Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vilket sätt är det enklaste/bästa?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Vilket sätt är det enklaste/bästa?

Inlägg av sole_oggi »

Jag har en plastbrännare 1.0 och nu när jag ska rena spriten undrar jag vilket sätt som är det smidigaste och även ger ett hyfsat resultat. Jag har förstått att man ska koka upp vatten och tvätta kolet ett par gånger innan man ska använda det till rening. Men räcker det att att ha ett 40 mm rör på 1.5 m och rena det upp ifrån och ner, eller ska man försöka rena det nerifrån och upp?

Läste också att man då ska fylla röret med torrt kol, men går det inte rena kolet i kokat vatten och sen lägga i kolet aningen blött i röret för att sedan hälla på spriten i röret?

Tacksam för alla svar och tips!

//sole_oggi
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vilket sätt är det enklaste/bästa?

Inlägg av latmasken »

Det finns en PDF om aktivt kol. Börja med att läsa den (framförallt avsnittet om aktivering av kolet).

Sen vill jag nog påstå att nerifrån och upp är både enklast att köra och mest effektivt.

Uppifrån och ned må se enklare ut att bygga, men det är nog svårare att få den bra.

Kolla den här enkla konstruktionen.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=15&t=22468

Ett avloppsrör, ett lock, tre slangnipplar (två till röret och en till behållaren med råsprit) och lite slang.
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Re: Vilket sätt är det enklaste/bästa?

Inlägg av sole_oggi »

Om jag har förstått detta rätt så kokar man upp vatten, sköljer kolet och så får det stå i vattnet över natten. Kokar upp nytt vatten och häller sedan av vattnet. Efter detta fyller jag röret med kolet och börjar med att spola igenom 2-2,5 L vatten och innan vattnet tar slut i hinken i taket häller jag på spriten. Jag smakar av när spriten börjar komma i slangen.

Har jag fattat detta rätt? Kan man göra något bättre?

Hur lång tid tar det för 2 liter att gå uppifrån och ner om man har 10 cm från hinken i taket ner till toppen på röret?

Tack för alla svar!!!
//Sole_oggi
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Vilket sätt är det enklaste/bästa?

Inlägg av Mr_President »

Efter kokning,

För att bli av med "dammet" slår jag i kallvatten och grumlar upp det, slår sen bort allt vatten tills "kolklumparna" är på väg att rinna ut. Gör detta så många gånger som krävs tills vattnet inte längre blir grumligt.

Jag tycker statisk kokning funkar bra för att ta bort mindre mängd heads. Slå i 1-2 msk per liter (40%). Sen låt stå några veckor, skaka då och då.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster