Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rening genom kolfilter för drickesvatten

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
hamser
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 12, 2015 11:27

Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av hamser »

Jag vill understryka att jag försökte använda sökmetoden! ;)

Skulle det vara möjligt (och effektivt) att rena destillatet genom dessa produkter:

http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/40-9527
http://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner/40-9530

Min tanke är att man pumpar genom filtret och ner i samma behållare under lång tid, förslagsvis ett dygn. På så sätt går ju vätskan genom filtret många gånger!

Bra eller dålig ide?

Är något av filtren bättre anpassade för ändamålet? Givetvis kolfiltret, men tänkte om det fanns andra filterpatroner med bättre kol!
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av Flerpen »

Packningarna är inte gjorda för alkohol.

Menar du att man cirkulerar genom samma filter kontinuerligt?

Känns lättare att bara köra det genom ett vankigt kolrör. Men det går säkert att få det bra iaf.
hamser
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 12, 2015 11:27

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av hamser »

Den enda packningen jag kan se är o-ringen, och det går säkert att lösa på något sätt.

Precis, när det passerat filtret går det tillbaka till samma kärl det kom från och så går det runt-runt-runt tills man känner sig nöjd. Då borde varje droppe varit i kontakt med kolet länge när man väl stänger av.

Jag är inte helt övertygad om att det känns lättare med kolrör, men det får man väl ha olika åsikter om.

Förutom o-ringen som är av fel material så är detta en bra idé?
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av savonit »

Helt klart en intressant ide, hur det skulle funka i praktiken vet jag inte.
troligtvis skulle man få byta filter ofta.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av Blådåren »

Finns ju mycket plast i dessa filter !, klarar dessa alkohol ?.
En liten fundering på vilket kol som finns i dessa filter , det är rätt grovt (har två partikelfilter , samt ett kolfilter från min brunn) .
är det eg lämpat för rening av etanol ?.

Spontant känns det lättare att köra sakta med rör , att "köra runt" etanolen låter inte optimalt heller , då kolet blir "mättat" och börjar släppa ifrån sej skit istället.

Sorry om jag låter som en pessimist.
Sprit löser mycket, men inte problem..
hamser
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 12, 2015 11:27

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av hamser »

Om plasten klarar alkohol kan ju vara klokt att kolla upp innan, även möjligheten att demontera filtret och byta till bättre kol.

Jag är ganska novis på området så kan du förklara bättre vad du menar när du säger att det börjar släppa ifrån sig skit? Skit som i att det dåliga man vill ha bort som tidigare fastnat i filtret lossnar och går tillbaka till destillatet?

Det gör ingenting om du är negativ, syftet var ju att få reda på både fördelar och nackdelar :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av latmasken »

hamser skrev:Skit som i att det dåliga man vill ha bort som tidigare fastnat i filtret lossnar och går tillbaka till destillatet?
Det är precis det som kan hända ja.
hamser
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 12, 2015 11:27

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av hamser »

Material i filterpatronen och filterbehållaren från en annan leverantör som finns på grossistled är Polypropylen, Polystyren, SAN och NBR.

Utan att ha fördjupat mig så mycket ännu så har ja förstått att Polystyren och SAN inte är material anpassade för kontakt med alkohol :/
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av Blådåren »

Precis vad som händer när kolet är "mättat" med föroreningar (finkel) .
Då börjar det släppa ifrån sej just det man inte vill ha, det som kolet fångat upp tidigare ..

Kolla annars PGW eller Gert Strand , dom har färdiga reningsanläggningar , även den bästa vilket är "nerifrån och upp" .

Om man inte frågar får man inga svar , om man inte vågar prova nya ideèr så "blir allt som det alltid varit" !.
Nya ideèr ska diskuteras och provas , ibland är dom bra , ibland mindre bra , men det var fortfarande en bra tanke !!. :D
Sprit löser mycket, men inte problem..
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av mad76e »

Någonstans i något forum för några år sedan läste jag något angående detta. Då var teorin att spriten färdades för snabbt genom kolet för att renas tillräckligt. Samt något om att det inte var bra att köra samma sprit mer än en gång genom samma filter (partiklar lossnar och följer med ut)
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av Blådåren »

Kol kan bara ta emot en viss mängd förorening , sedan börjar det "släppa ifrån sej" .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av Flerpen »

Det skulle nog funka bra om man tog ett större filterhus designat för snäckor och sand (används bla. för att rena havsvatten), då skulle man få plats med en större mängd kol.

Sedan så får man ha en strypning på utloppet på filterhuset så att trycket med vätska in alltid är större än vad som åker ut, då får man inga luftbubblor.
Med den kan man även styra hastigheten om man inte har någon reglering på pumpen.

Detta skulle vara en bra reningsapparat som inte tar någon plats.

Jag själv föredrar dock enkelheten hos ner och upp reningsverk.
hamser
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 12, 2015 11:27

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av hamser »

Har nog gett upp denna typ av rening, det blir nog vanligt nerifrån-och-upp :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av latmasken »

mad76e skrev:Någonstans i något forum för några år sedan läste jag något angående detta. Då var teorin att spriten färdades för snabbt genom kolet för att renas tillräckligt. Samt något om att det inte var bra att köra samma sprit mer än en gång genom samma filter (partiklar lossnar och följer med ut)
Jo, det är därför nerifrån och upp är bra, då kan man enkelt reglera hastigheten och hålla den långsam. Det är kontakttiden med kolet som är intressant.

Sen förbrukas kolet efter hand, därför är det bra att köra igenom flera kortare rör, det första röret blir "förbrukat" först, då tömmer man det och sätter det sist (så rör nummer två blir först).
hamser
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 12, 2015 11:27

Re: Rening genom kolfilter för drickesvatten

Inlägg av hamser »

Om man flyttar ett förbrukat rör och sätter det sist, föreligger det inte då risk att kolet blir mättat och släpper ifrån sig otrevligheterna som inte hinner fångas upp pga dess position närmast utloppet vid reningen?

Edit: Missade att du skrev att man tömmer röret.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster