Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Innan nybygge...Varför FOA?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Innan nybygge...Varför FOA?

Inlägg av aqua vitae »

Innan nybygge av FOA kan nedanstående utlägg vara värt att beakta.
Om du redan har en FOA, vänligen bortse från min raljering och sätt en packad kolonn under den för att optimera din apparat så gott det går.

En FOA är långt ifrån optimal om man vill få ren neutral sprit, då skall man fundera på kolonnbrännare av modernt snitt med kylning i toppen och packning istället.
En FOA är i stort sett bara en onödigt komplicerad CM, det är bara ett sätt att ta ut en del av ångan som produkt och skicka tillbaka en del i kolonnen som reflux.
Att skicka ångan runt i några rör ger bara nån enstaka botten, det är mycket effektivare med en packad kolonn för att skilja vatten och finkel från spriten.
Läs mer om destillationsteori här.

Plastbrännaren fyller en funktion som en enkel, billig brännare som inte behöver bevakas. Nackdelen är att den är långsam och ger svag produkt.
Spiralbrännaren är även den enkel och billig, behöver ingen vattenkylning och ger stark sprit om den körs rätt, men dock något långsam.
Spiral med kolonn ger stark och ren sprit, men är även den långsam.
Kolonnbrännare ger stark och ren sprit, är snabb men lite dyrare i delar och kräver oftast vattenkylning samt lite lödning eller svetsning.

En FOA ger svag och oren sprit, behöver vattenkylning, och kräver lödning eller svetsning och är dessutom onödigt krånglig att bygga.
Den har därmed alla kolonnbrännarens nackdelar men saknar dess fördelar, och är även dyrare och krångligare att bygga än plast- och spiralbrännaren.

En välbyggd FOA är däremot en väldigt vacker pjäs och kan ha ett sentimentalt värde, men som sagt inget som är värt att lägga pengar och tid på om man vill ha ren neutral sprit.

Här är några trådar där FOA vs Kolonnbrännare diskuteras:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16642
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16650
stillton skrev:ogillar man av nån anledning roland cedermark, och ändå vill vara lite klämmig, så kan foan vara ett utmärkt alternativ.
rkr skrev:FOA has only ornimetary value - it has nothing to do with neutral spirits. You might just as well put a garden gnome on top of your column :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Innan nybygge...Varför FOA?

Inlägg av latmasken »

Och visst är det så som jag har för mig, att den togs fram för att destillera fordonsbränsle? D.v.s. den är inte gjord för att separera heads och body utan bara för att höja "alkoholhalten" (och då ingår andra alkoholer än etanol i begreppet)?
Användarvisningsbild
xerxes
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre sep 19, 2003 2:00

Foa

Inlägg av xerxes »

Ja! jag hade då inga problem med finkel, alkoholhalten var lägre.
Men dock över vattenblasket dom säljer på systemet >60.

Utan kolrening.

Enda testbränningen direkt in i flaska som hade varit päroncider i.
Den var fortfarande varm, flaskan men dock under 50 grader celsius, det luktade fortfarande bara päroncider om det som kommit ut.

Har ej stött på någon apparattyp som ligger ens i närheten av en foa.

Har tidigare testat en labmaster orginal "Medans de var lagliga" den var bara trampa ned i rabatten, visserligen högre koncentration men krävde efterbehandling"Kolning"

Ja ihop nypningen längst ned på kolonnen, var i hoplödd på orginalet som såldes lagligt ett tag.

Tänk en kula med ett 2 mm hål på övre halvan på höger sida.

Tror den arbetar med vacuumsänkning/temperatur i kolonen, det rör som kommer in från höger har högre tryck samt hastighet, en slags scrubber på atomär nivå.

Lillis fick en orginal ritning/beskrivning av mig, han har provat skala upp den med tydligen bra resultat.

Han är duktig på att löda koppar, om man ser bilder han publicerat.
En duktig yrkesman.

Farbror plast har också fått det beskrivet för sig vilket han numera förnekar.

Kul att mina inlägg blir raderade, kanske för att man trampar någon på tårna. :-)

P.s fördelar liten snabb brännare, idealisk för lägenheter, lite kylbehov samt ej så länge.
Ingen/minimal kolrening.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Foa

Inlägg av Andy »

xerxes skrev:Ja! jag hade då inga problem med finkel, alkoholhalten var lägre.
Men dock över vattenblasket dom säljer på systemet >60.

Utan kolrening.

Enda testbränningen direkt in i flaska som hade varit päroncider i.
Den var fortfarande varm, flaskan men dock under 50 grader celsius, det luktade fortfarande bara päroncider om det som kommit ut.

Har ej stött på någon apparattyp som ligger ens i närheten av en foa.

Har tidigare testat en labmaster orginal "Medans de var lagliga" den var bara trampa ned i rabatten, visserligen högre koncentration men krävde efterbehandling"Kolning"

Ja ihop nypningen längst ned på kolonnen, var i hoplödd på orginalet som såldes lagligt ett tag.

Tänk en kula med ett 2 mm hål på övre halvan på höger sida.

Tror den arbetar med vacuumsänkning/temperatur i kolonen, det rör som kommer in från höger har högre tryck samt hastighet, en slags scrubber på atomär nivå.

Lillis fick en orginal ritning/beskrivning av mig, han har provat skala upp den med tydligen bra resultat.

Han är duktig på att löda koppar, om man ser bilder han publicerat.
En duktig yrkesman.

Farbror plast har också fått det beskrivet för sig vilket han numera förnekar.

Kul att mina inlägg blir raderade, kanske för att man trampar någon på tårna. :-)

P.s fördelar liten snabb brännare, idealisk för lägenheter, lite kylbehov samt ej så länge.
Ingen/minimal kolrening.
xerxes:

1. Tog du cuts?

2. Hade du kolonn under?

3. Hade du haft i kmno4 i mäsken?

4. Hade du strippat spriten och ph-behandlat den?

5. Kan du berätta mer om päroncidern, gjorde du den själv eller var den köpt?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Foa

Inlägg av aqua vitae »

Borttagna inlägg? Under de senaste åren eller före 2008? Efter det har forumet nämligen bytt ägare och moderatorer.

Att du fick låg procent tyder på dålig fraktionering, ungefär det jag påstår i mitt inlägg ovan. Labmaster är även den något bristfälligt konstruerad, jag påstår ej annat.
Håller med om att en välbyggd foa är fin att se på, särskilt Lillis gjorde flera väldigt vackra skapelser.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Nöjda FOA'iter finns också ;-)

Inlägg av jokkman »

Tänkte att det är bra att vi är "öppna i sinnet" och även tar med lite positiva inlägg om FOA'n.

Lillis skrev:
Postat: tor aug 26, 2004 0:44 Rubrik: Svara med citat
Bryggarbröder...idag skriver vi historia!!!
Min fetfoa är provkörd och resultatet är mäkta imponerande.
Jag fick ut 3,8 liter 96%:ig sprit av absolut toppkvalite spädde till 9 liter 40%.
Spriten är av så god kvalite att den inte behöver kolas.
För att sätta foan på prov så plockade jag ut dom första centilitrarna (heads) i ett snapsglas och spädde med vatten till ca 40% och smakade
det smakade bara ren sprit (godare än det jag brukar göra som är kolat 2 ggr).
Baljan är på 30 liter och elementet under körning på 1000W.
Vatten åtgången är extremt liten och lite svår att justera vid så små flöden
så jag ska mecka dit en nålventil till kylvattnet.
När all etanol är slut i mäsken så slutade den av sig själv.
Enda nackdelen är att den tar lite tid , hela körningen tog 10 timmar exkl
uppvärmning.
Fan vad jag är nöjd!!!

Lillis



Bonnraggarn skrev:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 7:56 Rubrik: Svara med citat
Kan säga att jag oxå införskaffat en nu, fungerar helt klockrent.
Den ger ju mycket bättre sprit än vad min VM kolonn gör, fast den har dubbelt så lång kolonn som Foa kolonnen. Det är samma fyllning i båda. Samma effektlägen osv.
Med foan kunde man ju puttra på i 2kw om man vill, gav ingen svagare sprit och kvaliteten för i princip oförändrad.
Luktar inte ens otäckt från det allra första eller sista som kommer, kanonfint resultat hela vägen igeonom.
Kan inte säga mer än att jag är verkligen dundernöjd med den.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Innan nybygge...Varför FOA?

Inlägg av latmasken »

Jag har bara en liten fundering kring de där gamla lovorden: vart tar heads vägen i FOAn om det inte kommer ut med bodyn?

Mäsken består ju i princip alltid av heads, body, tails och vatten, det svåra med destillation är inte att få bort vattnet, det är att sära på heads, body och tails.
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Innan nybygge...Varför FOA?

Inlägg av Frater_Frag »

Förmodligen så kommer heads ut tillsammans med bodyn, när det gäller neutral sprit så gör jag själv ingen skillnad på dessa två. Det enda viktiga är att få bort foreshots samt tails. Eftersom jag själv preparerar min råsprit med bikarbonat så får jag minimalt med foreshots.
Användarvisningsbild
xerxes
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre sep 19, 2003 2:00

Re: Foa

Inlägg av xerxes »

andy skrev:
xerxes skrev:Ja! jag hade då inga problem med finkel, alkoholhalten var lägre.
Men dock över vattenblasket dom säljer på systemet >60.

Utan kolrening.

Enda testbränningen direkt in i flaska som hade varit päroncider i.
Den var fortfarande varm, flaskan men dock under 50 grader celsius, det luktade fortfarande bara päroncider om det som kommit ut.

Har ej stött på någon apparattyp som ligger ens i närheten av en foa.

Har tidigare testat en labmaster orginal "Medans de var lagliga" den var bara trampa ned i rabatten, visserligen högre koncentration men krävde efterbehandling"Kolning"

Ja ihop nypningen längst ned på kolonnen, var i hoplödd på orginalet som såldes lagligt ett tag.

Tänk en kula med ett 2 mm hål på övre halvan på höger sida.

Tror den arbetar med vacuumsänkning/temperatur i kolonen, det rör som kommer in från höger har högre tryck samt hastighet, en slags scrubber på atomär nivå.

Lillis fick en orginal ritning/beskrivning av mig, han har provat skala upp den med tydligen bra resultat.

Han är duktig på att löda koppar, om man ser bilder han publicerat.
En duktig yrkesman.

Farbror plast har också fått det beskrivet för sig vilket han numera förnekar.

Kul att mina inlägg blir raderade, kanske för att man trampar någon på tårna. :-)

P.s fördelar liten snabb brännare, idealisk för lägenheter, lite kylbehov samt ej så länge.
Ingen/minimal kolrening.
xerxes:

1. Tog du cuts?

2. Hade du kolonn under?

3. Hade du haft i kmno4 i mäsken?

4. Hade du strippat spriten och ph-behandlat den?

5. Kan du berätta mer om päroncidern, gjorde du den själv eller var den köpt?
Fråga 1 Nej.
Fråga 2 Nej
Fråga 3 Nej
Fråga 4 Nej

Fråga 5 päroncider´n flaskan var köpt på systembolaget, men urdrucken.

Jag använde traditionell mäsk socker vatten jäst.

Det som kom ut var alkoholsvagare men det lyfte päron doft ur flaskan.
Normal brukar det inte lukta så gott om destillatet.

Speciellt om man ej skiljer på fore shot body och after shot.

Foa´n är temperatur oberoende.
Tror att mitt kolonen fungerar som en "Scrubber" men ej 100 % säker.

En gas tar alltid den lättaste vägen, vilket bör tyda på att ångan går upp i vänstra 6 mm röret.
2 mm hål i mitt kolonen.

Övergång till utlopp destillat med vattenlås, bör skapa ett temporärt vaccum.
För låg koncentration faller ned i högra röret sedan in i mitt kolonen.

/Xerxes

P.s en konstig manick frågan är om jag någonsin kommer förstå mig på hur den egentligen fungerar.
Men det är en perfekt brännare för helgbehov, samt i dessa mängder väldigt snabb.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster