Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FOA vs Potstill

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

FOA vs Potstill

Inlägg av abbe77 »

Funderar lite på att bygga en potstill...men å andra sidan har jag en gammal FOA. Vad har ni för tankar om separation t.ex.? Alltså hur stor skillnad är det eg. mellan de två?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: FOA vs Potstill

Inlägg av stillton »

den stora fördelen med en potstill är att det är ganska enkelt att bygga en som sväljer rejält med effekt. så man kan köra stora satser riktigt snabbt.

separationsmässigt så är det väl ungefär en extra platta på en FOA om den inte körs väldigt långsamt. men det är tyvärr ett väldigt ineffektivt sätt att skapa den extra plattan på, om man inte vill sätta en packad kolonn under. men då agerar ju FOAn bara refluxkylare, och det finns ju enklare och bättre sätt att bygga refluxkylare..
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA vs Potstill

Inlägg av jokkman »

Om du har en så kallad ”FET-FOA” så kan du ju alltid prova ett par körningar så får du själv avgöra om du tycker att den levererar det du är ute efter dvs om det är Gin, Rom, ”Smaksatt Vodka” osv.
Du har ju inget att förlora!

Jag har personligen bara gjort lite olika Gin, Apelsin och Citron Vodka och Cointreau med min FET-FOA, dock så använder jag en ”gin basket” mellan kärl och foa’n.
Här kan du läsa lite om hur jag gör: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=20155

Håller själv på med att försöka få till en ljus rom liknande ” Bacardi Lemmon”, har dock inte fått till det ännu nog bra för att kunna kalla det så ännu …. men det tar sig ;)

Du bör ta dig en funderar på vad du vill ”baka” i första hand dvs Gin, whiskey mm och genom valet av ”slutprodukt” som du önskar väljer du utrustningen.
Om bygger en potstill, LM (Liquid Management) eller rent av kör med en FET-FOA… helt upp till dig.

Lycka till och skriv gärna en rad eller två när du bestämt dig och hur det gick med ”jungfru bakningen”
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster