Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kokplatta

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

kokplatta

Inlägg av destillergeek »

tjena jag har en foa jag ska sätta i ett expansionskärl rostfritt med platt underdel!
kan man ställa en kokplatta under kärlet på 1.5 kw på 35 liters kärl eller är det för lite? om för lite har nån något tips då jag helst inte vill hålla på att svetsa i kärlet!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: kokplatta

Inlägg av Andy »

Nu e jag trött så detta lär gå åt helvete...

1cal krävs det för att värma 1gram vatten en grad.
1cal=4,184joule

Om vi räknar på att vatten har samma denstitet osv som mäsk så krävs det för att värma 35liter vatten från rumstemperatur till låt säga 78,4grader. Vi räknar att rumstemperaturen är 24,4 grader för att vara extra lata. 78,4-24,4=54. Vi ska altså höjja mäsken med 54grader.
Eftersom vi nu räknar mäsken som vatten så är denstiteten 1kg per Liter, beroende på temperaturen men det struntar vi i.

35liter väger då altså 35000gram.
Det krävs altså 35000cal för att värma det , dvs 35kcal eller 146440joule eller energivärdet i en knäckemacka(börjar ana lite oråd nu när jag tänker så.

146,44kJ krävs för uppvärmningen.

W=J/s
Dina 1,5kW=1500W
Allting insatt:
1500=14644/s

S=14644/1500

S=97

eeh.... O.o
Jag gör ett nyrr försök imorgon när jag är utvilad , jag låter detta stå ifall att någon ser var mitg missrag kom in och på så vis kan fortsäta räkna därifrån
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: kokplatta

Inlägg av Andy »

Felet var vid knäckemackan. Det krävs 35kcal för o värma allt en grad så 35x50=1750.
Det krävs 1750kcal, dvs 4billys pizzor, för att värma mäsken 50 grader.

W=j/s
1750x10^3 gånger 4,184=7322000


1500=7322000/s

S=7322000/1500=4881,33333


Kort sagt. med dina 1,5kW tar det 4881sekunder dvs 81minuter att värma mäsken från 24,4grader till 78,4grader förutsatt att det inte finns några värmeförluster vilket det dock gör .

Men svaret på din fråga, Ja du kan använda den där kokplattan till ditt 35liters kärl
Senast redigerad av Andy, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: kokplatta

Inlägg av aqua vitae »

Fina siffror, fattar själv inte så mycket av det där men det stämmer säkert :wink:
Nu skall ju dock mäsken värmas till kokning, vilket sker vid högre temperatur än 78,4 grader såvida du inte kokar ren etanol. Då mäsken är en blandning av etanol med kokpunkt runt 78 grader och vatten (med mera) med kokpunkt runt 100 grader kommer mäsken således koka någonstans mellan dessa grader. Typ strax över 90 grader beroende på alkoholhalt i mäsken.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: kokplatta

Inlägg av Andy »

aqua vitae skrev:Fina siffror, fattar själv inte så mycket av det där men det stämmer säkert :wink:
Nu skall ju dock mäsken värmas till kokning, vilket sker vid högre temperatur än 78,4 grader såvida du inte kokar ren etanol. Då mäsken är en blandning av etanol med kokpunkt runt 78 grader och vatten (med mera) med kokpunkt runt 100 grader kommer mäsken således koka någonstans mellan dessa grader. Typ strax över 90 grader beroende på alkoholhalt i mäsken.
Då slänger vi in 100grader.

100-24(rumstemperatur)=76

35x76=2660kcal

2660000x4.184=11129440

1500=11129440/s
s=11129440/1500=7419.622

7420sekunder tar då uppvärmningen. dvs 123min. dvs 2h
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: kokplatta

Inlägg av destillergeek »

då går det alltså att värma mäsken till koktemp med kokplatta alltså :D

det finns ju kokplattor på 2kw ååh men 1.5 kw är den jag ska använda och kanske köpa en 2kw: are men dock måste man ju koppla förbi en termometer eller överhettningskydd som det heter så funderar på att göra det så man an ha plattan på hela tiden!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: kokplatta

Inlägg av stillton »

jag har inte provat själv, men en induktionsplatta borde ge bästa värmeöverföringen även om inte botten är plan, och det borde vara enkelt att plocka bort eventuellt överhettningsskydd utan att behöva bekymra sig om termostat. http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Utrust ... all-84078/
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Re: kokplatta

Inlägg av carta »

Lånar tråden lite och hoppas att ts inte blir allt för arg på mig nu!




kokar ni på vanlig spisplatta med foa och liknande apparater eller?
på induktionspisar så varierar väll temperaturen en hel del och det är svårt att få ett jämnt flöde?

jag kommer troligtvis att få en liknande modell av en glasfoa snart som jag hade tänkt att testköra några gånger och försöker luska lite i bästa värmekällan.
det hade varit bra att kunna köra den på spisen och på så sätt ha en liten maskin för husbehov.
har mitt monster till VM i rostfritt som är från golv till tak som inte är invigd ännu dock, men som jag bara tänkte sträckköra två gånger om året runt jul och midsommar pga. dess storlek.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: kokplatta

Inlägg av stillton »

carta skrev:Lånar tråden lite och hoppas att ts inte blir allt för arg på mig nu!




kokar ni på vanlig spisplatta med foa och liknande apparater eller?
på induktionspisar så varierar väll temperaturen en hel del och det är svårt att få ett jämnt flöde?

jag kommer troligtvis att få en liknande modell av en glasfoa snart som jag hade tänkt att testköra några gånger och försöker luska lite i bästa värmekällan.
det hade varit bra att kunna köra den på spisen och på så sätt ha en liten maskin för husbehov.
har mitt monster till VM i rostfritt som är från golv till tak som inte är invigd ännu dock, men som jag bara tänkte sträckköra två gånger om året runt jul och midsommar pga. dess storlek.
FOAn är mer eller mindre en stripper, så använd den som en sådan, och plocka fram den riktiga brännaren när du tillverkat ett lager råsprit som är ph-behandlat.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster