Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad fanns i dunken? (utfällning)

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
m-tech
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 05, 2013 16:07
Ort: Pite

Vad fanns i dunken? (utfällning)

Inlägg av m-tech »

Jag hade en dunk som jag nu skulle filtrera om den andra gången, labmaster ni vet...
Hällde upp den i filtret och lät allt starta upp. dripp dropp dropp...

Jag gick ner o skulle skölja ur dunken, ville inte ha med ens lite av den smutsigare spriten. skööölj. hällde ut....Vad var det som glimmade i slasken?
?
?
Har aldrig sett dess like. millimeterkorta klara kristaller. nålar. klart kännbara. smakade på lite. ingen spec smak, men det pirrade lite på tungan.

Dunken hade stått kanske 2 mån. rätt kallt. lite minus oxå.

Några professionella teorier?

EDIT 12/12-12:

I brist på svar har jag nu funnit de troliga orsakerna.
Jag kan minnas att jag fyllde på med nytt kol som jag behandlade enligt konstens alla regler, kokade o lät stå i vatten.
Men tydligen bytte jag inte vatten tillräckligt. Tre vatten var inte nog.

Det var gammalt fabrikat, Fantom tror jag. Påsen härrör från sent 90-tal.

Det var även ett spår jag noterade efter förra regeneringen, på plåtarna i kanten mot kolbädden, blev det en vit rand. Nåt vitt pulver som satt hyffsat hårt.
Jag tittade även i ginflaskan. Fy! Hur de såg ut på botten.
Fram m filter o filtrerade en påbörjad dunk.
Hoppsan.
De var inte oanseenliga mängder som fastnade. Ska filtrera igenom de andra dunkarna som står.
Verkar falla till botten iaf.
Jag har nog inte druckit så mkt av de där gruset!

Se där! Man lär sig nåt nytt varje dag tror jag
Go jul!

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster