Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Se hur pass ren spriten är?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
m-tech
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 05, 2013 16:07
Ort: Pite

Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av m-tech »

Som rubriken säger, kan man som en erfaren processare se hur väl renad produkten är i ett rent glas?

Det jag är ute efter är, hur, i ett vinglas som exempel, man kan se att det bildas tårar på glassidan som rinner ner i vätskan på nytt.
Har blivit sagd att det är ett mått på hur rent ett vin skulle vara (mindre tårar =bra).

Jag önskar alltså veta när det är dags att skilja på filtratet o låta det som är kvar gå genom ett nytt filter ännu en gång till.
Litar inte på mina smaklökar, det är alldeles för subjektivt. De ska va rent!

Ja, jag har en gammelhärke-labbmaster. vad annars.
Men kom gärna med ett relevant svar!
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av Blådåren »

BULLSHIT !!!.
Det är som det gamla "tricket" dom gamla moonshiners:en i usa gör, detta med "proofbottle" , att skaka på en flaska hb för att utläsa % på bubblornas utseende och kvarvarande.

Lukta och smaka är det enda säkra sättet, är du osäker eller okunnig , kola ordentligt !.

Ingen mening att lyssna på "sådana som vet" då dessa oftast bara fabulerar och vill verka kunniga om sånt dom inte ens sett på film...
Sprit löser mycket, men inte problem..
m-tech
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 05, 2013 16:07
Ort: Pite

Re: Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av m-tech »

Spank you!

Var väl det jag innerst inne trodde o tänkte utan att veta med min erfarenhet.

Synd bara det tar sån himla tid m en droppe i sekunden...

-Ja tråkigast är ju att inte ha en bra apparat av modernt snitt!
Jussi

Re: Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av Jussi »

Har sett i en whiskey dokumentär att de ibland kan urskilja heads genom att hålla ett shotglas med lite sprit mot ögat. Ifall ögat lätt blev irriterat var det för mycket heads. Bullshit or not,.. Men, en egens lukt och smak är det viktigaste "redskapet" ändå ;-)
Jussi

Re: Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av Jussi »

Har sett i en whiskey dokumentär att de ibland kan urskilja heads genom att hålla ett shotglas med lite sprit mot ögat. Ifall ögat lätt blev irriterat var det för mycket heads. Bullshit or not,.. Men, en egens lukt och smak är det viktigaste "redskapet" ändå ;-)
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av MRTIGMASTER »

Blanda spriten med vatten sen vet ni hur pass ren den är
Det enda som enligt mig funkar.

Då kommer alla ev finkel oljor fram när man blandar med vatten
Tar man och smakar på det som kommer ut så kan det smaka väldigt bra :) men man lurar sig där och när man blandar med vatten så vet man om det är rent eller ej
m-tech
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 05, 2013 16:07
Ort: Pite

Re: Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av m-tech »

Berätta mer!
-vilka blandningsförhållanden ungefär?

Jag håller med om att det är väldigt svårt att provsmaka o bedöma medan det droppar ur filtret.
Knappast tillförlitligt.

Jag vill komma från att behöva kola allt mer än en gång, beroende på hur pass stor batch man har för filtrering.

-Vem har tid?

Kanske ett övergående problem. Jag hade lite problem i början då jag nyss skaffat en gammal labbmaster och blev tvungen att köra om resultatet flera gånger.
Användarvisningsbild
Skogis
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: lör apr 19, 2008 11:53

Re: Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av Skogis »

Jag brukar samla upp i en blank rostfri kittel, och tycker mig absolut se att det liksom virvlar omkring i spriten när den inte är ren. Det enda det säger mig är "jäklar, blev inte riktigt rent". Som om vätskan i botten har en annan viskositet... Eller så är det bara utfällning från kolet jag ser, vem vet.
m-tech
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 05, 2013 16:07
Ort: Pite

Re: Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av m-tech »

Ja det är knappast otroligt om man härkar på med en labmaster.
Det blir nog inte renare.
Vilket oxå alla med bättre utrustning kan intyga.

Min slutsats är att det inte duger!
Labmaster suger.
Jag måste/ska fixa en modern bra kolonn. Typ vm.
När jag har råd...
Dröjer några år...

Hinner kanske börja med mer laglig ölbryggning innan.
Det är oxå riktigt intressant o givande. Och lagligt.

Känner mig less på att hålla på med filtrering. Det tar så himla lång tid!
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Se hur pass ren spriten är?

Inlägg av Blådåren »

Att filtrera i kol tar tid !.

Men om man gör det rätt , och inte när man är törstig så blir det iaf godkänt !.

Steg 1 är att köra nerifrån och upp !.
Nästa är att reglera hastigheten så du får typ 1 droppe /sek .
Att använda ett bra kol är självskrivet !.

Läs "kol-PDF" !, om man aktiverar kolet med kokade vatten några gånger och låter det stå några timmar i sista vattnet så får du ett kol som är ruggigt effektivt !.

Men att börja rena dagen före kalaset är ingen bra ide´ ..
Det TAR TID !, och måste få göra det då en lab inte är så snäll med vad den spottar ur sej..

samma där förresten !, låt lab:en köra sakta typ ett par droppar sek och prova att göra Cuts , så får du antagligen lite bättre produkt tills du fixat dej en ny kolonn :-)
Sprit löser mycket, men inte problem..
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster