Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare bygga FOA!

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Nybörjare bygga FOA!

Inlägg av blown »

Hej!

Är helt spanking ny inom området, förrutom ett par rundor i en plastis som gjorde så stort intryck på mig att jag tänkte bygga en FOA.

Ivrig som jag var så beställde jag rör och kopplingar innan jag var 100 insatt i ämnet vilket resulterat i att jag köpt för korta rör för en fet-FOA, eller då alternativ för grova rör för en liten FOA, om man ska köra efter ritningen.

Så frågan är väl egentligen hur noga det är med proportionerna på fet-FOAN, om man ska köra med kolonn? Kan jag kanske korta längden på produktkylningen? Hur blir refluxen med en något kortare kylning i början?
Köpte 0,5m 22mm-rör, 0,5m 15mm-rör och 1m 22mm-rör, och ska som sagt sätta ihop allt med färdiga kopplingar likt den Bubbel gjorde i denna tråden: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=14720 så lite kortare blir ju rören i och med all längd som kopplingarna bidrar med.
Jag har däremot valt att köra med 22mm-rör även för produktkylaren, men jag ska ha reglerbart flöde för respektive kylare, så det ska väl inte spela någon roll.

Vidare går jag och grubblar över om det är ett alternativ att sätta ihop FOA:n med silikon istället för att löda? Jag har aldrig lött kopparrör, och tänker att det borde gå att göra det riktigt snyggt även med silikon, förutsatt att silikonet beständigt mot alkohol?

Uppskattar all hjälp, kritik och idéer :)

EDIT: såg att det redan fanns en tråd med snarlik titel om måttförhållanden för FOA:n så jag byter rubrik!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nybörjare bygga FOA!

Inlägg av Andy »

blown skrev:Hej!

Är helt spanking ny inom området, förrutom ett par rundor i en plastis som gjorde så stort intryck på mig att jag tänkte bygga en FOA.

Ivrig som jag var så beställde jag rör och kopplingar innan jag var 100 insatt i ämnet vilket resulterat i att jag köpt för korta rör för en fet-FOA, eller då alternativ för grova rör för en liten FOA, om man ska köra efter ritningen.

Så frågan är väl egentligen hur noga det är med proportionerna på fet-FOAN, om man ska köra med kolonn? Kan jag kanske korta längden på produktkylningen? Hur blir refluxen med en något kortare kylning i början?
Köpte 0,5m 22mm-rör, 0,5m 15mm-rör och 1m 22mm-rör, och ska som sagt sätta ihop allt med färdiga kopplingar likt den Bubbel gjorde i denna tråden: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=14720 så lite kortare blir ju rören i och med all längd som kopplingarna bidrar med.
Jag har däremot valt att köra med 22mm-rör även för produktkylaren, men jag ska ha reglerbart flöde för respektive kylare, så det ska väl inte spela någon roll.

Vidare går jag och grubblar över om det är ett alternativ att sätta ihop FOA:n med silikon istället för att löda? Jag har aldrig lött kopparrör, och tänker att det borde gå att göra det riktigt snyggt även med silikon, förutsatt att silikonet beständigt mot alkohol?

Uppskattar all hjälp, kritik och idéer :)

EDIT: såg att det redan fanns en tråd med snarlik titel om måttförhållanden för FOA:n så jag byter rubrik!
"Köpte 0,5m 22mm-rör, 0,5m 15mm-rör och 1m 22mm-rör"
Antar att det ska stå:
"Köpte 0,5m 22mm-rör, 0,5m 15mm-rör och 1m 12mm-rör"

Jag antar att du är samma snubbe som från flashback som då har köpt:
art.nr
3905 Löd helböj 2 muff 12mm 6,00st 22,80kr
3840 Löd T-rör 22x12x15 5,00st 385,00kr
3831 Löd T-rör 15x12x15 1,00st 16,00kr
3822 Löd T-rör 12x15x12 1,00st 32,20kr
3813 Löd T-rör 12 1,00st 5,70kr
3912 Löd förminskning 15x12 1,00st 5,70kr
3481 Hårda kopparrör 12 mm 1,00st 44,00kr
3482 Hårda kopparrör 15 mm 0,50m 27,50kr
3484 Hårda kopparrör 22 mm 0,50m 41,00kr
7670 Löd returböj 12mm 2,00st 69,20kr

Jag tror att dina rör möjligtvis kan räcka.
Kylarna ska vara ca 22cm långa.
Då du monterat ihop:

Refluxkylare:
T-rör 22x12x15 - 17cm 22mm - T-rör 22x12x15

Produktkylare:
Löd förminskning 15x12 - T-rör 22x12x15 -17cm 22mm- T-rör 22x12x15 - Löd förminskning 15x12(Du verkar bara ha en lödförminskning?)

Så blir i princip kylarna 22 cm långa. Då har du 16cm rör kvar som du kan använda till röret som ansluts till kärlet följt utav ytterligare ett T-rör 22x12x15 för att få det till rätt längd.

Då vet vi att du har tillräckligt med 22mm rör.

15mm röret antar jag ska ersätta det ursprungliga 10mm röret på brännaren. Där behöver du ca 40cm. Vilket du har.

Men nu ska vi se.. ifall du har tillräckligt med 12mm rör. Du har 6st 12mm böjar. ett 12mm t-rör. ett 12x15x12. Dessa plus någon enstaka cm 12mm rör gör så att du har klart toppen utav brännaren. Där 12mm röret länkas med produktuttaget och refluxkylaren. Så vi offrar ca 8cm 12mm rör till denna delen. Till vänster sida behövs ca 30cm 12mm rör. Till höger sida ca 23cm. Sedan offrar vi ca 15cm på att 12mm rören ska länkas samman med 15mm och 22mm.
Efter det återstår bara Produktsidan... ca 25cm för att gå igenom produktkylaren. Sedan så har du en 12mm helböj som länkar samman det röret med toppen utav andra delen. Och sedan har du vattenlåsdelar.

så nu ska vi se

8+30+23+15+25=101

Med JÄVLA tur så räcker allt ditt material precis!
Jag skulle vilja påstå att det räcker eftersom du alltid kan förminska brännaren ca 1cm eller liknande...

Ifall jag är otydlig så kan jag ge dig lika tydliga ritningar som du har fått på flashback.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nybörjare bygga FOA!

Inlägg av Andy »

Sålänge du inte gör en lika lång produktkylare som Bubbel så räcker rören.

Att kunna reglera kylvattnet i vardera kylare är inte dumt.

Att sätta ihop FOA;n med silikon är väl möjligt.... men det blir nog världens helvete då du har så många kopplingar. Att mjuklöda är inte så svårt, det du behöver är en gasolbrännare från tex biltema och silverlod+flussmedel från jula/Clas Ohlson.

En röravskärare skulle nog underlätta väldigt mycket i ditt byggande om du inte redan har en.
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Re: Nybörjare bygga FOA!

Inlägg av blown »

Tack för infon!

Jag kan ha tänkt lite fel nu, men jag tänkte att det inte kommer behövas någon muff, nu när jag fick tag i t-kopplingar med måtten 22-12-15, vilket inte Bubbel verkat hitta när han gjorde sitt projekt.

Jaja, har en VVS-butik i närheten, så det ska väl lösa sig i slutändan om det fattas något!

Får väl se om jag vågar mig på att löda. Måste ändå hetta upp rören och försöka få ut bucklorna och kröken som fraktbolaget ställt till med.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nybörjare bygga FOA!

Inlägg av Andy »

blown skrev:Tack för infon!

Jag kan ha tänkt lite fel nu, men jag tänkte att det inte kommer behövas någon muff, nu när jag fick tag i t-kopplingar med måtten 22-12-15, vilket inte Bubbel verkat hitta när han gjorde sitt projekt.

Jaja, har en VVS-butik i närheten, så det ska väl lösa sig i slutändan om det fattas något!

Får väl se om jag vågar mig på att löda. Måste ändå hetta upp rören och försöka få ut bucklorna och kröken som fraktbolaget ställt till med.
22-12-15 blir svårt att fästa på produktkylaren, Eftersom det är 12mm rör på den och inte 15mm.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster