Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FOA-Boster

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

FOA-Boster

Inlägg av jokkman »

Hejsan bryggbröder och systrar!

Jag har funderat ett bra tag på att göra en "FOA boster" tanken med den är att man skall kunna koppla in den mellan kolonnen och foa'n för att få bättre effekt på körningen (effekt=höja kvalite'n på produkten) man ska också kunna använda den i andra kombinationer. tex mellan kärl och en stripper för att höja % och ändå få med smaker vid tex tillverkning av Gin osv. Bara koppla till en kylare och det blir "en stripper" med högre % på produkt uttaget.

Jag har inte byggt den ännu utan tänkte först höra vad ni tror om detta och förslag på konstruktion mm.

Så vad tror ni, "bra eller anus"????


1. 12mm
2. 35mm
3. 22mm
4. gängmuff

totalhöjd: 400mm
kylare 35mm * 200mm
foa-boster.jpg
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: FOA-Boster

Inlägg av stillton »

det du pratar om är i princip en överkomplicerad labmaster. det finns många belägg rapporterade (både i teori och praktik) varför det inte fungerar.

en FOA i sig fungerar inte bra för separation, det kan man om inte annat se på den låga alkoholhalten den producerar. en FOA på toppen av en kolonn fungerar enbart eftersom den producerar reflux till kolonnen (det är kolonnen som står för separationen, inte FOAn på toppen). men en enkel CM är både enklare att bygga och ger bättre resultat, eftersom den är enklare att justera, och tar inte lika mycket höjd i anspråk.

en spiral på toppen av en kolonn fungerar lite som du har tänkt det, men fungerar eftersom den stora mängden rör ger plats för att separera spriten, samtidigt som refluxen hjälper kolonnen under spiralen med separationen. att sätta spiralen först och kolonnen på toppen vore meningslöst, eftersom spiralen i sig inducerar tillräckligt med reflux för att fungera på egen hand, och kolonnen på toppen inducerar en väldigt liten mängd reflux utan en kylare på toppen.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA-Boster

Inlägg av jokkman »

stillton skrev:det du pratar om är i princip en överkomplicerad labmaster. det finns många belägg rapporterade (både i teori och praktik) varför det inte fungerar.

en FOA i sig fungerar inte bra för separation, det kan man om inte annat se på den låga alkoholhalten den producerar. en FOA på toppen av en kolonn fungerar enbart eftersom den producerar reflux till kolonnen (det är kolonnen som står för separationen, inte FOAn på toppen). men en enkel CM är både enklare att bygga och ger bättre resultat, eftersom den är enklare att justera, och tar inte lika mycket höjd i anspråk.

en spiral på toppen av en kolonn fungerar lite som du har tänkt det, men fungerar eftersom den stora mängden rör ger plats för att separera spriten, samtidigt som refluxen hjälper kolonnen under spiralen med separationen. att sätta spiralen först och kolonnen på toppen vore meningslöst, eftersom spiralen i sig inducerar tillräckligt med reflux för att fungera på egen hand, och kolonnen på toppen inducerar en väldigt liten mängd reflux utan en kylare på toppen.
Tack för svaret

OK, så det är "anus" med andra ord....
Jag har idag en så kallad "fet-foa" med kolonn (80cm), och tanken var att montera denna mellan kolonnen och min "fet-foa". Jag är inte intresserad av att bygga en cm/spiralis osv utan tanken var att få till ett "add-on" till min bef utrustning som jag kunde använda vid gin körning för att få lite mera % (utan kolonn), få en extra reflux vid vanlig körning mm.

Men det kanske är lättare att lösa det på andra sätt som du säger.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: FOA-Boster

Inlägg av stillton »

ja, bygg ett VM-huvud, och skrota FOA, så kommer du få full kontroll och bättre resultat istället.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA-Boster

Inlägg av jokkman »

stillton skrev:ja, bygg ett VM-huvud, och skrota FOA, så kommer du få full kontroll och bättre resultat istället.
ha ha, vet att du inte är en "FOA-it" men skrota FOAN kommer jag inte att göra, är för nöjd med enkelheten och resultatet!

Men jag är nyfiken på ARC lösningarna också så det blir troligen ett "add-on" huvud framöver åt VM/ARC hållet.

Ska plugga på ordentligt om teknikerna så man har koll på vad som passar mig bäst (med mina förutsättningar)
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: FOA-Boster

Inlägg av stillton »

jokkman skrev:
stillton skrev:ja, bygg ett VM-huvud, och skrota FOA, så kommer du få full kontroll och bättre resultat istället.
ha ha, vet att du inte är en "FOA-it" men skrota FOAN kommer jag inte att göra, är för nöjd med enkelheten och resultatet!

Men jag är nyfiken på ARC lösningarna också så det blir troligen ett "add-on" huvud framöver åt VM/ARC hållet.

Ska plugga på ordentligt om teknikerna så man har koll på vad som passar mig bäst (med mina förutsättningar)
att implementera ARC till FOA är hur enkelt som helst, men att sen anstränga sig och faktiskt göra det, är hur dumt som helst..

att jämföra headsseparation mellan LM/VM/CM är verkligen intressant, och något som fler borde jämföra och implementera på olika vis för att vi ska förstå mekanismerna till 100%. men att jämföra det med FOA finns inte om man lever i verkligheten..

vad har du tänkt att komma fram till? om man gör si så ger det 2,6 dm hetp och om man gör så, så ger det 2,8 dm hetp? vad är poängen med det?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA-Boster

Inlägg av jokkman »

stillton skrev:
jokkman skrev:
stillton skrev:ja, bygg ett VM-huvud, och skrota FOA, så kommer du få full kontroll och bättre resultat istället.
ha ha, vet att du inte är en "FOA-it" men skrota FOAN kommer jag inte att göra, är för nöjd med enkelheten och resultatet!

Men jag är nyfiken på ARC lösningarna också så det blir troligen ett "add-on" huvud framöver åt VM/ARC hållet.

Ska plugga på ordentligt om teknikerna så man har koll på vad som passar mig bäst (med mina förutsättningar)
att implementera ARC till FOA är hur enkelt som helst, men att sen anstränga sig och faktiskt göra det, är hur dumt som helst..

att jämföra headsseparation mellan LM/VM/CM är verkligen intressant, och något som fler borde jämföra och implementera på olika vis för att vi ska förstå mekanismerna till 100%. men att jämföra det med FOA finns inte om man lever i verkligheten..

vad har du tänkt att komma fram till? om man gör si så ger det 2,6 dm hetp och om man gör så, så ger det 2,8 dm hetp? vad är poängen med det?
tråkigt att du missförstår mig, jag lever i verkligheten :-)

det jag menade var att:
Jag tycker att min FOA uppsättning fungerar bra för mig. Enkel att hantera, producerar snabbt med OK resultat.

Jag är intresserad av bla ARC tekniken och tanken är att "när jag har läst på" bygga en ny "topp del" till min bef kolonn (ej använda FOA'n på toppen) med tex en ARC lösning. Om det blir hetp 2,6 eller 2,8...... det är inte det jag är ute efter utan att kunna hantera en annan framställningsteknik, förstå den och utnyttja den med mina begränsningar till fullo. Den tekniken får dock inte innebära "justeringar var annan minut" för att få ett OK resultat på produkten. dvs man kan inte gå på kiosken under tiden för att då "skiter sig allt"... ej heller ta 48 timmar att få ut produkten.

en annan framtidsaspekt är att ha flera olika toppar/kolonner och kunna kombinera dessa på olika sätt för att kunna producera annat än "ren" vodka tex Gin osv

hoppas detta förklarar vad jag menar/tänker
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: FOA-Boster

Inlägg av stillton »

absolut. kör på en plastis. vissa påstår att man inte kan ta cuts med en sån, men det är bara skitsnack. en plastis är hur som helst helt perfekt för dig.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: FOA-Boster

Inlägg av latmasken »

jokkman skrev:Om det blir hetp 2,6 eller 2,8...... det är inte det jag är ute efter utan att kunna hantera en annan framställningsteknik, förstå den och utnyttja den med mina begränsningar till fullo.
Då kan du ju mer eller mindre släppa FOAn direkt, för det är knappt nån som kan förklara hur den fungerar.

Att förstå hur en VM/LM/CM fungerar är MYCKET enklare.

FOA är stenålder helt enkelt, den är inte konstruerad för att tillverka drickbar sprit utan konstruerades för att snabbt destillera fram fordonsbränsle.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster