Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Funderingar på den ultimata kolonhöjden

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
slainte
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör maj 12, 2012 0:25
Ort: Skellefteå

Funderingar på den ultimata kolonhöjden

Inlägg av slainte »

Jag har nu byggt mig en fetfoa och jag ska ha den på en kolon.

Jag har möjlighet att bygga i stort sett med vilka syrafasta rördimensioner som helst. Jag har tagit ett 43 mm rör (hade passande mejerikopplingar i den diametern hemma) och kapat det 1250 långt, jag har inte funderat än på vilken effekt jag kommer använda i kokaren, men ca 2 Kw i maxeffekt med möjlighet att gå ner till 900 w.

Jag har tryckt i 15 skurbollar i röret men ska nog ta några fler, det får plats med minst 5 till.

Har också byggt om min gamla kokare till stripper, så jag kommer köra strippad mäsk i foan.

Ni som kör med foa, vad tror ni om kolonlängden? Ska jag lägga på en halvmeter eller blir det bara onödigt långt då?


Jag har också börjat bygga en till foa i syrafast, 3 gånger större än originalfoan. Då kommer nedre röret ha samma diameter som kolonröret.
Problem ska lösas som en hund, kan man inte äta det eller sätta på det, pissa på det och gå iväg.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Funderingar på den ultimata kolonhöjden

Inlägg av destillergeek »

den ultimata kolonnhöjde nför en fet FOA är 1 meter 70mm koppar rör eller 1,3 meter 51 rör då kommer slutprodukten att smaka som helt vanlig vodka :D

men då gäller det att du ställer in den helt rätt samt att du packar kolonnen med skurbollar eller kopparnät från amphora!

lycka till med din bebis först körning :)
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Funderingar på den ultimata kolonhöjden

Inlägg av destillergeek »

plus en sak till TÄNK så här!

51mm kan du köra 1-1,5 kw
60mm kan du köra 1,5 - 2kw
71mm rör kan du köra 2 - 2-5 kw osv

aqltid bra och ha :D
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster