Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagring av sprit

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
Mäsk-Egon
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: mån maj 11, 2009 13:28

Lagring av sprit

Inlägg av Mäsk-Egon »

I min senaste omgång jag körde tyckte jag att spriten smakade mycket finkel trots jag hade kolat den 2 ggr. Dock efter ett par veckor så tyckte jag att den inte smakade så mycket finkel längre. Så jag funderar på om lagringen av spriten tar bort fikelsmaken? eller hade jag bara vant mig vid den? :)
Funderar på ifall nu lagringen skulle förbättra smaken, bör man då lagra den ett par veckor innan man kolar eller ska man kola med en gång?
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

Re: Lagring av sprit

Inlägg av suomiläsk »

jag tror stenhårt på att lagring av sprit minskar finkel smak. har själv lagrat sprit och efter ett halvår i källaren blev smaken bättre. eller tror jag det bara? fler som upplevt detta?
M.Axe
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 08, 2013 21:48
Ort: Göteborg

Re: Lagring av sprit

Inlägg av M.Axe »

Är själv övertygad om att lagring dämpar finkelsmaken till viss mån men viktigast är ju att det inte lagras på plast .
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst