Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Problem med rening

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
xkrjoh23
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor mar 28, 2013 0:55

Problem med rening

Inlägg av xkrjoh23 »

Tjenare!

Nu så har jag bränt klart ca 6L 40% sprit från min spiralis och det har blivit dags för att kola.
HAr lyckats fått tag på ett plaströr på ca 1,4M med en diameter på 4,5cm.

Jag kör då med uppifrån -> ned metoden.
Jag har förstått att det ska gå i hastigheten ca 1-3droppar/sekunden men det som hände för mig var bara att det i stort sätt bara rann takt igenom!

Jag kan förklara hur jag gjorde:
Fäste 3 kaffefilter i änden på plaströret.
hällde i kolet.
drog igenom varmt vatten igenom kolet och det kom en jädra massa vatten och tratten blev överfull.

Vad gör jag för fel? :o
trissan1820
Bryggmästare
Inlägg: 253
Blev medlem: fre feb 15, 2013 21:45

Re: Problem med rening

Inlägg av trissan1820 »

du måste ju ha ett avslut på röret så du typ har en slang som du stryper flödet med du ska ju inte ha ett öppet rör.

som tips för att rädda kvällen för dig skär botten av en 2l kola flaska och elda på en nål och stick den igenom korken eller borra ett hål på 0.5-1 mm är nog lagomt lägg i ett tillklippt kaffefilter i korken och slruva på sen ställ flaskan i en tillbringare eller nått liknande upp och ner fyll på kol lämna en ca en halvliter så du kan fylla på med sprit kolet ska hälst inte gå torrt så se till att fylla på innan spriten tar slut och du bara ser kol.

sen kan du förbättra ditt rör kolla upp så den plast du använder tål sprit.
trissan1820
xkrjoh23
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor mar 28, 2013 0:55

Re: Problem med rening

Inlägg av xkrjoh23 »

trissan1820 skrev:du måste ju ha ett avslut på röret så du typ har en slang som du stryper flödet med du ska ju inte ha ett öppet rör.

som tips för att rädda kvällen för dig skär botten av en 2l kola flaska och elda på en nål och stick den igenom korken eller borra ett hål på 0.5-1 mm är nog lagomt lägg i ett tillklippt kaffefilter i korken och slruva på sen ställ flaskan i en tillbringare eller nått liknande upp och ner fyll på kol lämna en ca en halvliter så du kan fylla på med sprit kolet ska hälst inte gå torrt så se till att fylla på innan spriten tar slut och du bara ser kol.

sen kan du förbättra ditt rör kolla upp så den plast du använder tål sprit.
Jahaaaa, ja då förstår jag vad jag gjorde för fel, förbannat att jag inte förstod det!'

Får tacka så mycket för svaret!
Jag valde att avbryta då jag blev mycket osäker, men får kanske köra på PET modellen så länge tills jag hittar en passande slang. :)
Dma
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre apr 05, 2013 21:17
Ort: Kode

Re: Problem med rening

Inlägg av Dma »

http://www.pgw.se/underdel-till-kolren-anl.html
en sådan vill du ha i ändarna på ditt rör. att fäste slangen på
bopidopidop!
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst