Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FOA-Ritningsprojekt

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Boe
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:40

FOA-Ritningsprojekt

Inlägg av Boe »

Hej alla.

Jag har byggt en FOA och provkört den lite smått, men har även startat ett projekt att dokumentera den (en ritning för varje del). Jag är öppen för feedback. En del detaljer är kritiska, som instickslängden av det högra sexmillimetersröret samt storleken på hålet mellan kolonnröret och lyran upptill. Om man optimerar detaljerna, går det att justera ritningarna så att det blir ett mycket fint underlag för alla och envar, som vill tillverka en bra FOA och som vill bränna sitt brännvin själv :) Jag använder femtioöringar som gavlar på kolonnen och kylaren. "Det är det bästa sättet att öka kronans värde."

Jag arbetar professionellt med att göra ritningar och tycker det här är ett bra hobby-projekt.

Har forumet någon egen databas för bilder eller andra filer som .pdf ?

(Har postat på det Norska forumet med. Man vill ju gärna dela med sig med sin gode granne:))

Jag provar med att klistra in en bildlänk:

Bild
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

FOA-Ritningsprojekt

Inlägg av aqua vitae »

Hej!
Ja vi kan spara bilder på forumets server.
Du får gärna ladda upp ritningar någonstans och infoga bilder i t.ex. den klistrade tråden som heter FOA ritningar så kan jag editera ditt inlägg i efterhand och spara om ritningarna till forumets server.
Användarvisningsbild
xerxes
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre sep 19, 2003 2:00

Tillägg:

Inlägg av xerxes »

Kläm ihop "kolonröret" helt nertill löd ihop samt borra ett 2 mm hål ett
par mm upp på kolonen, på motsatta sidan som "vänstra längre röret"
sitter.

"högra röret sticker inte in i kolonen"

Vänstra röret går bara in i yttre manteln på kolonen.

Så ser orginalet ut som såldes i Piteå ett tag då det var lagligt.

/Xerxes
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster