Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad ska jag göra?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Patetisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 30, 2011 23:58

Vad ska jag göra?

Inlägg av Patetisk »

Tjenare, igår började jag kola och till min stora förvåning så hade mestadels av grejerna runnit ut i dunken när jag vaknade idag. Men det smakar riktigt gott måste jag säga, väldigt lent och fint, oerhört roligt att syssla med sånt här.

Nu är grejen att jag började kola lite för tidigt, så den sista satsen utav livets vatten är fortfarande i min plastis och borde bli klar under dagen.
Kolet i toppen har blivit torrt, så jag funderar lite om jag ska hålla det blött eller om jag ska hälla på resten utav livets vatten när det är klart utan att fukta eller sånt?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Vad ska jag göra?

Inlägg av Andy »

Kör du nedifrån upp? Isåfall så är det inga problem att avbryta för att sedan fortsätta kolningen.


Om du kör uppifrån ned så kan du ju hälla på spriten men separera den från övrig sprit, då den inte lär bli lika bra.
Patetisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 30, 2011 23:58

Re: Vad ska jag göra?

Inlägg av Patetisk »

andy skrev:Kör du nedifrån upp? Isåfall så är det inga problem att avbryta för att sedan fortsätta kolningen.


Om du kör uppifrån ned så kan du ju hälla på spriten men separera den från övrig sprit, då den inte lär bli lika bra.
Okej, gjorde det. Tackar.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster