Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Arvebrännaren

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

Frun reser bort i helgen så jag borde kunna bränna relativt ostört. Bara en sjuk 1 1/2-åring hemma. Men han sover ju oftast från 19:00.
Borde jag provköra brännaren med vatten först?

Någon som har ett tips på hur man får kylslangen att gå ihop med en dusch. Köpa en ny slang och anpassa på något vis?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Arvebrännaren

Inlägg av temp_wricko »

Kör live direkt. Ingen tid att förlora när du samtidigt har en liten att ta hand om.
Ser ut som att du har vanlig trädgårdsslang till brännaren. Det finns kopplingar som passar i varje välsorterad affär som säljer bevattningsprylar.
/Wricko
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

temp_wricko skrev:Kör live direkt. Ingen tid att förlora när du samtidigt har en liten att ta hand om.
Ser ut som att du har vanlig trädgårdsslang till brännaren. Det finns kopplingar som passar i varje välsorterad affär som säljer bevattningsprylar.
Friskt kopplat hälften brunnet!

Men finns det slangkoppling dusch- eller handfatsblandare till slang? Jag har slangkopplingar liggandes men bara ett vattenutkast på utsidan av huset. Inför alla nyfikna grannar. Känns ju lite funky att dra in trädgårdsslangen in i badrumsfönstret. Och springa ut för att justera vattentryck stup i kvarten.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Arvebrännaren

Inlägg av jokkman »

AlterEgo skrev:
temp_wricko skrev:Kör live direkt. Ingen tid att förlora när du samtidigt har en liten att ta hand om.
Ser ut som att du har vanlig trädgårdsslang till brännaren. Det finns kopplingar som passar i varje välsorterad affär som säljer bevattningsprylar.
Friskt kopplat hälften brunnet!

Men finns det slangkoppling dusch- eller handfatsblandare till slang? Jag har slangkopplingar liggandes men bara ett vattenutkast på utsidan av huset. Inför alla nyfikna grannar. Känns ju lite funky att dra in trädgårdsslangen in i badrumsfönstret. Och springa ut för att justera vattentryck stup i kvarten.
Här får du lite tips på kopplingar
krananslutning
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... ing-14011/

slangkoppling
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... gar-14014/

Lycka till :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

Biltemabesök idag. 1/2" koppling inköpt och provpassad. Kommer bli kalas det här om inte sonen vaknar och stör.
Kallvattnet här hemma håller dock 19 grader. Suck och pust. Och frågan är hur man skall göra med brännandet, köra hälften eller allt på en gång. Jag vet ju inte hur snabb den är. Inte ens effekten på värmeelementet.
Får föra logg på experimentet och dra några lärdomar...
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Arvebrännaren

Inlägg av jokkman »

AlterEgo skrev:Biltemabesök idag. 1/2" koppling inköpt och provpassad. Kommer bli kalas det här om inte sonen vaknar och stör.
Kallvattnet här hemma håller dock 19 grader. Suck och pust. Och frågan är hur man skall göra med brännandet, köra hälften eller allt på en gång. Jag vet ju inte hur snabb den är. Inte ens effekten på värmeelementet.
Får föra logg på experimentet och dra några lärdomar...
Kör allt på en gån, du kan alltid avbryta och fortsätta nästa dag om det kniper ;-)

19grader... kan funka hur bra som helst, mycket beror ju på hur effektiva kylare du har.
Det är bara och prova :-)

(För gärna logg så vet du till nästa gång vad du kan förvänta dig)

Lycka till!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

Då kör jag. Det tog längre tid än jag tänkte att fylla 20 liter. Jag lämnade de sista som var grumligt av bottensats. Kylvatten på i en porlande takt. Det kluckar redan från maskinen. Måste vara kylningen som spökar. Öka flödet?

Säkerheten först. Brandsläckaren framme. Även elfel kan skapa brand. Pojken har redan vaknat en gång. Jag fimpar nog strömmen om han vaknar igen men låter kylvattnet stå på. Uppsamlingskärlet står i en stor bakform som nog slukar ett par liter om det krävs.

Men vad kan jag tänkas få ut på 20 liter 14% mäsk? Tänkte kasta första decilitern. Men sen då, hur skall jag göra cuts?
Finns lite tid att tänka på medan maskinen värmer upp.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Arvebrännaren

Inlägg av jokkman »

Sitter just nu en lonkero gjord på det egna gin'et o njuter:)
skriver på mobilen men ska ge dig ett par tips..

sätt ett driksglas under uttaget, kör försiktigt.
fyll halva, kasta
sätt en glasburk typ tom salgurka 550grams...
när den är 3/4-full så är mest troligt heads slut
nu byter du o samlar heart. Ca 2liter eller mer beroende på % på produkten.. Lukta o avgör
när det börjar lukta "bränt" kommer det tail
nu kan du avbryta

skål och lycka till :)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

jokkman skrev:Sitter just nu en lonkero gjord på det egna gin'et o njuter:)
skriver på mobilen men ska ge dig ett par tips..

sätt ett driksglas under uttaget, kör försiktigt.
fyll halva, kasta
sätt en glasburk typ tom salgurka 550grams...
när den är 3/4-full så är mest troligt heads slut
nu byter du o samlar heart. Ca 2liter eller mer beroende på % på produkten.. Lukta o avgör
när det börjar lukta "bränt" kommer det tail
nu kan du avbryta

skål och lycka till :)
Tackar för de tipsen.
38 minuter in i brännandet är apparaten ganska het. Skall revidera mina sifror lite' jag tänkte först köra på en liter heads men kanske minskar det lite då...
Börjar kännas mindre tröstlöst nu när maskinen verkar ha lite fart i alla fall i uppvärmandet.
Njut av ginet, själv skall jag bara prova en liten skvätt direkt från apparaten. En punkt på the bucket list.

Jag har föresten en sån här alkoholmätare som mäter densiteten. Har man någon nytta av den?

Edit igen. Nu är apparaten jävligt het. Kan man ha för hög fart på kylvattnet i en foa?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Arvebrännaren

Inlägg av jokkman »

He he, allt går ju men troligt så kan man inte ha för "hög fart på vattnet"
smak, lukt ska du använda för att avgöra produkten, ditt bästa "finkelvapen" :)

skål (ett par gin senare....;) )
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

jokkman skrev:He he, allt går ju men troligt så kan man inte ha för "hög fart på vattnet"
smak, lukt ska du använda för att avgöra produkten, ditt bästa "finkelvapen" :)

skål (ett par gin senare....;) )
Men du Jokkman, innan du lullar till för mycket. Kan man ha för låg fart på vattnet?

Ps. Den är hetare än helvetet på utsidan nu...
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

Halleluja det rinner!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Arvebrännaren

Inlägg av jokkman »

He he, lullig är jag o lulligare kommer jag att bli;)
men ska försöka på ett sista svar...

ja, den kan gå för varm.ha på nog fart så att produkten inte är mer än ljummen.
detta förutsätter att foan är ok byggd.

du märker på lukten av produkten om du kör för hårt, luktar lite tail dvs bränt om du kör för hårt.

nä nu kommer taxin som tar oss vidare, skål o skriv gärna en rad när du är färdig
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

3,5 timmars körning. Det sprutade sprit ur brännaren. Varm sprit. Smakar som gymnasiefylla. Det vill säga finkel.
Men det kom ut 3 liter stark sprit så jag är nöjd.
I takten jag konsumerar vodka är det där nog 10 års konsumtion. Men nu är det kanske dags att pensionera brännaren också. Hustrun vill inte att den står kvar. Lite synd för jag hade velat gjort amerikanskt moonshine och egen whiskey är nog nästa hipstertrend efter att göra eget öl.

Tack alla som hjälpt till med tänkande. Jag skriver vidare när det är dags att kola. Och dricka...
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Arvebrännaren

Inlägg av AlterEgo »

Allright. Afteraction-rapport:

Total bränntid, 3 timmar 30 minuter.
Uppvärmningstid för apparaten, 1 timme 15 minuter.

Resultat:
Foreahots. 1 dl 85%
Heads. 7 dl 76%
Hearts 7,5 dl 71%
Hearts 2, 10 dl 77%
Tails, 6,5 dl 64%

Omvandlat i 40% sprit blir det 5,6 liter.

Det har fullkomligen sprutat ur apparaten. Och allt luktar som det vi drack i gymnasiet. Så skall jag bränna igen behöver jag en effektregulator. Men 5,6 liter 40% skulle nog räcka för mig i tio år. Men det blir nog till att kola det här i alla fall. Frågan är om det skall byggas seriös kolapparat, nedifrånupp eller om jag bara skall kasta ihop något snabbt och få det överstöakat.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster