Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Foa-principen

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Tvärs
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön aug 19, 2012 21:25

Foa-principen

Inlägg av Tvärs »

Farbror plast har på ett bra sätt beskrivit foaprincipen på sidan 6 i tråden Foa brännaren.
Jag är inte helt övertygad trotts pedagogiska exempel...

Kan det vara såhär i stället:

I foan längst ner kommer ångan från kokkärlet, där finns det två vägar att gå, en liten del av ångan kommer att fortsätta rakt in i kolonnen, men på sidan runt om finns det en glipa och ånga kommer att tryckas in även där, så mest ånga kommer att gå in till vänstra röret.

Ångan kommer med fart och åker förbi mittröret (och avtappningsröret) högst upp, direkt till det högra röret (högra kretsen). Det högra röret mynnar ut i mittröret (vid pipen) med kylning och blandas med lite varm ånga och värmen från kokkärlet. 
 
Ångan fortsätter uppåt från pipen och hamnar i vid kylaren på mitt/stigröret. En del ånga kondenserar och spriten blir starkare när ångan möter den kondenserade ångan som rinner ner. Därefter möter den kylda ångan den varma ångan från vänstra röret i t kopplingen högst upp igen och förstärker farten i högra kretsen som samtidigt är mittrör och kondensator osv.

Detta gör att gaser koncentreras då den cirkulerar snabbt / många gånger i högra kretsen.

Alkoholen blir så pass lättflyktig så den kommer att dra sig till kylare två där uttag sker.

Ingen har vad jag vet berört faktumet att ett högre tryck (högre vattenlås)
skapar mer kondensation (som i en ac) vilket borde vara justerbart? (lätt ordnat). Kanske ger snabbare men svagare resultat, dock borde det väl vara justerbart/optimerat?

En fråga dock... På gamla bilden där Foan är i handen tycks även det yttre röret vara ihopklämt längst ner.. Ingen som noterat detta?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Foa-principen

Inlägg av Blådåren »

Joo, det har nog dom flesta som pysslat med foa gjort.
Detta nästan helt hopklämda rör styr (om jag minns rätt ) dels att du får ett litet övertryck( som gör att du trycker produkten genom vattenlåset i slutet) dels får en viss mängd reflux.

Finns en fin ritning på foa, nånstans här på forat, "konyagi" eller nåt sånt kallades visst ritaren.

Fast är man intresserad av bra kvalitet på produkten så finns den en hel del nyare teorier som ger ett oerhört mycket bättre resultat...

FOA:n är väl från 40-talet enligt sägnen :roll: :wink:

"edit"
Ritningen och funktionsprincipen fanns visst i första inlägget, som en "sticky" :D
Sprit löser mycket, men inte problem..
Tvärs
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön aug 19, 2012 21:25

Re: Foa-principen

Inlägg av Tvärs »

Vattenlåset längst ned på stig/mittröret med en millimeter har jag koll på men titta på bilden med "foan i handen" ser du att även ytterröret tycks vara hopklämt...!
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Foa-principen

Inlägg av Blådåren »

Du får nog länka en bild, eller hänvisa vart den bilden finns !.
Hittar den iaf inte .

men , varför en sådan fashination för en så gammal ( iofs vacker) skapelse som inte klarar att ge ren sprit , brutalt uttyckt ?.

"edit"
Dessa sköna formuleringar innehåller mycket sanning..
stillton skrev:
ogillar man av nån anledning roland cedermark, och ändå vill vara lite klämmig, så kan foan vara ett utmärkt alternativ.

rkr skrev:
FOA has only ornimetary value - it has nothing to do with neutral spirits. You might just as well put a garden gnome on top of your column
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Foa-principen

Inlägg av Andy »

På den bilden däf bottenröret är ihopklämt. De levererades så till kunderna som köpte dem förut pga av nå lag/regel. Så kunderna fick såga av strax ovamför det ihoppressade innan de använde dem
Tvärs
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön aug 19, 2012 21:25

Re: Foa-principen

Inlägg av Tvärs »

Tack för infon;)

Ingen som tror att jag är ute o cyklar om principen?

Någon som testat kortare kylningsväg i stigröret (högre upp), som i en kolonn...
Någon som testat ändra avstånd mellan t-koppling vid stigröret och t-koppling för uttag?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Foa-principen

Inlägg av Andy »

Ingen aning om någon testat de där sakerna. Farbror plast påstod att uttaget satt fel i en tråd förut... http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=1293

Det är dock väldigt förvirrande att läsa eftersom en användares kommentarer har tagits bort.
Tvärs
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön aug 19, 2012 21:25

Re: Foa-principen

Inlägg av Tvärs »

Intressant. För 9 år sedan funderade man på det jag funderar på nu.
Det låter som att farbror tänkte/er som mig trotts allt.


Hade missat den tråden -tack!
Hur det blev med att montera utloppsröret under t-kopplingen högst upp i mittröret verkar inte ha testats?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Foa-principen

Inlägg av Andy »

Tror inte det har testats ännu. Du kan ju ge dig in på det. Skulle vara kul och se hur det blir :D
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster