Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Snabbare och enklare sätt att "starta" kolet?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
Etno
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tor sep 12, 2013 13:26
Utrustning: Spiralbrännaren

Snabbare och enklare sätt att "starta" kolet?

Inlägg av Etno »

Tjena! Jag är oerhört trött på att slabba runt i köket och spilla kol och koka upp och rengöra kastrullen och hålla på. Finns det inget enklare knep/sätt att starta igång kolet? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

Re: Snabbare och enklare sätt att "starta" kolet?

Inlägg av suomiläsk »

jag har provat det du pratar om och vill veta hur man får ner kolet i röret på bästa sätt. kan ta slabbet i köket men jag får inte ner skiten i röret utan att det svämmar över. det blir ju stopp i tratten på en gång... hur gör ni? annars svar på din fråga är att bara hälla några liter kokande vatten genom din reningsanläggning innan spriten. men det visste du säkert redan. men svara gärna på min fråga så att mitt sovrumsmatta slipper se ut som att nån svart katt dött där.... :) ps. dags att köpa ny matta
Användarvisningsbild
mjölnir
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jun 23, 2014 21:46
Utrustning: spiral brännare
Ort: Västkusten

Re: Snabbare och enklare sätt att "starta" kolet?

Inlägg av mjölnir »

Köp färdig aktiverad kol istället.
http://allt-fraktfritt.se/activated-sto ... liter.html
Bild
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Snabbare och enklare sätt att "starta" kolet?

Inlägg av Anubis »

suomiläsk skrev:jag har provat det du pratar om och vill veta hur man får ner kolet i röret på bästa sätt. kan ta slabbet i köket men jag får inte ner skiten i röret utan att det svämmar över. det blir ju stopp i tratten på en gång... hur gör ni? annars svar på din fråga är att bara hälla några liter kokande vatten genom din reningsanläggning innan spriten. men det visste du säkert redan. men svara gärna på min fråga så att mitt sovrumsmatta slipper se ut som att nån svart katt dött där.... :) ps. dags att köpa ny matta
Hej
Jag kan berätta hur jag har gjort det.
Jag har monterat en stor tratt på mitt rör, en 10 l dunk som jag har kapat av botten.
När jag sedan ska fylla röret brukar jag använda en plastkopp som jag öser över kol och vatten blandningen dvs jag brukar försöka ta ca 50/50 vatten och kol som jag sedan häller i den färdig monterade röret. Jag har funnit att tricket är att använda rikligt med vatten och skölja ur kastruller och dylikt. Rekommenderar att du flyttar allt slabbande till badrummet, det blir enklare att spola av grejerna om du spiller. Jag brukar också vänta tills det har kallnat, mindre risk för brännskador då :D
Lycka till
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Snabbare och enklare sätt att "starta" kolet?

Inlägg av Flerpen »

Ner och upp?
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster