Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Göra eget aktivt kol?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Mammut
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons sep 28, 2016 8:48
Utrustning: Vattenrenare

Göra eget aktivt kol?

Inlägg av Mammut »

För oss som bor på landet och vedeldar och får lite kolrester över då och då, är det möjligt att göra eget aktivt kol? Tror jag snittar kanske 1dl kol i veckan så 5+ liter kol om året känns lagom för hushållskonsumption. Tanken är att det ska användas till allt möjligt, allt från kolfilter för luftrengöring, vattenrening om ryssarna invaderar och slår ut viktig infrastruktur, och till att göra dem i pillerform vid förgiftningar, typ om jakthunden bestämmer sig att det är en bra idé att äta flugsvamp eller nåt. Även nyfiken på hembryggning, specifikt superplastisen då den verkar även kunna användas för att destillera vatten? Kikade först på spiralbrännaren men den vill ju behålla allt vatten. Är dock helt grön på hembrännings- och kolningsområdet.

Jag kollade upp hur man gör aktivt kol på youtube, sk survival experts verkar ge vettiga råd, och det verkar finnas fler än ett sätt att göra aktivt kol på vilket är najs. Den jag fastnade för är att:

1) göra kol från trä,
2) mala ner det till ett pulver och
3) blanda med kalciumklorid (25% kalciumklorid + 75% vatten) och låta stå ett dygn. (Youtube länk)

Jag misslyckades att hålla intresset uppe under kemilektionerna så vettefan vad kalciumklorid är, så jag läste upp på wikipedia och kollade runt var man kan beställa det. Jag hittade följande:

a) http://maltmagnus.se/kalciumklorid100ml
Kalciumklorid 77% Flingor 1kg, E509 (lämplig för livsmedel)
69kr

Men sen hittade jag
b) http://www.granngarden.se/Sortiment/Lan ... /p/1010843
Kalciumklorid 77% Flingor 25kg
139kr

Min fråga är följande: Spelar det någon roll vilken av dessa två jag använder? Tanken är ju att kolet ska användas helt eller delvis konsumeras. Eller ska jag göra piller på enbart E509-varianten men vatten/luftfilter funkar på 25kg-säcken? Här behöver jag input från någon som kan mer än mig på kemin (dvs alla som kan något överhuvudtaget). Följdfråga: Behöver jag aktivera kolet på något sätt med varmt vatten eller nåt? Jag tänker nej, men allt snack på forumet här om att rensa, tvätta och annat extra förarbete på kol gör mig osäker.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av latmasken »

Eldar man rätt ska det inte bli nåt kol kvar ju utan bara aska:)

Kol tillverkar man genom att elda med för lite syre.

Har faktiskt ingen aning om hur lätt det är att aktivera kol själv, jag hade för mig att det handlar om att utsätta kolet för höga tryck och hög temperatur? Har du läst PDF:en om aktivt kol?
Mammut
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons sep 28, 2016 8:48
Utrustning: Vattenrenare

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av Mammut »

Jag har huggit ner och klyvt upp träd som fanns på tomten under våren/sommaren som jag anser vara "gratis värme" och insisterar att använda först. Och sen alla kvistar och mindre träd man släpar med sig när man varit ute i skogen med hundarna som jag blandar in med det torrare inköpta träet, du vet hur det är. Men sen är kaminen en gammal jäkel också, med vad jag antar kallare hörn där kolet kan skapas i lugn och ro efter brasan börjat lägga sig. Men som sagt, en dryg deciliter kol i veckan är inte mycket direkt.

Jag har läst/skummat igenom aktivt kol pdf:en, och har den i en egen flik så jag kan läsa lite åt gången tills jag fått in all kunskap och det verkligen sitter. Den är väldigt utförlig och går in i lagom detalj om varför aktivt kol fungerar som det gör osv, men jag hittade inget om själva framställningen (PDFen verkar utgå att man köper kolet). Den gav mig andra idéer dock.

Det jag är mest nyfiken över är om jag riskerar hälsan av att använda 25kg-säcken, just för att jag inte kan kemin och inte vet om den har orenheter som påverkar kolet på något dåligt sätt, eller om det läggs in orenheter som inte går att få bort, eller om det ens aktiverar kolet korrekt, eller... Listan är lång. Den säcken räcker ju en livstid, och priset är lite "köp 2 kilo, få 23kg gratis" jämfört med 1kg-varianten.

Det slutar nog med att jag testar 1kg-varianten och testar att förbereda kolet på olika sätt för att se vad som fungerar bäst. Då är det nog lättast att filtrera bort finkel antar jag, kranvatten lär man inte märka lika klar och direkt skillnad på. Eller kan man bara blanda lite lera i vatten och testa sig fram?

När jag ändå håller på och frågar, några tips på ett böjt kolrör till en 44 liters hink? Eller att böja ett rör själv, med värmepistol eller nåt funkar det? Kan inte VVS. Typ en större variant av superplastisen med ett böjt kolrör över halva hinken på utsidan? Eller ånga och kola vatten man vill destillera är kanske overkill? Fast kommer zombieapokalypsen eller nåt kanske man vill göra båda om det ligger döda zombies i drickvattnet.

Många frågor, ursäkta gröten.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av latmasken »

Enligt Wikipedia så tillverkas aktivt kol så här:
Activated carbon is carbon produced from carbonaceous source materials such as nutshells, coconut husk, peat, wood, coir, lignite, coal, and petroleum pitch. It can be produced by one of the following processes:

Physical activation: The source material is developed into activated carbons using hot gases. Air is then introduced to burn out the gasses, creating a graded, screened and de-dusted form of activated carbon. This is generally done by using one or a combination of the following processes:
Carbonization: Material with carbon content is pyrolyzed at temperatures in the range 600–900 °C, usually in inert atmosphere with gases like argon or nitrogen
Activation/Oxidation: Raw material or carbonized material is exposed to oxidizing atmospheres (oxygen or steam) at temperatures above 250 °C, usually in the temperature range of 600–1200 °C.

Chemical activation: Prior to carbonization, the raw material is impregnated with certain chemicals. The chemical is typically an acid, strong base, or a salt[13] (phosphoric acid, potassium hydroxide, sodium hydroxide, calcium chloride, and zinc chloride 25%). Then, the raw material is carbonized at lower temperatures (450–900 °C). It is believed that the carbonization / activation step proceeds simultaneously with the chemical activation[clarification needed]. Chemical activation is preferred over physical activation owing to the lower temperatures and shorter time needed for activating material.
Som jag tolkar texten så kan du inte göra aktivt kol från befintligt kol, du måste utgå från råmaterialet (veden).


Den här sidan verkar beskriva metoden du läst om, men det står också att den inte är 100% effektiv och han rekommenderar ju att man köper.
http://www.survivalnewsonline.com/index ... -charcoal/

Sen vet jag ju inte hur korrekt den där processen är, ger den verkligen aktivt kol eller är det bara mumbo jumbo?
Mammut
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons sep 28, 2016 8:48
Utrustning: Vattenrenare

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av Mammut »

Worst case så köper jag in aktivt kol, inget mer med det liksom. Men jag vill se om jag kan göra själv, och om jag kan göra bättre över tid med mer erfarenhet.

Jag har 25kg säcken införskaffad, och jag har varit i skogen och gjort dryga 10kg björkspån. Den är något fuktig så ligger på tork tills imorgon, och då ska jag testa olika tillvägagångssätt för att se vad som fungerar bäst. Även om jag bara får säg 50% effekt på aktiva kolet så har jag inga problem att dubbla mängden för att få ut "samma resultat", det är ju superbilligt att göra själv om det verkligen fungerar. Kan ju antagligen få flera hundra kilo aktivt kol för strax över hundralappen. Frågan blir ju bara verkningsgraden, och tillämpningsområden då olika aktivt kol lämpar sig för olika saker om jag fattat rätt. I vilket fall är det billigt att ta reda på.

Jag hade tänkt jämföra spån i burk->kol->aktivt kol och ved i eld->kol->aktivt kol, köra genom olika sätt att "starta upp" kolet och sen köra allt genom samma tester för att se vilka som ger bäst resultat. Hojta till med förslag på tillvägagångssätt eller tester så kan jag rapportera resultaten här. Just nu funderar jag på blanda lera i vatten, men tips är välkomna.

Sidfråga, måste man filtrera genom kolet eller kan man bara slänga kol i en dunk med vätska och vänta x tid och sen köra genom kaffefilter eller dyl för att få bort kolrester?
Mammut
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons sep 28, 2016 8:48
Utrustning: Vattenrenare

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av Mammut »

Jag har testat på olika sätt och kombinationer där grundprocessen är att förkola spån i en stor konservburk och sen låta ligga ett dygn i kalciumklorid. Jag är inte nöjd med någon av resultaten, tänkte om någon funderar på göra eget aktivt kol så uppskattas nog den infon. Det jag testat, i stora drag är:

1) Packat tätt eller löst spån i burken
2) Mitt i elden, vid sidan av elden, under och över elden (vilket avgör temp)
3) Olika länge i elden, allt från en halvtimme till flera timmar

Behandling med kalciumkloriden har varit beroende på mängd, allt från att kolet börjar klumpa sig till en tallrik av satans våt gegga.

Allt har eftersköljts med vatten från vattenkokare, och det krävdes förvånansvärt mycket vatten för att bli av med saltet.

Nästa steg är som latmasken poängterade att förbehandla spånet innan det går in i vedelden. Jag kommer göra snarlika testet denna gång.

Vad testar jag med? Detta forum inspirerade mig att blanda socker, jäst och vatten för att jäsa fram finkel. Nu vet jag hur finkel luktar ivf, påminner i lukt om någon (alkoholfri) dryck jag drack när jag var liten hos morföräldrarna.

Vad är mina kvalitetskrav? Vet inte om det är möjligt men om jag kan pinka i kolet och drickbart vatten kommer ut ger jag banne mig tummen upp. Är även intresserad av att ge kolet ett nämnvärt regenereringsvärde (funderar på att göra det mha ånga).

Jag återkommer till tråden om någon/några veckor när jag kört nästa svit tester. Vill någon att jag ska testa något speciellt är det bara hojta till.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av Swedish Pride »

https://www.buyactivatedcharcoal.com/ho ... d_charcoal
https://en.wikipedia.org/wiki/Lincoln_County_Process

annars, lägg ved i en kastrull, elda på uta helvete på utsidan av kastrullen, efter ett par timmar (beroende på hur grov veden var) så had veden i kastrullen blivit kol
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av latmasken »

Swedish Pride skrev: annars, lägg ved i en kastrull, elda på uta helvete på utsidan av kastrullen, efter ett par timmar (beroende på hur grov veden var) så had veden i kastrullen blivit kol
Kol är enkelt att göra, aktivt kol är svårare att göra.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av Swedish Pride »

bara lägga ner ett ett svettband med å skrika JOBBA JOBBA JO-OOOBA medans de eldas så blir den aktiv oxå
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av Mr_President »

Man kanske inte måste snöa in på begreppet "aktivt".

Kol renar ju även om det inte är "aktivt" enligt just process xxx.

I "soldaten i fält" (tror jag den hette) som man fick i lumpen så skulle man på flykt undan lede fi (nu för tiden FI..) rena vatten med mossa och kol från elden. Även äta kol om man fått i sig "gift".

I Kina har jag sett på vissa hotell att de ställer en korg med kol på golvet för att rena luften i rummet, tror det är bl a tobakslukten de vill bli av med.

Sen vet jag från mitt experimenterande med svartkrut att olika träslag ger olika snabbt krut. Brakved ger snabbt krut. Pilträ oxså snabbt och lättare att få tag i.

Jag tror vanligt kol från rätt träslag renar utmärkt bra. Mer en fråga om mängd kol och kontakttid.

Statisk kolning fungerar mycket bra och man slipper slabbet med rör/tratt etc.

Har kol från pil hemma. Ska prova vid tillfälle.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av latmasken »

Mr_President skrev: I Kina har jag sett på vissa hotell att de ställer en korg med kol på golvet för att rena luften i rummet, tror det är bl a tobakslukten de vill bli av med.
Det där låter lite udda, är du säker på att det är för att rena luften?

Det känns mer sannolikt att det är blött kol de ställer dig för att kyla ner luften genom avdunstning.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Göra eget aktivt kol?

Inlägg av Mr_President »

Torrt kol. Jag frågade (via tolk) och fick svar att det var för att ta bort lukter.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster