Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

nybörjare när det gäller kolning, hjälp tack

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
diniroo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis mar 19, 2013 13:35

nybörjare när det gäller kolning, hjälp tack

Inlägg av diniroo »

hejsan!

förlåt om mina förljande frågot är idiotiska men känner att jag behöver lite svar på dom!

jag hade tänkte testa frysdestiler en liten mängd dricka (så färdigt har jag kanske 1L destilerat) men eftersom det inte kommer brännas så finns allt finkel kvar i vilket jag skulle vilja slippa.. så min fråga är följande; kan jag kola vinet (ca 14%) innan jag börjar frysa det och på så sätt få ut finklet? eller är det bättre att frysa det ett par gånger, få ut hög % sedan kola och möjligtvis frysa igen om det kom med för mycket vätska ifrån kolet?

tänkte använda mig av PET-flaske metoden pga att jag inte orkar bygga en riktig kolningsanläggning för detta lilla test..

hittade förresten en påse med aktivt kol ifrån HISAB (BG 09 stenkol) om det säger folket något, funkar det att använda?

alla svar på detta uppskattas extremt mycket :)!
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: nybörjare när det gäller kolning, hjälp tack

Inlägg av raoul-duke »

Beklagar att du inte fått svar på denna tråd för än nu.
Att kola vinet går. Rent generellt brukar man säga att sådana aktiviteter är slöseri med kol. Men i ditt fall tjänar du nog på att kola både före och efter. Frysdestillering är ju egentligen ingen superbra metod. Du kommer att få ut lite över 20%ABV. Det krävs större mängder mäsk om det ska lyckas. Att göra "vinsorbet" och använda sig av saftmaja är att rekommendera om det ska fungera. Det fungerar inte så bra på dunk. Frysdestillering fungerar bara bra om du ska göra appeljack tex.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst