Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolningsmodell ala Biltema

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Kolningsmodell ala Biltema

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

Kolade min första sats här om veckan.

Det blev en biltema modell där allt går att få i en butik och enkelt och fint.

1 st Avloppsrör 1 m, Ø 50 mm: 44,90 Kr
2 st Rörklammrar 50 mm: 19:90 kr
1 st, Avloppsrör ändstopp 50 mm: 24,90 kr
1, st, Avloppsrör förminskning 50-110 mm: 44,90 Kr
1 st Avloppsrör 1 m, Ø 110 mm: 89,90 Kr
1 st, Kulventil, R15, med låsspak: 69,90kr

Summa 314 kr.

Borrar hål i ändstoppet kör i ventilen, med några O-ringar och, duttar i lite bomullspads för att inte kolet ska komma direkt in i ventilen.
Ändstoppet i botten på 50 mm röret. Detta smala röret fyller jag med kol. Sätter på förminskningen på toppändan på lillröret och på detta sätter jag det grövre 110 mm röret som då får fungera som dunk/spritbehållare. Det stora röret innehållet ca 1 l/dm rörlängd så detta kan man såga av efter volym och hur högt man kan och vill ha kolningssystemet.

När du är klar så tar u bara bort ventilen/ändstoppet och så åker all kol ut enkelt och fint, och du tar bort röret med rörklammrana.

Detta fungerar bra, möjligtvis lite hög för den som har lågt i tak. Byggde denna eftersom jag tyckte det var svårt att få tag i någon bra behållare för spriten som skall kolas. eller ja någon övergång mellan behållare och rör. Inget verkade passa så nu fick det bli detta. Behövs ju även en mutter (som man inte ingick) för ventilen som skruvar fast den not ändstoppet och gör den tät.

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster