Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Finns det nån gräns för hur ren spriten kan bli?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Finns det nån gräns för hur ren spriten kan bli?

Inlägg av Cadenza »

Säg att jag har riktig fulsprit med massor av finkel, heads, tals osv. Kan denna sprit någonsin bli "perfekt" eller kommer det alltid finnas lite kvar som det inte går att kola bort, hur mycket man än kolar? Alltså, finns det en övre gräns för hur ren spriten kan bli om jag inte kan göra bättre än grova cuts med min plastis (genom att slänga lite i början)? Eller kan allt kolas bort bara man gör det tillräckligt länge och ordentligt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Finns det nån gräns för hur ren spriten kan bli?

Inlägg av latmasken »

Såvitt jag vet kan du inte kola bort hur mycket som helst, kolet tar vissa föroreningar men inte alla. Det fastnar nog också etanol i kolet så det försvinner sprit.

Men det är klart, från 1 liter fulsprit kanske det är ok att du får ut 1 cl "ren" sprit?? :)
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Finns det nån gräns för hur ren spriten kan bli?

Inlägg av Cadenza »

latmasken skrev:Såvitt jag vet kan du inte kola bort hur mycket som helst, kolet tar vissa föroreningar men inte alla. Det fastnar nog också etanol i kolet så det försvinner sprit.

Men det är klart, från 1 liter fulsprit kanske det är ok att du får ut 1 cl "ren" sprit?? :)
Okey tack. Vet du om heads tillhör den typen av föroreningar som kol kan ta bort det mesta av? För det känns som det är det man behöver oroa sig för mest med en plastis, tails hänger väl inte med kondenseringen om man bara kör typ 45-50 grader. Annat skit kan man väl minimera genom att jäsa mäsken lite svagare och inte pressa den så hårt under jäsningen
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster