Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Begripliga Foa ritningar efterlyses. Och Byggförklaring.

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
danneman63
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 09, 2012 23:57

Begripliga Foa ritningar efterlyses. Och Byggförklaring.

Inlägg av danneman63 »

hej! Funderar på att bygga en foa. Men ingen av ritningarna på det här forumet är något som jag begriper. Det jag önskar är en riktig ritning
och en mycket UTFÖRLIG OCH DETALJERAD byggbeskrivning.
Skulle varit jätte kul om någon av er experter på Forumet kunde fixa fram något sånt. Annars så tycker jag det här forumet är ett mycket bra forum, med mycket information.
:)
Nybörjaren
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Begripliga Foa ritningar efterlyses. Och Byggförklaring.

Inlägg av Andy »

Jag har byggt två st enligt denna princip:
http://uploading.com/files/c33abm6f/FOA ... vning.pdf/
Dock har jag i efterhand kommit fram till att det inte är det effektivaste sättet... Men det kanske hjälper till med några ideer. Utöver det får man en fin överblick på den ifall man kollar denna bild:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15170

Jag kan skissa upp en bild på hur jag tror att det är lättast att tillverka den.

Edit: Varför just en foa?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Begripliga Foa ritningar efterlyses. Och Byggförklaring.

Inlägg av jokkman »

danneman63 skrev:hej! Funderar på att bygga en foa. Men ingen av ritningarna på det här forumet är något som jag begriper. Det jag önskar är en riktig ritning
och en mycket UTFÖRLIG OCH DETALJERAD byggbeskrivning.
Skulle varit jätte kul om någon av er experter på Forumet kunde fixa fram något sånt. Annars så tycker jag det här forumet är ett mycket bra forum, med mycket information.
:)

En mycket bättre byggbeskrivning än "bubbels" har jag inte sett ännu :-)
Läs här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=14720

Sedan beror det ju också på om du ska bygga en "orginal FOA" / "mellan FOA" eller rent av en "Fet FOA", det finns bra bilder som är förklarande i "XL FOA" bygg beskrivningen också. Har personligen bara byggt mellan och fet FO'er, dessa har då fungerar mycket bra!
Läs igenom posterna i forumet innan du börjar minst 2ggr så att du känner att du har "koll på läget" sedan är det inte speciellt krångligt att bygga en FOA!

Lycka till
Senast redigerad av jokkman, redigerad totalt 1 gång.
danneman63
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 09, 2012 23:57

Mått?

Inlägg av danneman63 »

Vilka mått är det på T koppling?
Nybörjaren
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster