Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Det här med ABV och kolning

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Doxster
Finjäsare
Inlägg: 50
Blev medlem: ons jul 18, 2012 9:40

Det här med ABV och kolning

Inlägg av Doxster »

Hej!

Jag har nu suttit och leta i någon timma efter en källa på det här påståendet att aktivt kol fungerar som bäst vid 40-50% och sämre uppe vid 90+%. Jag hittar ingen källa på det?

Det enda jag hittade var i PDF'en som finns här i den klistrade tråden som säger:

"En förorening med högre kokpunkt absorberas lättare och fastnar bättre än en med lägre kokpunkt. Om kolet börjar bli mättat så kan en förorening med högre kokpunkt köra ut en lättare förorening och ta dess plats."

Utbilda mig gärna inom detta!

Mvh
Doxster
Finjäsare
Inlägg: 50
Blev medlem: ons jul 18, 2012 9:40

Re: Det här med ABV och kolning

Inlägg av Doxster »

Ingen?
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

Re: Det här med ABV och kolning

Inlägg av suomiläsk »

det kanske är en myt bara? men om man har nån skitig vätska och vill rena den så verkar det ju vettigt att späda ut det innan rening för bättre resultat
kennyk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre sep 28, 2012 20:18

Re: Det här med ABV och kolning

Inlägg av kennyk »

Reningen fungerar sämre vid 90% och bättre vid 40-50%. Jag har testat det.


90% renat var inte gott. Men det gick ner.
40-50% renat gick ner som det vore vatten. MUMMS 8)
Doxster
Finjäsare
Inlägg: 50
Blev medlem: ons jul 18, 2012 9:40

Re: Det här med ABV och kolning

Inlägg av Doxster »

kennyk skrev:Reningen fungerar sämre vid 90% och bättre vid 40-50%. Jag har testat det.


90% renat var inte gott. Men det gick ner.
40-50% renat gick ner som det vore vatten. MUMMS 8)
Och det är under förutsättning att kolet under båda reningarna var rent?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Det här med ABV och kolning

Inlägg av aqua vitae »

Det där med med hur ämnen med olika kokpunkt fastnar betyder lite förenklat att finklet som har högre kokpunkt än etanol fastnar. I början när kolet är helt rent fastnar i princip allt utom rent vatten, men de med lägre kokpunkt ersätts efterhand med ämnen med högre kokpunkt, dvs finklet tar etanolens plats.
Detta förklarar även varför kolet inte tar en del lättare ämnen i heads, och varför man bör ta cuts även om man avser att kola.
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: Det här med ABV och kolning

Inlägg av MBY »

Jag tror inte jag förstod vad du skrev riktigt. Å ena sidan fastnar ämnen med hög kokpunkt i kolet (eller ersätter de med lägre kokpunkt när kolet mättas?), å andra sidan är det förklaringen till varför lätta ämnen i heads inte kolas bort. Är det inte motsägande, menar du att tail inte kolas effektivt? Eller missförstår jag bara?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Det här med ABV och kolning

Inlägg av aqua vitae »

Kanske en kombination av missförstånd och dålig förklaring :-)
Förenklat sagt är heads lättare med låg kokpunkt, tails tyngre med hög kokpunkt och etanol mittemellan. De större tailsmolekylerna fastnar lättare än de mindre headsmolekylerna, typ.
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: Det här med ABV och kolning

Inlägg av MBY »

Argh! Jag visste väl att jag fått allting bakochfram! Det var bara jag som missförstod, inget fel på din förklaring. Jag blandade ihop "lätt" med "hög kokpunkt" helt enkelt. Givetvis har ämnena i heads lägre kokpunkt än de i body och tails. :)

Nåja, huvudsaken är att jag begriper nu.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster