok fulbourbon ur min FOA. Lagra med ekspån ett par veckor, klart. Jag gjorde min på cornflakes, socker och malt, men tänkte prova på bara majs snart. Ska tydligen bli mkt bättre.
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

Tack Andy och Abbe.
Var som jag kanske sagt och köpte bryggrens och kol i veckan. Försöker mecka ihop ett kolfilter till jäsröret. Min plan på att kombinera det hela med ett vattenlås också gick dock om intet. För grov slang. Skall se om jag inte kan ordna om lite i en skrubb så att jag kan jäsa annanstans än i klädkammaren. Vill ju inte att det skall lukta orkan om alla kläder. På fredag är hustrun bortrest så då får det bli dags att sätta mäsken.
Har läst någonstans att man kan koka sockret med citronsyra för att omvandla det till mer lättsmälta sockerarter. Är det overkill?
Jästen skall kunna jäsa ut 8 kilo socker. Går man på mindre socker blir det mindre finkel, men är det värt det? Borde man köra på 6 kg då, eller 7?
Såg föresten här ett väldigt häftigt bourbon projekt. instructables bourbon
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Arvebrännaren

Inlägg av abbe77 »

Ja jävlar vilken bra instruktion! Tack!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Arvebrännaren

Inlägg av jokkman »

Jag föreslår att du sparar "orginal kärlet" och använder det till att göra "smaksatt sprit" dvs snaps, rom, gin mm FOA'n funkar riktigt bra till smaksatt sprit. Nu får du ju inte så stor mängd på ca6liter men samtidigt så går det ju lite fortare och du kan testa fler "varianter" av smaksatt :) Du kan ju alltid göra ett kärl av en vinhink eller liknande för 25l+ mäsksatser

För gin får nog först koka "vanlig mäsk" för att få "vodka", sedan kola det.
Blanda sedan "kolad vodka" med örter och låt stå upp till 24h, häll i allt inkl örter i kärlet och koka!

Kasta första 1/2 dl kanske och spara resten ned till ca 30%, borde funka utmärkt.

Lycka till!
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

jokkman skrev:Jag föreslår att du sparar "orginal kärlet" och använder det till att göra "smaksatt sprit" dvs snaps, rom, gin mm FOA'n funkar riktigt bra till smaksatt sprit.

För gin får nog först koka "vanlig mäsk" för att få "vodka", sedan kola det.
Blanda sedan "kolad vodka" med örter och låt stå upp till 24h, häll i allt inkl örter i kärlet och koka!

Lycka till!
Tackar jokkman. Jag har dregglat en del över amerikanska recept på bourbon så det bådar ju gott med foan och smak. Och gin konsumeras det ju mer av i hushållet än vodka så det blir nog också bra.

Satte en sats orkan turbo ikväll. Skulle kunna jäsa ut 8 kilo socker till 20 % men jag körde bara på 6 kilo.
1.jpg
Här är jästen pitchad. Jag löste 2 kilo socker i 2,5 liter vatten tre gånger och hällde i jäshinken. Jag mätte tempen på första omgången och den gick inte upp i högre än 66 grader. Sedan i med kallt vatten till 25 liter. Med ganska god fallhöjd så att det blev lite syresatt.
2.jpg
Snickrade ihop ett vattenlås med kolfilter. Slangen går ned genom locket i burken och slutar i botten under vattenlinjen. Burken är halvfull med vatten och en slang över vattnet leder ned i botten på en petflaska fylld med kol. Tätningen kring burklocket är vanlig trolldeg, dvs vatten mjöl och salt.
3.jpg
Den verkar fungera för det luktar ingenting men... MEN...
Det låter ju som om jag har en tvåtaktare ståendes på tomgång i garderoben! Och även när dörren är stängd. Det är ju ett gott tecken, turbon puttrade igång på under en timme men det är ju inte så diskret.
Hur länge skall det buttra så här hårt? Skall jag skippa vattenlåset nu i början och köra direkt på kolröret för att sätta fast vattenlåset om ett par dagar?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Arvebrännaren

Inlägg av jokkman »

Skippa "vattenlåset" första dagen eller så, ha locket ej fullt fastsatt. Turbo jäst kan jäsa rätt hårt första dagen men lugnar ner sig efter det och då är det tid för vattenlåset.
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

[quote="jokkman"]Skippa "vattenlåset" första dagen eller så, ha locket ej fullt fastsatt. Turbo jäst kan jäsa rätt hårt första dagen men lugnar ner sig efter det och då är det tid för vattenlåset.[/quote]
Nu så bubblar det inte så mycket längre. Det var mest fart första två-tre dagarna. Och jag körde med ett vattenlås. Men inte ett litet utan jag improviserade fram något som liknar en thumper med kolfilter.
[attachment=0]S2df1Or.jpg[/attachment]
Jag har kladdat lite på bilden för att försöka göra det tydligare, jag vet dock inte om det lyckades. :P
Det går en slang ifrån packningen i jäshinkens lock ned i botten på en burk. Burken är halvfull med vatten så att slangen från hinken stannar under vattenytan. En slang går ifrån utrymmet ovanför vattnet och går ned i botten på en flaska full av kol.
Utrymmet kring slangarna på locket till burken är tätat med grabbens trolldeg. Flaskan fylld av kol är öppen.
Jag tror att det har fungerat. Annars har jag mäsk i min skrubb. På min frus handväskor.
Fuck... Jag skall nog gå och kolla upp det nu.
Bilagor
S2df1Or.jpg
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

det puttrade inte igår under den stunden jag stod och lyssnade. säger nog ut hinken på onsdag för kallkrasch och omtappning på dunk i väntan på brännartillfälle
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

alterego skrev:Kokkärlet rymmer ca 6 liter har jag räknat ut så det blir till att köra små satser.
Jag blev just påmind om att jag knappt fick godkänt på mattematik i högstadiet.
Jag fyllde just kokkärlet. 25 liter gick med lätthet i. Och mäsken är omptappad på dunk och redo. En dunk helt utan bottensats, en dunk med minimalt med bottensats och en dunk med lite jäst i botten. Jag måste skaffa mig en bättre hävert.
Så, när jag kör den här någon gång när sonen sover och hustrun jobbar kväll, är det full fräs på värmeelementet och justera hastighet med vattentryck?

Tilläg:
Fy sjutton för att vända en 25 liters kokare och tömma ut 25 liter kallt vatten. Jag vill aldrig göra det med kokande drank. Och hålet sen också. Det är en väldigt liten dimension på hålet för foan. Och för att fylla/tömma mäsk. Dessutom är det ju klämringskoppling i mässing. Har läst att det skall behandlas med mässing och väteperoxid. Även på en bryggare som har en 30 år på nacken? Och rengöring av apparaten, skall man köra något igenom den? Koka en omgång med vinäger i? Lägga den i ett kar med citroncyra och vatten?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Arvebrännaren

Inlägg av jokkman »

AlterEgo skrev:
alterego skrev:Kokkärlet rymmer ca 6 liter har jag räknat ut så det blir till att köra små satser.
Jag blev just påmind om att jag knappt fick godkänt på mattematik i högstadiet.
Jag fyllde just kokkärlet. 25 liter gick med lätthet i. Och mäsken är omptappad på dunk och redo. En dunk helt utan bottensats, en dunk med minimalt med bottensats och en dunk med lite jäst i botten. Jag måste skaffa mig en bättre hävert.
Så, när jag kör den här någon gång när sonen sover och hustrun jobbar kväll, är det full fräs på värmeelementet och justera hastighet med vattentryck?

Tilläg:
Fy sjutton för att vända en 25 liters kokare och tömma ut 25 liter kallt vatten. Jag vill aldrig göra det med kokande drank. Och hålet sen också. Det är en väldigt liten dimension på hålet för foan. Och för att fylla/tömma mäsk. Dessutom är det ju klämringskoppling i mässing. Har läst att det skall behandlas med mässing och väteperoxid. Även på en bryggare som har en 30 år på nacken? Och rengöring av apparaten, skall man köra något igenom den? Koka en omgång med vinäger i? Lägga den i ett kar med citroncyra och vatten?

he he, 25liter säger du ;-)
Har du möjlighet så låt dranken vara till dagen efter, luktar mindre då och så kan du slaga ur den (hävert) utan risk för att bränna dig! har du dusch eller golvavlopp så kan du ju tömma där, kanske lite kostik soda efter för att rensa bort kvarvarande drank...

Vad jag har förstått så har du ingen reglering på värmeelementet? har du ingen reglering så ja då är det "gasen i botten" som gäller och du reglerar uttaget av produkt med kylningen. Försök få "pärlband-dropp- dropp-pärlband" på hastigheten som du tar ut med. Det brukar funka riktigt bra. Du kan aldrig få tex 1 dropp i sekunden pga att "vattenlåset" i foan samlar upp produkt och sedan kommer det som ett pärlband.

När det gäller mässing osv så det skadar aldrig att behandla, troligen så är den behandlad flera ggr tidigare men mässingen sitter väl på kärl/infästning foa? borde vara ganska lungt, du kommer att få kola produkten så du behöver nog inte vara orolig. inte mycket mässing som är i kontakt med mäsken/ångor.

Jag har då rengjort mina utrustningar genom att koka dom med vatten, kör du igenom med vatten och "något annat" så måste du nog koka en gång med vatten iaf efter... prova att bara koka ut den med vatten, det skulle jag göra.

När det gäller häverten så kan du sätta en "distans" på den, ca 3cm eller så. Då kan den inte suga direkt från botten vilket kan hända ibland. (tänk på ett U så fårstår du hur jag menar)

Lycka till och skriv gärna en rad eller 2 när du har testat foan ;-)
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster