Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Netsidas
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 26, 2015 20:04

nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av Netsidas »

Hej
Jag har satt 25l mäsk nu och tänkte köra det i en plastis men jag bor utomlands och har ingen anning om vart jag kan hitta aktivt kol..
Så min fråga är.. dom säljer vatten renare här och den borde väl ha någon for av aktiv kol eller är jag helt ute och reser?? Iså fall kanske man kan köpa nått filter till en sån och använda..
Alternativ??
Vad är skillnaden på aktivt kol vanligt träkol? Kan jag använda vanligt träkol? Om jag kan det hur ska man göra..
Och hjärna all andra tips.. hoppas kunna sprida er kunskap någon dag när jag fått mer erfarenhet
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av latmasken »

Aktivt kol borde finnas för t.ex. de som har akvarier och liknande. Vattenfilter brukar också ha aktivt kol, men en del kol kan t.ex. vara behandlat med silverjoner eller liknande för att rena vetten bättre. Jag tror inte att sånt kol är optimalt.

Det finns en PDF som handlar om aktivt kol, där förklaras mycket. Den finns länkad nånstans i forumet här, du får leta.
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av BertilBarkbit »

Netsidas skrev:Hej
Jag har satt 25l mäsk nu och tänkte köra det i en plastis men jag bor utomlands och har ingen anning om vart jag kan hitta aktivt kol..
Så min fråga är.. dom säljer vatten renare här och den borde väl ha någon for av aktiv kol eller är jag helt ute och reser?? Iså fall kanske man kan köpa nått filter till en sån och använda..
Alternativ??
Vad är skillnaden på aktivt kol vanligt träkol? Kan jag använda vanligt träkol? Om jag kan det hur ska man göra..
Och hjärna all andra tips.. hoppas kunna sprida er kunskap någon dag när jag fått mer erfarenhet

Gör upp en brasa på lite pinnar och ta kolen som blir efter de....Det blir finemang!


Skämt å sido! Gert Strand skickar utomlands eller så ber du nån hemma i Sverige handla och skicka till dej. http://hembryggning.se/frakt-och-returer/
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av Andy »

BertilBarkbit skrev: Gör upp en brasa på lite pinnar och ta kolen som blir efter de....Det blir finemang
Haha detta är faktisk en utav de olika teknikerna jag har blivit utbildat på när det gäller vattenrening. Skulle vara spännande att testa med sprit. Såg ett programmet på discovery där de gjorde whiskey och renade detta genom ett visst träslag som de eldat till kol
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av latmasken »

Problemet är väl skillnaden mellan kol och aktiverat kol. Och att kornstorleken spelar en väldigt stor roll.

Tillverkar kan själv har man svårt att styra kornstorleken. Annars ska väl kol gjort på kokosnötskal vara en av de bättre sorterna och kokosnötter finns väl i Thailand?
Netsidas
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 26, 2015 20:04

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av Netsidas »

Så det skulle alltså i teorin funka med träkol? Vad är promblemen och har ni några alternativa lösningar?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av latmasken »

Problemet är att kol du köper för grillning vet du inte vad det är gjort på, det kan innehålla en massa tungmetaller och andra gifter som inte är farligt när man grillar man kolet men som lakas ut av spriten.

Jag måste ju fråga, har du försökt googla själv eller hoppas du bara på att nån annan ska göra allt jobb åt dig? Googlar jag på "göra aktivt kol" så får jag ganska många träffar, inklusive flera sidor som beskriver för- och nackdelar med olika typer av kol.
Netsidas
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 26, 2015 20:04

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av Netsidas »

Tro mig har googlat massor... Förväntar mig inte att du ska sätta dig och leta rätt på all info... Däremot är väl en del av ett forums mening att byta erfarenheter och om någon tycker att det jobbigt att hjälpa någon annan med erfarenheter som dom har inom ett ämne.. så är det ju inte mer än att hoppas att den personen själv aldrig kommer behöva andras hjälp... Google är fantastiskt om man vet vad man ska söka på och varför man ska söka på just den termen.. din kommentar får bara nybörjare att dra sig från att be om hjälp.. och det är ju inte speciellt omtänksammt eller snällt... det lätt att bli förvirrad när du sitter flera timmar och letar info och försöker förstå något nytt... från det ena till det andra... tack för att du tog dig tid att svara i alla fall... det hjälpte faktiskt
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av Blådåren »

Vi håller en trevlig ton mot varandra här !.
Bra länkar dock !.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Netsidas
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 26, 2015 20:04

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av Netsidas »

Tack för länkarna tyvärr så hittar jag inte mycket svar ang mina frågor..
Men lärde mig lite annat ang aktivt kol
Jimpa
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jul 27, 2023 14:34
Utrustning: Vindunk

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av Jimpa »

Lånar tråden. Hur får jag ut kolen ur röret efter rening? 40mm x 1500mm 😅 tack. Mvh
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: nybörjar fråga ang kol hjälp snälla

Inlägg av Andy »

Lossa ändarna. Knacka på röret med en slev eller liknande.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster