Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Metod för vintunne lock?

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
sebbe898
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:13

Metod för vintunne lock?

Inlägg av sebbe898 »

Tja nu har ja startat upp o kört min vm i några timmar. Men locket till vintunnan svek mig. Har 2 spånskivor fastskruvade ovanpå locket som bygger upp totalt 3-4 cm. Efter en stund började kollonen stå snett. När jag rätade upp den började det såklart läcka. Kollonen var tätad med gängtejp vid hålet på vintunnan vilket visade sig att inte fungera.

Går det ens att använda spånskivor eller är dom för porösa i matterialet? Om det nu går att använda spånskivor hur ska jag fästa kollonnen kommer det verkligen hålla med silokon?

Frågar för jag gärna inte vill avbryta nästa gång jag kör utan vill gärna ha lite råd från er erfarna :)

Tack på förhand
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av stillton »

svårt att säga utan att veta hur det ser ut, och vad som gett vika.
du bör fästa en skarvmuff genom hinklocket, och sen sätta kolonnen i den.
har du kollat rikus e-bok?

Simple Low Cost Stills

visar ganska tydligt hur man får det stadigt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av latmasken »

Gängtejp funkar inte till sån tätning, du behöver nåt som klarar lite rörelse. Gängjep är mest gjord för att fylla ut springor.

Sillikon borde vara mycket vettigare att köra med.
sebbe898
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:13

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av sebbe898 »

Okej tack för svaren.

jag har lagt 2 spånskivor ovanpå varandra och gjort ett hål med hålsåg. därefter lindade jag gängtejp runt kollonen och trädde ner den i hålet. vilket fungerade i några timmar.

Jag tänkte limma fast en 4 kantig träbit med ett lim som blir riktigt hårt 7 cm upp på kollonnen som får agera fläns mot locket. Sedan täta nedre delen mot locket med silicon.

kollonnen är i rostfritt och har ingen möjlighet att svetsa en fläns på den än på ett tag. så jag tänkte testa den här metoden med 15 liter mäsk och se hur det fungerar.

Off topic. När jag körde min vm så kunde jag bara öppna kranen en tiondel för att få ut nästan en liter i timmen och 95 % är det normalt? ventilen är 22 millimeter
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av stillton »

sebbe898 skrev: Off topic. När jag körde min vm så kunde jag bara öppna kranen en tiondel för att få ut nästan en liter i timmen och 95 % är det normalt? ventilen är 22 millimeter
nej, det är inte normalt för en vanlig VM.
antingen rinner det in vätska via kolonnväggen (alltså snarare LM än VM), eller så floodar det på en centreringsring som du har strax under produktuttaget (packning som ligger mot centreringsring?) och flödar över till produktuttaget. alternativt att du packat packningen väl hårt, och/eller kör på hög effekt.
väldigt svårt att styra en kolonn som beter sig så, du bör försöka lösa det.

angående locket så måste du se till att det tätar mellan locket och kolonnen. spånskivorna får inte komma i kontakt med ångorna. att sätta en muff som du kan fästa permanent i locket skulle underlätta mycket. det borde gå att göra utan någon avancerad fläns. exempelvis dra fast en slangklamma på muffen så att den inte kan glida nedåt, och kila fast den i spånskivorna.

sen skulle jag rekommendera att du stöttar kolonnen mot en vägg, eller med ett snöre i taket.
sebbe898
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:13

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av sebbe898 »

okej tack för hjälpen. har köpt silikon nu.

Jag såg att packningen låg emot centreringen nu.

Får packa om kollonnen. måste man sätta något stopp mot centreringen och packningen ? mvh
Jussi

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av Jussi »

sebbe898 skrev:okej tack för hjälpen. har köpt silikon nu.

Jag såg att packningen låg emot centreringen nu.

Får packa om kollonnen. måste man sätta något stopp mot centreringen och packningen ? mvh
*Med silikon menar du väl "akvariesilikon" ?
*Ett stopp för packningen är att rekommendera och tar 1minut att tillverka, klipp en bit (RF/Koppar) och böj det som ett S eller ett Z.
sebbe898
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:13

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av sebbe898 »

ja det är akvariesilikon. det som finns på clasohlsson.

Har nu limmat fast en träbit på 7 cm upp på kollonnen med 2 komponents lim ska även sätta en slangklämma ovanpå som stilton rekommenderade. annars är allt tätat med akvariesilikon.

Har monterat ett stopp för packningen med. får se hur det bra håller.
Jussi

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av Jussi »

sebbe898 skrev:ja det är akvariesilikon. det som finns på clasohlsson.

Har nu limmat fast en träbit på 7 cm upp på kollonnen med 2 komponents lim ska även sätta en slangklämma ovanpå som stilton rekommenderade. annars är allt tätat med akvariesilikon.

Har monterat ett stopp för packningen med. får se hur det bra håller.
okej :) du kan ju lägga opp bild så vi får se hur du tänker dig? (ifall du har en kamera)
sebbe898
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:13

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av sebbe898 »

Ja självklart. Måste jag lägga upp bilden på någon sida först?
Har du något tipps så jag får upp en bild.
Edit hittade en sida

Bild

Bild

Det är inte så välputsat. Men så hantverket ser ut när man bor i en etta och har kök vardagsrum verkstad o sovrum i samma rum.

Edit igen: Högst upp ser ni träskivan. där har jag 2 komponent epoxy. nere vid vinlocket har jag akvarie silikon.

MVH
sebbe898
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:13

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av sebbe898 »

verkar fungera bra med infästningen. den är även upphängd i taket som säkerhet.

Har kokat en halvtimme nu och är 79 grader vid uttaget.

Edit tagit ut 25 cl just nu. stabiliserade över en timme temp har legat på konstant 79 grader.
sebbe898
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:13

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av sebbe898 »

Tempen visar tyvärr inte decimaler. Tempen är just nu 79 grader.

Får ut mellan 92-93% Kör en ostrippad sats på 15 liter.

Har tagit ut en halvliter nu och spriten smakar fortfarande finkel!! Är det verkligen normalt?? trodde jag skulle kunna ta ut body efter en halvliter heads. Jag har kört riktigt sakta,


Lite data.
2kw, 30 liters vinhink ej isolerad. 1 meter packad kollonn 2,5 tum med en centreingsring 3 cm under produkt uttag. har packat så det ligger 3 skurbollar sida vid sida som är utdragna ca 20 cm

Jag är mest misstänksam för att jag har packat för hårt/löst hur ska man packa med skurbollar på bästa viset?

Edit. jag testade att köra riktigt riktigt långsamt nu. fick bara ut 93 % ändå

Har bara fått ut en liter som var värt att använda...
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av destillergeek »

jag tror du ska undika spånskivor över huvud taget!
det är dåligt material att bygga i för skruvar du fast en skruv en gång så måste den sitta i hela tiden annars är skarven förstörd!

spånskiva har även en j..la tendens att suga i sig vatten och när den gör det så är det adjös med det lim som håller ihop all spån! resultatet blir en inte alls för fin mjuk spånhög!

ta björk eller furu eller om du har möjlighet köp ett expansionskärl
jag köpte mitt som jag specialbeställde!

fick ett komplett kärl på 35 liter med en 2 tums gängad muff på toppen och en 40R gänga på botten som jag fick in en universial elpatron i :D
allt detta för endast 1200kr :D
amatör-jobbare
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån aug 02, 2010 16:59

Re: Metod för vintunne lock?

Inlägg av amatör-jobbare »

fick ett komplett kärl på 35 liter med en 2 tums gängad muff på toppen och en 40R gänga på botten som jag fick in en universial elpatron i
allt detta för endast 1200kr
var hittar man det?
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster