Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av abbe77 »

Som sagt har jag fått en FOA som verkar hembyggd. Fick den i "tredje led" så att säga så jag fick inga instruktioner.
Har ett par funderingar:
-Borde inte sista biten där spriten kommer ut vara mer krökt, som ett vatten/ånglås?
-Är det bara att köra full rulle på kylvattnet, eller kan man få för mycket kylning?
-Jag har inte fått kokkärlet än, men det borde väl gå att köra på gasspis? Ganska säker på att det är ett metallkärl som hör till, annars E-kolv.
-För övrigt är jag bara van vid en gammal Labmaster för många år sen o min Eco 500 så alla tips o råd är välkomna.
Många verkar inte gilla FOA:n men nog borde den kunna ge roligare neutralare sprit än min Eco? Den vill jag använda till annat, t.ex. rom och whiskey. :P
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av abbe77 »

Det sitter också en stektermometer nerstucken i gummipluggen så att man kan ta tempen vid FOA:ns inlopp om man säger...några idéer om temperaturer under körning? Är som sagt heeelt lost vad det gäller den här apparaten :shock:
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Glömde ju bilderna :D

Inlägg av abbe77 »

Glömde ju bilderna :D
1.jpg
2.jpg
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1030
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av Andy »

Att röret inte är särskilt krökt spelar nog ingen markant stor roll. Sätt en slang på röret så att du kan leda ner den i uppsammlingskärlet.
Det går att köra på gasspis. Men var försiktig så inte spriten du plockar ut kommer i kontakt med lågan. Se även till så att det inte är något läckage någonstans i apparaten. Annars kan du alltid köpa en kokplatta på rusta eller liknande. Det lär inte bli någon stor skillnad på resultatet mellan den här och de tidigare apparaterna. Lite starkare % på spriten än eco:n möjligtvis.
Se åtminstonde till att slänga det första som kommer ur apparaten (foreshot). Någon cl bara.

Termometern kan vara bra att ha för att veta när det inte finns sprit kvar i kärlet. dvs när ångorna nästan är 100grader varma.

Se till att kola spriten noga så ska det nog bli bra!

Ifall du vill förbättra resultatet så kan du sätta en kolonn melan kärlet och foa:n och ta cuts.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=148722#148722

Lycka till!
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av abbe77 »

Tänkte köpa en gummipropp till, borra upp den t 22mm, sätta en förstoring till 42mm, fixa en meter 42:a som kolonn o sätta FOA:n ovanpå... Det borde väl bli ganska bra? Eller är det katastrof att "strypa" i nerändan på kolonnen, det blir ju bara 22mm där?
Det blir ju så mkt enklare att bygga på det här viset...
Lägger upp en bild så ni ser vad jag menar...
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av abbe77 »

1.jpg
Här kommer bilden...tror att kärlet rymmer ung. 10 liter...här ser man proppen också.
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av abbe77 »

Jag tänker att man borde kunna köra den som stripper utan kolonn för att sedan hänga på kolonnen till andra destillationen...eller är jag ute o cyklar igen?
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av abbe77 »

Någon?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av temp_wricko »

Har ingen jätteerfarenhet av FOA, men så klart kan du köra så. Du kommer givetvis få en bättre produkt än om du bara kört en gång utan kolonn.

Kör strippning så fort som din FOA orkar med och sedan finkörning med kolonnen på så långsamt det går.
/Wricko
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av temp_wricko »

Glömde ju kolla om du läst tråden http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15125.
Särskilt delen om destillationsteknik.
/Wricko
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Fått ärva en FOA...behöver hjälp.

Inlägg av abbe77 »

Jodå har koll på teorin:) Frågan är hur jag väljer att köra FOA:n snabbt el långsamt? Reglerar jag det m kylningen?Eller kokplattan?
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster