Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Destillera med smak, fler än jag?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Destillera med smak, fler än jag?

Inlägg av jokkman »

Jag undrar om det finns fler här än jag som använder en FOA för att destillera med smak?

Skulle vara kanon att komma i kontakt med fler o kunna utbyta erfarenheter, recept mm (Eller fler som är intresserade att börja använda sin FOA'n till detta) Varför jag undrar är för att det finns många recept på olika drycker för tillverkning i potstills och dom funkar tyvärr inte rakt av till FOA'n utan man måste göra lite "justeringar" på örter/kryddornas mängderna för att få samma/liknande resultat som med en potstill (inte så mycket men lite justeringar krävs), skulle vara kanon om vi var fler som kunde hjälpas åt och skapa recept som funkar för FOA'n. Det tar ju lite tid att justera in ett recept och i detta fall så är det bättre med "fler kockar" :-)


Om man har en FOA idag (gärna med kolonn för att få "neutral vodka" att börja med, om man utgår ifrån turbojäst mäsk dvs) så behöver man endast komplettera med en "ginbasket/kryddkammare" för att kunna börja smaksätta sin produkt. Så det kräver inte mycket pengar/byggande för att kunna börja med "destillera med smak" och det är riktigt roligt att "baka" tex ett eget Gin, smaksatt vodka osv och framförallt enklare än man tror :D

Så här byggde jag min "smakkammare": http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16828
Är du sugen att börja så står jag gärna till hjälp med tips på hur man får till en "FOA med tillbehör" för att kunna börja "baka".

FOA'n bröder och systrar med "smak", finns ni här ute så hör av er!


Och till sist.. grisa nu inte ned denna tråd med "FOAN är värdelös, skaffa en LM" osv. ... blir så tråkig stämning och jag har ju postat i FOA avdelningen......
Detta handlar om att smaksätta produkten och skapa recept mm med en FOA'n på toppen. Personligen tycker jag att den passar riktigt bra till det!
absolutabsinth
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 29, 2010 9:42
Ort: Dalarna

Re: Destillera med smak, fler än jag?

Inlägg av absolutabsinth »

Verkar intressant har en Foa liggande å samlar damm sen 20 år.
Ska slänga ihop en kolonn med gin basket å testa
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Destillera med smak, fler än jag?

Inlägg av jokkman »

absolutabsinth skrev:Verkar intressant har en Foa liggande å samlar damm sen 20 år.
Ska slänga ihop en kolonn med gin basket å testa
Roligt att det finns intresse av fler :D

Tänkte att jag skulle berätta mera exakt vilken utrustning som jag använder för att "destillera med smak". Har tyvärr ej provat att göra gin mm på "orginal FOA'n" dvs den som är gjord av 6mm rör. Det borde fungera precis lika bra men ta längre tid att tex "baka gin".

På nedan utrustning sitter det 1 1/4" gänganslutningar som gör att jag kan ansluta dessa hur jag vill dvs FOA med eller utan kolonn eller "smakkammare". FOA'n är modifierad så att jag kan reglera produktkylningen och "stiga kylningen"(den på foa kroppen) separat.
Det underlättar att ha så när man ska göra smaksatt pga att du kan dra ner "refluxen" till minimalt/ingen och ändå köra kylningen för fullt. Att reglera kylningen separat har även fördelar när man gör "naturell vodka" ;-)


*Kärl*
25l, rostfritt
1st 1000w element
1st 2000w element

*Kolonn*
35x800mm koppar, 1 1/4" gänganslutning (bättre med lite längre tex 1000-1200mm)
Isolerad med "rörisolering"

*Packning kolonn*
Löst stoppad med 7-8 rostfria "skurbollar"
(1 1/4" gänganslutning i ändarna)

*FOA*
En sk "FET FOA" dvs uppskalning av "std foan" 2gg
(1 1/4" gänganslutning)

*Smakkammare/gin basket*
90x290mm behållare, rostfritt
Nätkorg som hindrar att "kryddorna" kan "ligga i blöt" under körningen (även en liten "distans bricka" från botten, ca 2cm högt ihop rullat 6mm kopparrör)
(1 1/4" gänganslutning, botten/toppen)



När jag "bakar" gör jag följande:

Först en körning (med kolonn) från vanlig "turbo mäsk" på 6kg socker, sparar runt 2 liter "hjärtat" för "att baka med" dvs till "destillera med smak"
Sparar ca 1 liter av övergången head/heart och heart/tail och renar det sedan med aktivt kol (bra att ha om man behöver "justera" den smaksatta produkten lite, höja %, göra sockerlag på för tex Cointreau osv)

Späder "ovan hjärta" till ca 12% med vatten (brukar göra 2 batcher/kokningar) ca 12-15 liter varje gång (Detta för att jag ska kunna göra 2 varianter/smaker, lite roligare)
Fyller "smakkammaren" med "vad jag nu vill göra för något" och sätter fast FOA'n på toppen. (utan kolonn)

Kör sedan rellativt hårt, 2000w
Sparar produkt ned till ca 30% (smakerna följer med längre ner i % om man så önskar att köra längre) dock så måste man då späda färdig produkt med "vodka för att det inte ska bli för svag % om man tycker att smaken är för stark.

När körningen är färdig så späder jag med vatten färdig produkt till ca 42-43% (gin tex kan bli grumlig om den kommer under ca 40%) inget fel på smaken med synintrycket... (du får ut uppåt 70-80%ig produkt i början)

Klart att buteljera och njuta av :D


Om allt skulle skita sig och det smakar "svettig häst" (har hört att det då smakar det riktigt illa) Då är det bra att ha en "melitta kanna" (sån som man renar vatten med). Skär upp filtret på den och fyll med aktivt kol, häll igenom 1 gång eller 2 så försvinner "smaksättningen". Det fungerar också om du får för "stark smak" och vill minska på den lite. Jag brukar då fylla ca halva filtret med "kol" och hälla genom 1 gång!

EDIT:
Fixade några stavfel ;-)
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster