Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolonnlängd till FOA:n?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av abbe77 »

Jag har fått ärva en FOA som jag tänkte uppgradera lite genom att bygga till en kolonn. Jag kör ett c:a 15 liters rf kärl på en 1300 w platta. Kolonnen börjar som 22mm första 5-7 cm som sen övergår t 42mm för själva kolonnen. Ovanpå detta alltså FOA:n. Nu är frågan; vilken längd ska jag ha på kolonnen? Jag har ett kopparrör på en meter så jag kan bara kapa det i rätt längd. För inte kommer jag väl behöva mer än en meter i alla fall?

Här är en bild också:)
pG5zkHE.jpg
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av jokkman »

abbe77 skrev:Jag har fått ärva en FOA som jag tänkte uppgradera lite genom att bygga till en kolonn. Jag kör ett c:a 15 liters rf kärl på en 1300 w platta. Kolonnen börjar som 22mm första 5-7 cm som sen övergår t 42mm för själva kolonnen. Ovanpå detta alltså FOA:n. Nu är frågan; vilken längd ska jag ha på kolonnen? Jag har ett kopparrör på en meter så jag kan bara kapa det i rätt längd. För inte kommer jag väl behöva mer än en meter i alla fall?

Här är en bild också:)
http://imgur.com/pG5zkHE
Instressant, har aldrig provat en FOA med "produkt uttaget" rakt ovanför "FOA kroppen/FOA kolonnen", du får återkomma senare med resultat på körning med denna.

När det gäller din kolonn, kör på 1m kolonn. Kapa inte av ditt kopparrör!.
Fyll den sedan med rostfria skurbollar, personligen så föredrar jag att ha "löst stoppad kolonn" (i min kolonn 7-8st).Tycker att resultatet blir bättre än om man "bankar in" för många. Isolera också kolonnen med ex rörisolering eller liggunderlag.

Själv kör jag med ett 800mm kolonn 35mm diam, och kortare än så tror jag inte man ska försöka sig på dvs jag tror inte man kan ha kortare till en FOA och få bra resultat.
Skulle jag mot förmodan göra en ny kolonn idag så skulle den bli 1200mm
Vilken storlek är det på din foa, rören som "foakroppen är gjord av (inte kylaren), "cirkulations rören", och totalhöjden?
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av abbe77 »

Grövsta rören är 15 mm, finaste 7,5 mm och vattenanslutningen är 8 mm. Totalhöjd en 25-27 cm nånting.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av jokkman »

abbe77 skrev:Grövsta rören är 15 mm, finaste 7,5 mm och vattenanslutningen är 8 mm. Totalhöjd en 25-27 cm nånting.
Det verkar som om du har ungefär "lika" som på "orginal Otto", en "orginal" har 6mm rör som minst och 10mm som kropp, liknande höjd.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12427
Dina "cirkulationsrör" är uppskalade men inte kroppen, det som brukar begränsa hur hårt man kan köra en foa är kombinationen av "cirkulationsrör" och "övre kroppen/kolonnen", foan "floodar" om man kör den för hårt och spottar ut sig "mäsk/produkt blandning"

Kan du reglera effekten på värmeelementet/plattan eller är det "gasen i botten" hela tiden?

Därför jag frågar är för att jag är tveksam på att din FOA klarar 1300w, jag kör 1000w på min FET-FOA för "vodka" och 2000w för gin eller när jag använder den som stripper (har element monterat i kärl). Då är min en snäppet uppskalad FET-FOA (lite drygt 2ggr uppskalad) och den klarar inte mer än 2000w ....
(om man har skalat upp den från "orginal otto", kanske lite till om man bygger en egen mer effektiv/större produkt kylare)


Har du testat den direkt monterad på kärl själv?
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av abbe77 »

Och på tal om produktuttaget, visst SER hela apparaten lite "fel" ut? Inget direkt vattenlås heller på uttaget:/ Men när jag kör den direkt på kärlet så funkar den bra faktiskt.
Tydligen är den byggd av en lärare på Polhemsgymnasiet någon gång i mitten på 60-talet.
Byggd av en lärare men TILL en elev ska jag kanske understryka:D
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av jokkman »

abbe77 skrev:Och på tal om produktuttaget, visst SER hela apparaten lite "fel" ut? Inget direkt vattenlås heller på uttaget:/ Men när jag kör den direkt på kärlet så funkar den bra faktiskt.
Tydligen är den byggd av en lärare på Polhemsgymnasiet någon gång i mitten på 60-talet.
Byggd av en lärare men TILL en elev ska jag kanske understryka:D
I och för sig när jag funderat lite...... om du har en platta under bunken och oisolerat kärl kanske den verkliga effekten blir runt 700w eller mindre.

Vattenlåset behöver inte vara så märkvärdigt, bara det går "lite uppåt" så fyller det funktionen. Men det som intresserar mig mest är uttaget från "foa kolonnen" det sitter rakt ovanför kolonnen som i en till kolonn.... intressant

Om du tittar in i botten/foten på foan, är det ett ihopknackat rör där?
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av abbe77 »

Jodå jag har kört den och det funkar utmärkt med FOA:n direkt på kärlet. Använder en dimmer till plattan. Testade först utan men då floodade den som sagt. För att inte tala om stötkokade:)
Innerröret ser ut som ytterkonturen av en 8 ungefär. Hopnypt på mitten liksom. Fast inte så att sidorna möts.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av jokkman »

abbe77 skrev:Jodå jag har kört den och det funkar utmärkt med FOA:n direkt på kärlet. Använder en dimmer till plattan. Testade först utan men då floodade den som sagt. För att inte tala om stötkokade:)
Innerröret ser ut som ytterkonturen av en 8 ungefär. Hopnypt på mitten liksom. Fast inte så att sidorna möts.
ja men då är det ju bara att "tuta och köra" ;)
Bygg en kolonn med 1m röret du har, skriv gärna lite efter bygget och en eller 2 körningar om hur den blev och resultat. Gärna en bild eller 2 på hela apparaten också!

Känner du dig rik eller att du har en slant över så köp SPP fyllning till kolonnen, du kan läsa lite om den typen av fyllning här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=20224


Lycka till
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av abbe77 »

Jag hade en påse rachiringar liggande, så jag börjar med dem som kolonnfyllning. Jag vet att det är långt ifrån optimalt, men det är ju kul att kunna förbättra också:) Blir väl skurbollar eller SPP med tiden.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Kolonnlängd till FOA:n?

Inlägg av jokkman »

abbe77 skrev:Jag hade en påse rachiringar liggande, så jag börjar med dem som kolonnfyllning. Jag vet att det är långt ifrån optimalt, men det är ju kul att kunna förbättra också:) Blir väl skurbollar eller SPP med tiden.
Mitt tips är att hoppa över rachiringarna direkt.
Skurbollar kostar väl ca 10:-/paret som mest... och det är som "natt och dag" i skillnad!

Du får önska SPP av "jultomten" ;-)

Lycka till
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster