Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fet-FOA-spiral

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Fet-FOA-spiral

Inlägg av jokkman »

Har länge gått och funderat på att bygga en Fet-FOA-spiralis… eller vad man nu ska kalla den!

Iden var att byta ut det långa röret på foan, det som går från nedre yttre rör till foans kolonn med en spiral i stället. ”Sagt som gjort” så tog jag ett rör med samma diameter (12mm i mitt fall) och bockade en spiral på 2 varv, använda ca 800-900mm rör totalt, varje spiral ca 300mm i omkrets och är väl utdragna. Fet-foan har ca 400mm längd på röret jag byter ut.
Glöggade först röret och kylda ner det (så man kan hantera det), fyllde det sedan med salt och klämde ihop ändarna. Bockade spiralen genom att vira det runt ett större stålrör.
drog isär spiralen och passade in den på XL-FOAN. Kapade av bef rör i foan och lödde dit denna spiral med kapillär skarvar.

Bild

Bestyckning vid testen
Fet-foa enligt XL-foa ritningen
35*800mm kolonn, packad med 8st skurbollar, ej isolerad, inga centreringsringar.
Kärl: 25liter, ej isolerat
1000w element + 2000w element
Mäsk: 22l, 6kg tubojäst, har jäst i 3veckor i rumstemperatur.
(Ej behandlad på något sätt, direkt i kärlet från mäsk dunken)

Körningslogg
Kl 10.50
Kopplar ihop riggen och slår på strömmen, uppvärmig som vanligt med 1000w+2000w

Kl 11.20
drifttemp nära, slår på vattnet, kopplar ur 2000w elementet.

Kl 11.22
ökar kylvattnet mer än vanligt, det kommer fort ur foan…. Ca 2-3 ggr mer vatten än vanligt

Kl 11.25
Ställer in 2-3-4 droppar/sec

Kl 11.28
justerar, 2-4 droppar/sec

Kl 11.44
justerar, 2-4 droppar/ sec

Kl 12.04
mäter styrka på forshot+lite head ca 93% (temperatur mm i beräkningen)

Kl 12.29
head slut, byter kärl. Har ca 2-2,5 dl forshot+head

Kl 12.45
byter till 3liters kärl, samlade ca 1dl i tidigare kärl, brukar byta så här för att vara säker på att man inte får med någon head i bodyn.

Kl 13.45
mäter styrkan på produkten, nästan samma som tidigare ca92% (temperatur mm i bräkningen)

Kl 14.00
gör en test med 2000w, avbryter efter 10min (se övriga observationer)

Kl 14.40
ställer om till ca 2-4 droppar per sec, temp på produkt 22 grader

Kl 16.18
tagit ut ca 3liter body, byter kärl. Ca 3liter på 3 ½ timma.

Kl 16.50
har tagit ur ca 2,5 dl till. Byter kärl

Kl 17.03
Känner nu en liten skillnad på lukten av produkten, bodyn snart slut
2-4 droppar /sec

Kl 17.38
bodyn slut, stänger ner, tog ut ca 2,5 dl till

Totalt uttag 2+1dl, 30dl, 2,5+2,5dl ger ungefärligt 3,8liter totalt ca 3,5 liter body

Övriga observationer
I uppstarten och stabiliseringen innan head uttaget så behöver den mycket mera vatten än tidigare ca 2-4 ggr mera. Efter det mindre vatten än vanligt!
Foan går ej att köra fortare än 3-4-5 droppar/sec och lite lite ”pärlband” kan man åstadkomma.
foan brukar ju komma i stötar, det är borta nu. Svårare att ställa in pga den kräver extremt lite vatten.

Provade att köra med 2000w elementet, foan i sig själv klarar det men produktkylningen blir för klen. Produkten blir varm, dock så går det mycket fort.
Det rinner ur den och vad min näsa kan avgöra så verkar det inte göra skillnad på produkten, testade i ca 10min.

Bästa produkt verkar man få vid 2-4 droppar/sec, mycket svårt att ställa in saktare produktuttag. Man kan inte ta ut ”pärlband” som vanligt av produkten under bodyn…
Du kan få ut lite lite lite pärlbandseffekt, med det är svårt att ställa in.
Foan beter sig mera som en vanlig kolonn brännare tex CM

Sammanfattning
Man kan ”hotta upp” sin foa med detta, jag har jämfört med tidigare produkt (fet-foa och kolonn) och den nu skapad ”fet-foa-spiralisen” och min näsa tycker att produkten
har ”snäppats” upp lite till. Jag hade kvar lite från förra körningen orört i en glasburk och har luktat och jämfört så gott jag har kunnat mellan dessa.
Dock så är inte ”min näsa din” så jag har inget annat att jämföra med, jag kommer att låta ”spiralen” vara kvar, tycker att den har gett effekt.
Det kommer att ta lite längre tid att brygga än tidigare och du kommer ej att kunna köra den snabbare än ca 3-4-5 droppar per sec på 1000w (upp till var och en om det har någon betydelse i sammanhanget)
Har ej provat att köra den direkt på kärl, har provat innan ”spiralen monterades” och då gav den ca 80% och ”labmaster” nivå på produkt. Var då som nu, lite svår att ställa in…
Dr Jönsson
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 14, 2013 22:41
Ort: Skåne

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av Dr Jönsson »

Trevligt att se att Foan lever och att du testar att modifiera den efter egna tankar och ideer.. Jag tycker Foan är en tacksam mojäng att testa sina funderingar på. Bara för att den är gammal betyder inte det att den är fulländad.
Har själv lite funderingar som jag återkommer till, måste ha grundstommen klar först =)
Legitimerad sjusovare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av latmasken »

Dr Jönsson skrev:Bara för att den är gammal betyder inte det att den är fulländad.
Det är väl snarare tvärtom? :) Eftersom den är gammal har den ganska många brister.
Dr Jönsson
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 14, 2013 22:41
Ort: Skåne

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av Dr Jönsson »

Som kanske går att göra något åt om man intresserar sig lite :D
Legitimerad sjusovare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av latmasken »

Det är väl knappt nån som ens kan beskriva hur den funkar? (Det finns ju en tråd om det och såvitt jag vet så blev det aldrig riktigt utrett.)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av jokkman »

Hoppsan… har glömt att uppdatera denna tråd med en förändring som jag gjorde och slutresultat. :oops:

Jag har tagit bort seriekopplingen av reflux och produktkylaren och gjort matningen av vatten separat till resp kylare, satt också en ventil på utgående vatten på resp kylare.
Detta var helt rätt, nu kan man enkelt ställa in reflux för sig och produktkylning för sig. Problemen som jag hade tidigare som tex svårinställd, känslig, var tvungen att köra sakta osv är helt borta

FOA’n går som en dröm nu, superenkel att ställa in och den klarar ett 2000w element utan problem :)
Jag kan ta ut i ”dropp takt” eller rinnande, precis som jag vill och produkten blir inte sämre med snabbare uttag!

Sammanfattning
Förändringen med en ”spiral” på ingående ”ångrör” och separata matningar av vatten till reflux och produkt kylaren (med ventil på resp utgående vatten) är enligt mig en bra uppgradering!

FET-FOA-Spiral, is a keeper :rockin:
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av Blådåren »

Tycker det är kul när någon ger sej på en gammal brännare och försöker utveckla den !.

Hur är produkten ?, behov av kolning fortfarande ?.
(gissar iofs det , men vill fråga ! )
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av jokkman »

Blådåren skrev:Tycker det är kul när någon ger sej på en gammal brännare och försöker utveckla den !.

Hur är produkten ?, behov av kolning fortfarande ?.
(gissar iofs det , men vill fråga ! )
Roligt att du är intresserad o nyfiken!
Denna Foa med 800*35mm isolerad kolonn under med 7-8 st "skurbollar" i = kolningsfritt "hjärta" :D

Där utav en "keeper" !
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av Anubis »

Tack för att du har visat att matar röret fungerar som en kolonn, vilket du har förlängt genom spiralen.
Genom separata matningar av vattenkylningen kan du kontrollera refluxen i mittenkolonnen.
Det är väldigt bra att veta till mina experiment att sidorören även fungerar som kolonner.
Nu har jag fått större förtroende för att mina idéer kommer att fungera i praktiken.

Har du funderat på att sätta en spiral på andra sidoröret också?
Har du provat utan kolonn under?

Mvh
Anubis
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av jokkman »

Anubis skrev:Tack för att du har visat att matar röret fungerar som en kolonn, vilket du har förlängt genom spiralen.
Genom separata matningar av vattenkylningen kan du kontrollera refluxen i mittenkolonnen.
Det är väldigt bra att veta till mina experiment att sidorören även fungerar som kolonner.
Nu har jag fått större förtroende för att mina idéer kommer att fungera i praktiken.

Har du funderat på att sätta en spiral på andra sidoröret också?
Har du provat utan kolonn under?

Mvh
Anubis
Nej, jag har faktiskt inte funderat på att sätta en spiral på "nedåt gående" rör för jag har fått för mig (i min huvud )
att det skulle bli sämre pga att ev reflux skulle tryckas framför/rinna framför och genom det skulle den lättare kunna choka... men det är i mitt huvud ;)
Men samtidigt så kanske det gör så att det blir en "bädd" lättare i botten på kroppen av foan och genom det skapar en "platta" typ "plated column" ....

Om jag monterar foan direkt på kärl så har jag ca 80%-80+% och den produkten behöver kolas, om man kör direkt från turbo-mäsk dvs.
Jag kör med foan "direkt" på kärl när jag gör gin (med gin head under) och då börjar produkten på ca 80% och jag tar ut ned till kanske 30% eller så.

Ska köra en conrflakes wiskey mäsk snart, det blir riktigt intressant att se vad foan presterar. Kommer att "nuka" en del av produkten sedan i micron med ek-chips alt jack daniel spån för att testa :)

PS
Har just beställt rör för att göra en "dubbel FET-FOA"
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av Anubis »

jokkman skrev: Nej, jag har faktiskt inte funderat på att sätta en spiral på "nedåt gående" rör för jag har fått för mig (i min huvud )
att det skulle bli sämre pga att ev reflux skulle tryckas framför/rinna framför och genom det skulle den lättare kunna choka... men det är i mitt huvud ;)
Så jag antar att du inte har pluggat den här på din foa:
2rogl04.gif
2rogl04.gif (2.58 KiB) Visad 558 gånger
När du har gjort det kommer ångorna gå den långa vägen upp. Som en liggande S och då blir de röret "uppåt gående" .
jokkman skrev: Om jag monterar foan direkt på kärl så har jag ca 80%-80+% och den produkten behöver kolas, om man kör direkt från turbo-mäsk dvs.
Jag kör med foan "direkt" på kärl när jag gör gin (med gin head under) och då börjar produkten på ca 80% och jag tar ut ned till kanske 30% eller så.
Med original foan får jag ut ca 75%igt. Jag misstänker att spiralen har gett dig de extra 5%
jokkman skrev: Har just beställt rör för att göra en "dubbel FET-FOA"
Menar du Serie Fet-FOAn som vi diskuterat
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Fet-FOA-spiral

Inlägg av jokkman »

Anubis skrev:
jokkman skrev: Nej, jag har faktiskt inte funderat på att sätta en spiral på "nedåt gående" rör för jag har fått för mig (i min huvud )
att det skulle bli sämre pga att ev reflux skulle tryckas framför/rinna framför och genom det skulle den lättare kunna choka... men det är i mitt huvud ;)
Så jag antar att du inte har pluggat den här på din foa:
Bild

När du har gjort det kommer ångorna gå den långa vägen upp. Som en liggande S och då blir de röret "uppåt gående" .
jokkman skrev: Om jag monterar foan direkt på kärl så har jag ca 80%-80+% och den produkten behöver kolas, om man kör direkt från turbo-mäsk dvs.
Jag kör med foan "direkt" på kärl när jag gör gin (med gin head under) och då börjar produkten på ca 80% och jag tar ut ned till kanske 30% eller så.
Med original foan får jag ut ca 75%igt. Jag misstänker att spiralen har gett dig de extra 5%
jokkman skrev: Har just beställt rör för att göra en "dubbel FET-FOA"
Menar du Serie Fet-FOAn som vi diskuterat
ja, serie kopplad fet-foa :)
pluggade version är mera som så kallad "finsk foa"/puno. Har tyvärr ingen erfarenhet av den modellen. Jag har en förstorad modell av org otto.

fick ut ca samma procent innan spiralen men jag tycke att produkten blev bättre efter!
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster