Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

stänga FOA forumet?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern

Stänga FOA delen

Omröstningen slutade tis feb 19, 2013 13:07

Ja
4
13%
Nej
27
87%
 
Antal röster: 31

Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

stänga FOA forumet?

Inlägg av jokkman »

Hejsan bryggbröder och systrar

Jag föreslår att stänga/låsa FOA delen i forumet för att FOA'n verkar uppröra större delen av användarna (och admins) på bryggforum.nu

Vanliga råd/förslag som i stort sett alltid finns med i trådarna är "skrota/släng den ...." och "bygg en VM/LM... osv" pga det så känns det som om FOA "tråden" inte är konstruktiv längre och därigenom inte gör mera än upprör medlemmarna på bryggforum.nu

Detta är ett seriöst förslag från mig, inte ironi eller något annat.

Det går ju att ha kvar bef ritningar och "varför en FOA" som "aqua vitae" har skrivit, sedan bara stänga/låsa resten av FOA delen. Det blir en FOA tråd som är klistrad bara för historians skull och info om dess ineffektivitet i jämförelse med "dagens apparater" så att ryktena från förr om att det var en magisk sak som gjorde underverk inte behöver diskuteras eller uppröra medlemmar på bryggforum.nu

Jag har lagt till en röstning funktion till posten för att lättare kunna sammanfatta vad vi medlemmar tycker om detta, röstningen är öppen i 30 dagar vilket borde räcka för att få en uppfattning av medlemmarnas åsikter i frågan: stänga FOA delen ja/nej

Så jag frågar, vad tycker ni?
Senast redigerad av jokkman, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av aqua vitae »

Jag röstade nej.
Har nog varit olämpligt upprörd de senaste inläggen, men känner att med den klistrade tråden har jag försökt lägga fram korten på bordet eftersom många verkar tro att det händer någon slags trolleri i en FOA. Vill någon ändå bygga en efter att ha blivit medveten om dess brister är det naturligtvis ingen som skall hindra dem. Har lagt fram mina synpunkter nu och skall låta FOA forumet blomstra utan att lägga mig i lika mycket framöver.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av latmasken »

Jag tycker det kan vara kvar för de som vill veta hur en FOA fungerar och kanske experimentera med att utveckla den.

Problemet är att många fått för sig att eftersom den ser så avancerad ut och heter just FOA så är den bra. Men den är inte särskilt bra för att destillera "dricksprit".
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av Andy »

Även jag röstade för att icke låsa foa-delen.
Dock känns det som att när folk får för sig att bygga sig en FOA bara för att sätta på en kolonn så kan det vara värt att tipsa dem om vanliga LM, VM osv.

Utöver det så äger jag ett par FOA-brännare som jag gillar även fast de inte ger särskilt ren sprit :P. Men de är satans snabba för att vara så små.. det är något jag inte förstår mig på. :?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av Blådåren »

Röstade för att låta det vara kvar , öppet !.

Foan lockar gissnings-vis rätt många med sin komplicerade (och faktiskt vackra) design.
Men dess komplicerade yttre till trots så ger den inte särskilt ren produkt .
Men såklart ska den vara kvar som en intressant och kanske inspirerande historisk del i hobbyns utveckling !.

Det finns ju många kvar i verksamhet fortfarande, och det hittas fortfarande "skatter" på vindar och i bodar :lol: .
Sprit löser mycket, men inte problem..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av latmasken »

Det är ju rätt vanligt att folk tror att det som ser komplext ut fungerar bättre än det som ser enkelt ut.

Men som sagt var, FOA och labmaster är gamla konstruktioner och idag finns det andra konstruktioner som är både enklare att bygga OCH ger bättre sprit.
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av carta »

att stänga en forumsdel är som att stänga ute kunskapen också!
självklart skall det vara kvar...
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av raoul-duke »

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att en FOA är "lika värdelös som en sammetsask".. Känner en man som bara tjatar om FOA eller "TV4-antenn" som den kallades på min tid. Han påstår att "det som inte är klart, det går runt och kokas om". Han påstår att det blir "så jävla rent".. Det här är ju helt fel... FOA är en finkelmanick..

Men jag röstade NEJ! För utan ett forum så är det ju omöjligt att informera om hur värdelösa dom här apparaterna verkligen är. Jag tycker seriöst att det är bra av auktoritära "ledare" som aqua vitae att uttrycka sin frustration. Vi måste kämpa för ett finkelfritt sverige!

Jag känner ett liknande agg emot plastbrännare. Jag är inte sen med att informera om att det finns liknande alternativ som ger bättre produkt i de flesta plastis-trådar jag svarar i.. Det tänker jag fortsätta med. Som sagt, vi måste kämpa för ett finkelfritt sverige!

Visst, det är ett faktum att vad som är "bra sprit" är nåt personligt som bygger på erfarenhet och preferenser. Men det måste väl finnas någon gräns? Man kan väl inte tillåta att folk dricker hur dålig sprit som helst? ;)

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Kammaflaje
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: lör sep 29, 2012 4:59

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av Kammaflaje »

Tycker det är rent idiotisk att stänga en hel forumsdel fast än om det är bra eller dåligt information i forumsdel. Jag ser det som china där det är förbjudet att prata illa om partiet.

För utan kunskap kan vi inte kalla oss särskilt inelligenta.
Södermalms svartbryggeri
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 29, 2012 14:18
Ort: Stockholm

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av Södermalms svartbryggeri »

Om man upprörs över att folk pratar om FOA-brännare, så är det väl bara att låta bli att läsa.

Låt det vara kvar
Hemgjort smakar alltid bäst - men ibland får man lura sig själv
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av Perry »

Vill man stänga FOA tråden, så vill man väl stänga ner potstill också?

Jag tycker båda har sitt berättigande....

Min åsikt är att en kass brännare är bättre än ingen alls.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: stänga FOA forumet?

Inlägg av aqua vitae »

Potstill är det bästa man kan ha till vissa saker(whisky etc), medans foa inte är optimalt till nånting, så det är en stor skillnad där. Men så länge det finns foa apparater så kommer naturligtvis inte forumet stängas.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster