Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Det begagnade kolet?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
jimbo160
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:32

Re: Det begagnade kolet?

Inlägg av jimbo160 »

m-tech skrev:Näe du, Jimbo.
De duger fan inte m 150 grader.

Vad har du för apparat?

Jag har nu regenererat kol. startade kl12. körde på 150 grader i fyra timmar!!!
Luktade ändå starkt.
Ökade till 200 grader. Körde på i en timme till, ökade till 250.
Ytterligare en timme och det var luktfritt.
Först då.

Jag skulle ha kört varmare från början och kapat mer tid!

En kolonnspiralis men jag strippar spriten först. Kan ju vara det som gör det.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Det begagnade kolet?

Inlägg av stillton »

apropå det, så var det populärt att skeda över skyn över en stek för att göra den saftigare enligt gamla recept. men anledningen att steken blev saftigare var egentligen att man öppnade ugnen flera gånger så att temperaturen sänktes. inte att man skedade vätska över steken.

med det i åtanke funderar jag på om det kan vara så att era ugnar är olika täta helt enkelt. kolet blir ju antagligen inte rent om det får bakas i ugnen utan att finklet får fly därifrån. olika ugnar kommer därför släppa ifrån sig ångan vid olika temperaturer, enbart beroende på hur täta dom är.

man kanske får ett renare kol om man kollar till processen ibland (öppnar luckan) och petar lite i kolet ("nja, det ser inte riktigt torrt ut i botten")
det är sånt som brukar tillskrivas kärlek i tillagning. men i slutänden handlar det oftast om vetenskap trots allt.
m-tech
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 05, 2013 16:07
Ort: Pite

Re: Det begagnade kolet?

Inlägg av m-tech »

Aha...tänkvärt!
Ska absolut prova det om det blir fler tillfällen. Bör ju vara ett steg närmare sanningen. Har en hyffsat ny ugn från 08. Bosch. kan hända vara för tät, ska vädra ur mer.

Strippa spriten är ju såklart oxå en metod som sparar finkelprodukter i regenereringen. Annars skulle ingen orka med sånt.

Tack för smarta tips.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Rena kolet

Inlägg av Anubis »

Hej
Jag undrar varför man behöver torka kolet?
Skulle det inte räcka att koka kolet och sedan förvara det "blött" till nästa gång.
Eller aktiverar man den igen genom torkningen?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Det begagnade kolet?

Inlägg av latmasken »

Kokar du kolet kommer du aldrig över 100 grader, då får du nog inte bort de ämnen som har en kokpunkt över 100 grader.

Kokningen tar alltså inte bort "allt", sen tar torkningen bort det sista.

I princip behöver man väl inte koka utan kan köra det direkt i ugnen, men jag tror att då blir det så väldigt mycket ångor av antändnignsbara ämnen i ugnen att det blir lite för besvärligt att ventilera bort.
m-tech
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 05, 2013 16:07
Ort: Pite

Re: Det begagnade kolet?

Inlägg av m-tech »

Ett test!
Har provat att regenerera kol med ånga!

Använde min tapetborttagare som inte brukades.
Som rör tog jag ett 50mm avloppsrör (grått) i plast, ca 1,2m, en rörmuff, och ett tätlock och en tygbit. Borrade hål i tätlocket, anslöt på enklaste vis den isärtagna ångslangen i locket. Blev ej helt tätt.

Provångade först helt tomt med tyget som separering mellan rör och muff. Verkade funka trots att det ångade lite om anslutningen. Röret blev även jobbigt varmt att hålla i.

Hällde på lite kol, ca 3 dl. Ville inte skapa onödigt högt mottryck.
Tillslut började ångan trycka igenom, och det luktade även orenheter!

Men rörmuffen höll på att tryckas av från röret, det kändes inte som en stabil lösning.
Röret i sig ville till att böja sig som en banan när det stod lutat mot bänken.
Inte en hållbar lösning.
En olustig känsla över skräckscenariot skapat av för högt ångtryck och hastigt separerande rör och muff, kol överallt... brännskador...
Därför blev testet rätt kortvarigt avbrutet, ej färdighanterat kolet.

Är ganska lätt att gasa ur kolet i ugn.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster