Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

expansionskärl till kokkärl?

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
diniroo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis mar 19, 2013 13:35

expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av diniroo »

hejsan, vet att det finns lite olika inlägg angående frågan om detta men hittade inget om just det jag funderade på så ville kolla med alla er för att vara säker innan jag gav mig in på det å köpte ett sådant.

skulle detta 50L kärl funka som kokkärl eller kan det finnas något dåligt material i det eller så? någon som vet eller kanske använder ett sådant?
http://www.rinkabyror.se/artikel/expans ... rostf-35l/

vill inte gärna sitta å göra gift.. kommer elda under den i en hemmagjord avancerad "vedugn"
diniroo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis mar 19, 2013 13:35

Re: expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av diniroo »

INGEN som har svar??? skulle verkligen behöva veta
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av aqua vitae »

rostfritt stål 304L och 316L är ok. Men även om det verkar romantiskt att sitta ute i skogen och elda som på moonshiners är det nog enklare om du fixar ett vattenkokarelement och någon slags strömkälla.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av Knox »

http://www.jula.se/elverk-650-w-740036 om 650 watt räcker :D har ingen koll på det här med hembränning
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Re: expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av Tokke2 »

650 watt tar väldigt lång tid

för 50 liter ska man helst köra 3 kw eller mer, men även 2 kw funkar i välisolerat kärl
diniroo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis mar 19, 2013 13:35

Re: expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av diniroo »

aqua vitae skrev:rostfritt stål 304L och 316L är ok. Men även om det verkar romantiskt att sitta ute i skogen och elda som på moonshiners är det nog enklare om du fixar ett vattenkokarelement och någon slags strömkälla.
hur vet man om de är 304L eller 316L?
men så dom där kärlen jag länkade (speciellt 50L'ern) skulle funka fint och vara säkert?

vet att det är enklare med eldrivet men dyrare och jobbigare så därav har jag ingen lust med det :/
Hawkeye
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons dec 26, 2012 21:01

Re: expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av Hawkeye »

Kan få ta på ett sånt här gratis http://www.rinkabyror.se/artikel/trycke ... elect=true exp kärl fast på 500-600L :P utan gummibälg i, har en fet fläns koppling uppe på kärlet står på ben, bara montera kollonrör, elpatron, avtappnings kran och termometer så har man en riktigt fet maskin :twisted: dock kanske lite dryg att göra mäsken till den :roll:
diniroo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis mar 19, 2013 13:35

Re: expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av diniroo »

Hawkeye skrev:Kan få ta på ett sånt här gratis http://www.rinkabyror.se/artikel/trycke ... elect=true exp kärl fast på 500-600L :P utan gummibälg i, har en fet fläns koppling uppe på kärlet står på ben, bara montera kollonrör, elpatron, avtappnings kran och termometer så har man en riktigt fet maskin :twisted: dock kanske lite dryg att göra mäsken till den :roll:
bara för att skryta eller ;)?

jag ska köpa ett begagnat expansionskärl som sägs vara i rostfritt stål, finns det något sätt att se eller vara säker på det och att det är säkert att bränna i?
diniroo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis mar 19, 2013 13:35

Re: expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av diniroo »

men är det verkligen ingen som har köpt ett sådant kärl och använt sig av som kan dela med sig lite info?

tycker det borde funka fint eftersom det står att de är i rostfritt men täntke om någon visste säkert..?
Hawkeye
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons dec 26, 2012 21:01

Re: expansionskärl till kokkärl?

Inlägg av Hawkeye »

diniroo skrev:
Hawkeye skrev:Kan få ta på ett sånt här gratis http://www.rinkabyror.se/artikel/trycke ... elect=true exp kärl fast på 500-600L :P utan gummibälg i, har en fet fläns koppling uppe på kärlet står på ben, bara montera kollonrör, elpatron, avtappnings kran och termometer så har man en riktigt fet maskin :twisted: dock kanske lite dryg att göra mäsken till den :roll:
bara för att skryta eller ;)?

jag ska köpa ett begagnat expansionskärl som sägs vara i rostfritt stål, finns det något sätt att se eller vara säker på det och att det är säkert att bränna i?
är de rostfritt tycker ja de ska funka bra, kom bara ihåg den gulgröna säkerhetsjorden och någon typ av säkerhets ventil

skryta och skryta skulle lätt tagit hem kärlet om jag haft plats men bor ju i en 2a så ryms ju inte i min skrubb :cry:
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster