Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sämre rening med regenererat kol?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
mikaoj
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tis feb 19, 2013 19:25
Kontakt:

Sämre rening med regenererat kol?

Inlägg av mikaoj »

Har visserligen läst i Gerts Strands broschyr om aktivt kol att regenererat kol ger 80% av reningsförmågan jämfört med nytt kol.
MEN...
Undrar mest om det är någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter vad gäller just reningen. Har ni testat provsmaka sprit (från exakt samma brännare, och samma typ/märke kol) där de ena kolades med nytt kol och de andra med regenererat kol och isf kunde ni smaka någon skillnad? Kunde man känna av den 20%iga sämre reningsförmågan på smaken?

Bonus fråga:
Gert Strand rekommenderar att hälla kokande vatten på kolet innan det används för att tvätta bort alla lösliga ämnen i kolets porer och öka reningsförmågan med 100% som han skriver. Gäller detta även vid användning av regenererat kol?

Regenererat kol borde ju redan ha "rena porer"
Tatuerare samt tatueringsborttagning i göteborg -[ http://www.JoakimTattoo.com
m-tech
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 05, 2013 16:07
Ort: Pite

Re: Sämre rening med regenererat kol?

Inlägg av m-tech »

Intressant fråga, spec bonusfrågan.
Jag tänker som så här: man renar spriten tills den smakar bra!
Såna små skillnader i rening som det ändå är frågan om är knappast märkbart för såna lekmän som vi?
Om vi hade spektrometrisk appratur för att mäta, skulle vi nog se skillnad.


Bonusfrågan upplever jag att du har helt rätt i ditt antagade!
De gånger jag har fyllt på med oanvänt kol (gammalt fantomkol sent -90) har jag
genast fått utfällningar trots att jag sköljt rätt bra ändå, enl mig.
När jag använt regenererat kol har utfällningar inte synts till.

Alltså finner jag att regenerering har endast två klara fördelar: slipper köpa nytt, slipper utfällningar.
En mindre fördel: man slipper göra av sig med kolet (om det skulle upplevas som ett problem...)
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster