Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

foa på kolonn på gång

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

Starkare sprit är inte samma sak som renare sprit.

Att spriten är 90% säger bara att det är 10% vatten, inte att det är 90% etanol. Det är kanske 80% etanol, 10% finkel och 10% vatten.

Det optimala är ju att få ut sprit som innehåller enbart vatten och etanol, inget annat. Sen om den är 50% etanol eller 70% etanol påverkar ju bara hur man späder ut till drickstyrka.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av stillton »

latmasken skrev:Starkare sprit är inte samma sak som renare sprit.

Att spriten är 90% säger bara att det är 10% vatten, inte att det är 90% etanol. Det är kanske 80% etanol, 10% finkel och 10% vatten.

Det optimala är ju att få ut sprit som innehåller enbart vatten och etanol, inget annat. Sen om den är 50% etanol eller 70% etanol påverkar ju bara hur man späder ut till drickstyrka.
ja, men styrkan visar hur pass bra apparaten fraktionerar spriten. sen får man ta cuts för att separera ut det goda. får man bara ut 80 % så fraktionerar inte apparaten tillräckligt bra för att man ska kunna få ut nån vettig sprit från en turbomäsk, oavsett hur man tar sina cuts.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

Men om du struntar i att blöda ut foreshot och heads utan bara samlar in heads+body så får du väl högre procent?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av stillton »

jag förstår inte riktigt vad du menar. foreshot/heads kommer ju ut oavsett hur du gör?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

Ja, men blandar du dem med produkten får du ju högre procent i resultatet, eller hur?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av stillton »

jaha, du menar så. jag blev lite förvirrad för jag trodde det var i den här tråden jag gjort detta inlägg: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... ht=#148231
där jag tar ett exempel på ungefär vad som händer vid den specifika tidpunkten då man har 10% alkohol kvar i mäsken, medan du talar om totalresultatet efter en hel bränning.

men att mäta styrkan på ett helt kok tillsammans med heads och tails är ju hur som helst ganska meningslöst. blandar man ihop all finkel igen så har man ju i princip bara fraktionerat bort vatten, och då spelar det ju ingen roll om produkten är 70% eller 95%
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

Ja ofta när folk "berömmer" en apparat tittar de ju på hur mycket och hur stark sprit de fick, d.v.s. procenten på den totala produkten de tog ut.

Och där säger ju alkoholhalten inget om hur hur "ren" produkten är. Mäter man 90% så innebär det 10% vatten. Om resten är ren etanol är det fin sprit. Är det etanol och finkel är det inte fin sprit utan den måste kolas.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av stillton »

ja, då är jag med på vad du menar. tar man cuts med en FOA så får man ju bättre sprit än om man kokar med en VM utan att ta cuts.

procenten visar vilken potential kokaren har att koka ren sprit, inget om hur mycket finkel det är i dunken.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av aqua vitae »

Off-topic spåret fortsätter och trots att jag tidigare skrivit att jag inte skall tjafsa mer om detta kan jag inte hejda mig utan måste flika in en sak :oops:

Även om man uppnår nästan 95% kommer det vara heads med långt in i bodyn, och tails kommer med väldigt tidigt i produkten - om man inte kan reglera refluxration, dvs styra hur mycket som tas ut som produkt och hur mycket som går tillbaka som reflux.
Kan man reglera refluxration kan man koncentrera heads i början och försöka hindra tails mot slutet enligt beskrivningen under rubriken "Destillationsteknik, styrning av kolonnbrännaren och att ta cuts" i denna tråd.
Med en VM, LM och RLM har man ventiler som direktstyr produktuttaget, med CM måste man pillra med vattenflödet men med en FOA är det svårt att styra hur mycket man tar ut som produkt.
Har man en packad kolonn har man alla förutsättningar för att kunna få ut ren sprit i bodyn men har man satt en FOA på toppen är det svårt att uttnyttja kolonnen...
Att inte kunna reglera refluxration under destillationen gör inte FOAn enklare än en vanlig kolonnbrännare, man kan ju helt enkelt strunta i att reglera en sådan om man tycket det blir för komplicerat och på så vis även få likvärdigt resultat.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

Hur blir det om man jämför en kolonn-foa med en kolonn-spiralis? Ingen av dem kan man väl reglera refluxration på?

En koloon-spiralis borde väl på sätt och vis kunna köras som PM?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av aqua vitae »

En kolonnspiralis kör man som en pm (konstant refluxkylning, reglera effekten till kokkärlet) och tack vare att man kör den så långsamt kan man styra den med bra kontroll. Hade man kört en foa på kolonn lika långsamt (låg effekt till kokkärletet) skulle man nog få liknande resultat, men vattenkylningen och den komplicerade konstruktionen är svår att ursäkta då jämfört med att bara böja till en spiral.
Fanaticcc
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre nov 15, 2013 2:09

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Fanaticcc »

jokkman skrev:
Dr Jönsson skrev:Har idag kommit över en liten värmeväxlare som jag tänkt ha som produktkylare till min foa. En suggasväxlare som en generös kyltekniker sponsrat med:-) insida där jag ska leda produkten rär full med veckad koppar för att öka värme överföringen. Ska se om det går att ta bild. Om jag fattat rätt så har koppar en positiv inverkan på spriten, rätt eller fel?
Helst skulle jag vilja bygga resten av foan i RF. Men har bara dimensionerna 25, 38, 51 mm att tillgå, misstänker att dimensionerna avviker för mycket från ritningen en del av er andra byggt efter..
Testar jag och det inte funkar så kanske det blir hyllvärmare av det hela :/ så kanske säkrare att satsa på koppar dimensionerna?
Kör på koppar, det fungerar utmärkt
Bygg även en kolonn till Fet-FOA'n, rek 1m. Du behöver ingen centreringsring i kolonnen.

Fet-Foa med kolonn kan man köra snabbt (om man vill) och få riktigt bra kvalité på produkten, den är enkel att köra i den meningen att det finns inga termometrar, rattar osv att hålla koll på, endast kylvattnen.
Dessutom tar en fet-foa med kolonn extremt lite vatten.

Det skadar aldrig att sätta en lite större produktkylare, du kan med en större produktkylare ändå få kall produkt med litet vattenflöde. Glöm inte bara en ventil på "utgående kylvatten" för att lättare kunna ställa in den

Lycka till
ventil eller en slangklämma på utflödet.
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: bara en personlig erfarenhet....

Inlägg av BertilBarkbit »

jokkman skrev:Jag har försökt att hålla mig från denna tråd pga att jag tror att jag inte ligger på + sidan i forumet ;-)
Skäm o sido, här kommer empirisk fakta om den så kallade "Fet FOA'n" med kolonn (med nedan kombination).


Apparat
25l rostfritt kärl, ej isolerat
35*800mm kolonn (koppar), 7-8 skurbollar som är väl utdragna. ej isolerad, inga centreringsringar
1000w under körning (3kw under uppvärming)
Fet-foa enligt min ritning i forumet, se XL-foa http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12427

använder 6kg turbojäst

Körning
det tar ca 45min att värma upp
ca 45/60min att stabiliseras
uttagstid ca 5-6 tim
levererar runt 4liter, 94...% som kan vara kolningsfritt (beroende på mäsk kvalité och om man tar det lugnt, ej stressar.....) .

OBS!
beror på mäsk kvalité, strippad eller ej/fullt utjäst mm
Jag försöker på inget vis agera som "FOA polis" bara berätta om mina erfarenheter.

Fördelar/Nackdelar

Fördelar (som jag ser det med ovan apparat)
+ vatten åtgången är minimal
+ mycket lätt att ställa in
+ snabb, enligt mina normer
+ en "icke dresserad apa" klarar av att köra den :-) (dvs jag)

Nackdelar (som jag ser det med ovan apparat)
- kan bli jämnare resultat dvs alltid kolningsfritt med annan apparat
- bökigare för "Svenssons" att bygga
- jag känner inte till någon som kan förklara exakt hur den fungerar....
- dyrare att tillverka än andra apparater tex CM/VM (man behöver flera olika rör dimensioner mm)
- man måste alltid ta ur och tvätta skurbollarna efter varje körning, går ej att hoppa över. Det räcker inte med att "backspola kolonnen"

och ja, jag har erfarenhet av andra apparater :wink:

BTW
Om man monterar ovan foa direkt på kärlet så får man ca 80% produkt likvärdigt det man får ut av en Lab Master, körningstiden är densamma som ovan
EDIT
den är mycket strulig/svårinställd direkt på kärl!

Kanske jag dra i gamla skit nu när jag börjar riva i FOAn med kolon men då får ni skälla på mej ;)

En av anledningarna till att jag har fastnat för FOA är att den sägs dra minimalt lite vatten till kylningen. Jag har både en CM och nu även en VM. Mitt problem har varit tillgången till kylvatten eftersom jag har egen brunn.

Har testat olika slutna kylsytem med kylare och vattentunnor osv som jag inte har lyckas få att funka utan tillslut så har värmen tagit över. Har även en mindre å utanför huset där jag har pumpat upp vatten från den till kylningen och det har funkat utmärkt, dock är problemet med det att kommunen har jagat flertalet som har använt ån som sin privata vattentäkt för att vattna gräsmattan så nu har kommunen stenkoll på det med. Man vill ju inte ha nån långnäsad kommuntjänsteman på besök som smyger runt i bland buskarna och leker duktig.


Så en Fet foa med kolon som ger 94% procentig sprit och minimal vattenförbrukning är helt OK för mej.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster