Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Strypning upptill i vattenrenare duo från gustafsivers (bild

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Geber
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor maj 30, 2013 22:26

Strypning upptill i vattenrenare duo från gustafsivers (bild

Inlägg av Geber »

Jag har köpt en vattenrenare duo. Men nu inser jag att strypningen sitter mellan övre behållaren och kolröret. Borde inte strypningen sitta nertill?

Bild

Jag antar att jag kan sätta strypningen där nere istället. Men det känns som att det blir stypning där uppe iallafall eftersom det är slang högst upp.

Vad tror ni om denna modell, är det något att ha?

Jag måste även köpa en slang att ha längst ner, jag har bara hittat pvc-slangar. Funkar det, någon annan som använder det?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Strypning upptill i vattenrenare duo från gustafsivers (bild

Inlägg av latmasken »

Ja poängen med strypningen är att spr... eh, vattnet ska ha kontakt med kolen så länge som möjligt.

Med strypningen upptill kommer det visserligen bara att åka igenom några droppar åt gången men de rinner igenom kolet väldigt snabbt och det gör ingen nytta.
Geber
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor maj 30, 2013 22:26

Re: Strypning upptill i vattenrenare duo från gustafsivers (bild

Inlägg av Geber »

Tack för coachningen. Duon är återlämnad och nu har jag köpt delar till en "Groover-renser". Den funkade för 10 år sen, den borde funka nu också.
Användarvisningsbild
pedersneder
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön okt 16, 2005 2:00

Re: Strypning upptill i vattenrenare duo från gustafsivers (bild

Inlägg av pedersneder »

Jag köpte mig en duo när jag började bränna och insåg snabbt att det var ohållbart. Jag byggde om den till en nerupp-version som funkar helt klockrent.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Strypning upptill i vattenrenare duo från gustafsivers (

Inlägg av GrimReaper »

har gjort som föregående gjort, men kör med 2st 75cm rör. från dunk till undersida första rör, sen ovansida första rör till undersida andra rör, och ovansida andra rör till uppsamlingskärl. utan strypningar tar 10L ca 1 dygn, men bra blir det.
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst