Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp, hur bygger man en kolnings-anläggning ?.

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Patetisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 30, 2011 23:58

Hjälp, hur bygger man en kolnings-anläggning ?.

Inlägg av Patetisk »

Har nu börjat destillera vilket är ganska roligt, problemet är ju såklart allt finkel i spriten. Smakar ju helvete att dricka den, går ju såklart få ner ändå men alla vill väl ha sin produkt välsmakande?

Jag har i alla fall läst runt här i kolningsforumet, problemet är att jag förstår processen med att kola men jag förstår inte var jag ska börja eller hur jag ska göra det. Jag är inte direkt händig nog att komma på hur man bygger en sådan anläggning själv, därför skulle jag vilja ha hjälp med det här.

T.ex var jag kan köpa rör eller liknande. Tänkte mig uppifrån och ner eftersom det verkar vara enklast.
Vilken kol jag ska använda.
Vad för typ av tratt, var jag kan köpa.

Sätter man förresten kolen i tratten eller i röret? Förstod mig aldrig på det där och hur får man bort kolet sen om man skulle sätta det i röret?

Finns det något enklare sätt som fungerar och får vätskan att smaka bättre?

EDIT: Ja, jag har läst "Aktivt Kol"

Tack på förhand, Mvh.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Hjälp, hur bygger man en kolnings-anläggning ?.

Inlägg av stillton »

du kan köpa röret hos en vanlig VVS-firma. 40mm vitt avloppsrör.

annars kan du köpa allt från exempelvis http://hembryggning.com/butik/filtrering-41/

även kol http://hembryggning.com/butik/kol-45/

kolet ska ner i röret. när du kolat klart är det bara att skaka ur det och skölja ur röret.

om du vill "fuska" så kan du använda statisk kolning, eller pet-metoden. går åt mycket kol, men kan förhoppningsvis ge dig drickbar sprit. läs mer här:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... sc&start=0
Patetisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 30, 2011 23:58

Re: Hjälp, hur bygger man en kolnings-anläggning ?.

Inlägg av Patetisk »

Tackar för ditt svar, är det enkelt att sätta ihop man aldrig har gjort det förut.
T.ex om jag skulle köpa "Filtreringsanläggning UNO"?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Hjälp, hur bygger man en kolnings-anläggning ?.

Inlägg av stillton »

Patetisk skrev:Tackar för ditt svar, är det enkelt att sätta ihop man aldrig har gjort det förut.
T.ex om jag skulle köpa "Filtreringsanläggning UNO"?
ja, om du köper det plus tratten så är det väl en komplett upp-ner anläggning. men om du följer råden i tråden jag länkade till kan du lika gärna köpa en ner-upp anläggning. men det är upp till dig.
Patetisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 30, 2011 23:58

Re: Hjälp, hur bygger man en kolnings-anläggning ?.

Inlägg av Patetisk »

stillton skrev:
Patetisk skrev:Tackar för ditt svar, är det enkelt att sätta ihop man aldrig har gjort det förut.
T.ex om jag skulle köpa "Filtreringsanläggning UNO"?
ja, om du köper det plus tratten så är det väl en komplett upp-ner anläggning. men om du följer råden i tråden jag länkade till kan du lika gärna köpa en ner-upp anläggning. men det är upp till dig.
Har läst att ner-upp är svårare att täta och sånt, jag vill ju såklart helst börja med det mest enkla först.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster