Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

foa på kolonn på gång

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av aqua vitae »

Dr Jönsson skrev:Söker varken enkelhet eller smäckerhet inte bra sprit heller
Anledningen att jag och många med mig argumenterar i FOA forumet är för att nybörjare som funderar på bygge inte skall tro att detta är en bra konstruktion för ren sprit.
Det är ju inte så vanligt med din inställning att det gärna får vara komplicerat inte ge så ren sprit.
Dr Jönsson skrev:Jobbar med rf dagligen och vill testa koppar bl.a.
Det går som stillton skrev alldeles utmärk att bygga både kolonnbrännare och pot stills osv i koppar.
Dr Jönsson skrev:Jag vill inte ha ngt tråkigt rakt rör men majoriteten av er verkar inte ge utrymme för egna beslut. OCH om foa trådan ger er sån klåda, varför bryr ni er ens om att läsa och besvara tråden?
Det är ingen som hindrar dig från att bygga och skriva om det - tvärtom det är jättekul att läsa, men samtidigt får du (precis som jag själv) vänta dig mothugg när du kommer med påståenden och argument.

Det är många som ärver gamla FOA apparater och då är det väl bara att tuta och köra, helst med kolonn om det inte redan finns. Men nybörjare som vill göra ren sprit bör medvetandegöras om FOA'ns begränsningar innan de startar egna byggen.

Jag önskar dig lycka till med ditt byggande och hoppas att du kan uppdatera oss med bilder efterhand som bygget fortgår, trots det argumentatoriska mottagandet :beer:
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Blådåren »

Naturligtvis får du göra egna beslut !?.
Det finns ingen "polis" här som talar om för dej vad du inte ska göra.

Men att FOA är en mindre bra brännare (men fantastiskt vacker) är ingen hemlighet heller.
Vad dom flesta försöker göra här , är så bra sprit som möjligt, men med så enkel maskin som det går, och just foa:n är väl inte den enklaste att bygga, samtidigt som den heller inte ger så ren produkt.

Vad som försöks sägas är att det går att få en ren och (utan kolnings-behov) fin drickbar produkt utan att jobba häcken av sej !.

Men vill du bygga en vacker men komplicerad brännare , som inte ger ren (utan kolning) produkt , så ska du naturligtvis göra det !!.

Självklart vill vi gärna se en bild av det du byggt , det är bilder , nyfikenhet och bygglust som för ett forum framåt !.
Sprit löser mycket, men inte problem..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

För att sammanfatta:

Du bygger en FOA för att du vill pilla med kopparrör och få en blank och fin skulptur. (Du gillar inte trädgårdstomtar alltså? Och tycker att en blank kopparkolonn med en blank liebig inte är tillräckligt snyggt?)

Du är inte intresserad av att få bra sprit.
Dr Jönsson
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 14, 2013 22:41
Ort: Skåne

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Dr Jönsson »

Jargongen på detta forumet verkar lite tråkig.. mentaliteten är lite åt det hållet att bara för att din granne renoverat sin pv så får inte du..
Jag har läst ibland många trådar här och verkligen satt mig in i den kunskap jag behöver för just mitt bygge. Något annat vågar man inte som ny medlem här! Skulle man råka fråga om något som råkar finnas avhandlat i en tidigare tråd så får man en hänvisande länk vilker är jätte bra, verkligen! Men samtidigt blir man halshuggen och nertryckt i skorna, gärna tillsammans med en kommentar att man inte sökt i forumet..
Att man efter att ha sökt sin information här och bestämt sig för vad man tänkt bygga ska behöva känna att man behöver försvara sig och sitt projekt känns inte särskilt välkommnande. Även om jag förstår att det är väl menat...
Legitimerad sjusovare
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av aqua vitae »

Det var tråkigt att du upplever det så.
Skulle nog vilja påstå att vi har många användare här som hjälper nybörjare väldigt tålmodigt, men detta är ett anonymt diskussionsforum och så länge diskussionerna håller sig inom forumsreglerna där "netikett" ingår är det frivilligt om användarna postar länkar till svar eller upprepar svaren själv.
Sen tycker jag inte du skall ta FOAn i så personligt försvar, det är inte kritik mot din person som har skrivits här, utan kritik till en konstruktion som inte är optimal.

Det är långt ifrån alla som läst på såpass som du uppenbarligen har gjort innan de postar och det kan möjligen försvara att så många inklusive mig själv försökt "upplysa".
Men eftersom det tydligt framgått nu att du är införstådd med allt detta redan tycker jag att det räcker med argumentation från den negativa sidan nu, och hoppas att du trots att du upplevt en så tråkig start kan fortsätta med ditt bygga och gärna uppdatera oss med bilder osv.
:beer:
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Frater_Frag »

Orsaken till att jag själv kör med foa är helt enkelt den att det var kompisen som byggde maskinen, och han ville promt bygga en foa!

Kolonn i dess olika former (bortsett från labmastern...), är visserligen avsevärt bättre, men foan har dock två fördelar. Dels är den snygg att titta på, men den har även den fördelen att den är liten till storleken, något som underlättar förvaringen av den när den inte används!

Jag har funderat på en bättre maskin, förmodligen någon form av cm, men det får anstå tills jag får råd att bygga även en fungerande torshammare.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

Frater_Frag skrev: Dels är den snygg att titta på, men den har även den fördelen att den är liten till storleken, något som underlättar förvaringen av den när den inte används!
Javisst, att bygga enbart en FOA kan jag förstå med de argumenten, men att bygga en FOA med kolonn? Den blir större än en CM/VM/LM, den blir svårare att bygga, svårare att trimma in, svårare att rengöra och ger sämre sprit. Det enda positiva är att den är snygg och möjligen snabb (men så mycket snabbare tror jag inte den blir med kolonn på, även om en "ren" FOA är snabb).
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Frater_Frag »

Nej, foa ,med kolonn begriper jag ärligt talat inte riktigt poängen med jag heller.
Kammaflaje
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: lör sep 29, 2012 4:59

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Kammaflaje »

Om man nu vill ha en "snabb" brännare så är en potstill bättre alternativ än en foa. Om man nu skall prata om enbart snabbhet. Det är ju desutom det bästa sättet att få riktigt bra spit att först köra en potstill sedan köra om det igen i en kolon.

Hur som håller ju inte det argumentet heller att foa skulle va snabb.

Just a point för dem som säger att foa är snabb
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

bara en personlig erfarenhet....

Inlägg av jokkman »

Jag har försökt att hålla mig från denna tråd pga att jag tror att jag inte ligger på + sidan i forumet ;-)
Skäm o sido, här kommer empirisk fakta om den så kallade "Fet FOA'n" med kolonn (med nedan kombination).


Apparat
25l rostfritt kärl, ej isolerat
35*800mm kolonn (koppar), 7-8 skurbollar som är väl utdragna. ej isolerad, inga centreringsringar
1000w under körning (3kw under uppvärming)
Fet-foa enligt min ritning i forumet, se XL-foa http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12427

använder 6kg turbojäst

Körning
det tar ca 45min att värma upp
ca 45/60min att stabiliseras
uttagstid ca 5-6 tim
levererar runt 4liter, 94...% som kan vara kolningsfritt (beroende på mäsk kvalité och om man tar det lugnt, ej stressar.....) .

OBS!
beror på mäsk kvalité, strippad eller ej/fullt utjäst mm
Jag försöker på inget vis agera som "FOA polis" bara berätta om mina erfarenheter.

Fördelar/Nackdelar

Fördelar (som jag ser det med ovan apparat)
+ vatten åtgången är minimal
+ mycket lätt att ställa in
+ snabb, enligt mina normer
+ en "icke dresserad apa" klarar av att köra den :-) (dvs jag)

Nackdelar (som jag ser det med ovan apparat)
- kan bli jämnare resultat dvs alltid kolningsfritt med annan apparat
- bökigare för "Svenssons" att bygga
- jag känner inte till någon som kan förklara exakt hur den fungerar....
- dyrare att tillverka än andra apparater tex CM/VM (man behöver flera olika rör dimensioner mm)
- man måste alltid ta ur och tvätta skurbollarna efter varje körning, går ej att hoppa över. Det räcker inte med att "backspola kolonnen"

och ja, jag har erfarenhet av andra apparater :wink:

BTW
Om man monterar ovan foa direkt på kärlet så får man ca 80% produkt likvärdigt det man får ut av en Lab Master, körningstiden är densamma som ovan
EDIT
den är mycket strulig/svårinställd direkt på kärl!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

Men den fråga som är intressant är ju vad hade du fått ut om du hade haft en vanlig refluxkylare ovanpå den där kolonnen?

Ingen har väl sagt nåt emot att en kolonn ger bra sprit? Det vi har sagt är att en FOA är en onödigt krånglig refluxkylare att sätta ovanpå kolonnen.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av jokkman »

latmasken skrev:Men den fråga som är intressant är ju vad hade du fått ut om du hade haft en vanlig refluxkylare ovanpå den där kolonnen?

Ingen har väl sagt nåt emot att en kolonn ger bra sprit? Det vi har sagt är att en FOA är en onödigt krånglig refluxkylare att sätta ovanpå kolonnen.
Där har du rätt på ett sätt!
Tyvärr så har tråden blivit OT, det började med en fråga om dimensioner på rör....

Det skulle vara intressant att jämföra för att få veta säkert skillnaden mellan teknikerna (produkt resultat mm), när dom har samma grundförutsättningar dvs kärl, kolonn mm

Jag har 2 andra projekt som ligger före i listan men till hösten/vintern då tar jag o bygger en "refluxkylare" till utrustningen och gör en test!

Återkommer då med en neutral jämförelse mellan "Fet-FOA på kolonn" och "vad det nu blir för refluxkylare", kommer att bli riktigt intressant!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Andy »

jag ger mig in i OT diskussionen i hopp om att avsluta den.
Ifall jag fick i uppdrag att bygga en brännare till någon utav mina vänner som inte har stor koll på hembränning och vill få processen så lätt som möjligt så skulle jag bygga dem en foa-kolonn istället för en vm, cm , lm eller rlm.

Anledning:
Foan må vara avancerad att bygga men när den väl är färdigbyggt så är den väldigt simpel att använda. Ifall man har en foa kolonn så är det bara att slå på kylvattnet och sätta igång apparaten. Sen behöver man bara ta cuts. Spriten kanske inte blir helt ren i alla fallen men då är det bara att komplettera med kol. statisk eller dynamisk rening...

Ifall jag istället hade byggt en cm så behöver de reglera kylvattnet för att få fram spriten mellan de olika cutsen. ifall jag byggde en vm så måste de vrida på en kulventil. en lm /rlm på en nålventil. (rlm kanske man bara böhöver vrida på den en gång?)

Ett annat alternativ hade självklart varit en arc. men hursom helst med en foakolonn är det bara att tuta och köra. du kan inte göra mycket under körningen förutom att ta cuts. det spelar ingen roll hur kylvattnet är inställt eftersom det alltid finns två rör som ångorna kan ta i foan som inte har någon kylning (eller 1rör ifall foa principen fungerar som FP skrev) så när man har en foa på kolonn så får man det resultatet man får. en vm cm lm eller rlm kan man alltid förbättra resultatet med genom att vara extra nogrann. Men med en foa behöver man inte ha en ångesy som ångrar att man inte vred på ventilen lite senare än vad man gjorde.

Jag sitter och skriver via mobilen på krogen i väntan på att mina långsamma kamrater ska anlända. jag har fått i mig någon öl. öl+litet tangentbort =felskrivningar
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Andy »

foan ger starkare sprit än en stripper. iallafall då jag har testat hemma. på samma mäsk. så foan är självklart inte helt värdelös. men ifall man är ute efter helt ren sprit och har orken att "kontrollera" brännaren så finns det självklart bättre alternativ
widewide
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: sön dec 18, 2011 18:49

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av widewide »

Bra Dr Jönsson !!!!

Foa'n är en vacker sak, och koppar är trevligt material
jag ska nog prova att bygga en Fet Foa med kolon
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster